• Sira

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lisodan: Jag har också molvärk lite till och från, kommer nog att vara så under hela graviditeten. Har fortfarande lite illamående. Senaste veckan har jag bara tagit ett par stycken Postafen men SeaBanden får sitta kvar ett tag till... Det är fullt hanterbart iaf, skönt.

Bell: Åh så nära det är nu! Underbart!

Moolie: Tycker det är helt otroligt att du inte kan få havandeskapspenning men är medveten om att FK är stenhårda. Sökte själv förra graviditeten men de fokuserade enbart på andel tunga lyft så det blev tvärnej. Det finns ju många andra arbetsmoment som gör att jobbet är tungt för en gravid. Det kan ju också vara flera småsaker som sammantaget blir för mycket även om varje grej för sig funkar. Hoppas du kan bli sjukskriven iaf, det där låter ju jättejobbigt!

Blomflugan: Hoppas KUB:en gått bra idag!

Fruhn: Härligt!

• Sira

Blomflugan: Vad skönt att allt såg bra ut. Usch, lider med dig. Illamående kan verkligen ta knäcken på en.

• Sira

Bullenochgrisen: Jag tror att mycket är försiktighetsåtgärder för att äd fortfarande är relativt nytt i Sverige. Förra graviditeten fick jag högt blodtryck i slutet av graviditeten men inte förrän på förlossningen uppfyllde jag alla kriterier för havandeskapsförgiftning så det behövdes ju aldrig några åtgärder. Det enda var att förlossningsläkaren var inne ett par gånger och kollade reflexerna. Hade inte förlossningen satt igång av sig själv hade jag blivit igångsatt max en vecka efter bf, oavsett om jag hade haft hav.skaps.förg. eller inte. Då gick jag på specmvc, nu är alla äd-patienter här flyttade till vanlig mvc. Dock med ett specialprogram. Jag har t ex fått träffa mvc-läkare trots att jag inte har fler besvär just nu än vid en vanlig graviditet. Jag kommer även att gå på täta kontroller, från v 20 varannan vecka och från v 30 varje vecka, och få extra ul v 25 och v 32.

• Sira

Mvc-läkaren sa att ivf-graviditeter behandlades likadant när det var nytt. Nu behandlas de som vanliga graviditeter på vanlig mvc.

• Sira

Lisodan: Känner inte igen det du beskriver riktigt men mår inte heller toppen just nu. Helt orkeslös och utan energi. I mitt fall är jag dock ganska säker på att ja har lågt hb-värde. Det var bara 123 på inskrivningen, normalt sett ligger jag runt 135 åtminstone. När det är riktigt bra är det över 140. Jag tror knappast värdet ökat de senaste veckorna så nu har jag börjat med järntabletter varannan kväll. Min barnmorska sa att jag skulle börja v 20 men två veckor mer eller mindre kan knappast vara skadligt, speciellt inte när det var så lågt från början. Hoppas jag blir lite piggare snart. Får så dåligt samvete mot dottern, orkar liksom inte leka med henne eller hitta på saker. Det blir mycket Barnkanalen och surfplatta när jag är hemma med henne och det känns ju inte ok...

• Sira
    lisodan skrev 2015-03-25 17:58:59 följande:

Jag hade 124 och hon tyckte det var bra. Samma dag mätte de 113 på akuten. Men det var ju typ tre veckor sen. Så det kanske inte är så bra. Jag kommer nog inte heller vänta på att det åker för långt ner. Tänker köpa Niferex droppar imorgon, för det funkade hyfsat för magen när jag åt det förra våren. Smart att ta varannan dag!

Min bm reagerade inte heller på att det var särskilt lågt så jag tror det är ganska normalt för tjejer/kvinnor. Gränsen för att lämna blod är 125 för kvinnor och 130 för män. Men för mig är det lågt. Såna värden har jag samma dag jag lämnat blod och då är jag verkligen inte pigg...

Hoppas du mår bättre imorn, sjukskriv dig annars för jag antar att ingen tackar dig för att du tar dig till jobbet ändå?
  • Sira

MillaQ: Välkommen och grattis till graviditeten!

De ökade risker vid äd jag har läst om är blödningar i tidig graviditet och högt blodtryck och havandeskapsförgiftning i senare delen. Men kom ihåg att "ökad risk" inte automatiskt betyder "hög risk"... Har inga siffror men villsågärna la in två länkar lite högre upp med info. Övriga komplikationer har jag inte hört om i äd-sammanhang. Riskerna för andra saker kan kanske ha att göra med bakomliggande orsak till varför ivf/äd behövs?

Jag förstår din oro helt och hållet och den går nog inte att helt komma ifrån, framförallt inte om det varit svårt att bli gravid. När jag känner så brukar jag försöka tänka att chansen att det går bra är mycket större än risken att det går dåligt. Även vid äd-graviditeter, annars hade klinikerna inte fortsatt med den här behandlingsformen. Det blir liksom orimligt att hela tiden gå och vänta på eller nästan förutsätta att det inte kommer att gå bra när det nästan alltid gör just det, går bra. Men jag vet att det inte är lätt... Det som lugnade mig mest förra graviditeten var att känna sparkarna, då visste jag ju med säkerhet att barnet levde.

• Sira

Kelsson: Jo det är ju sant förstås. De har inte kollat mina järndepåer än, vad jag vet iaf, så blodet de tog från armvecket är det enda jag har att gå på än så länge.

• Sira
    MillaQ2 skrev 2015-03-30 13:55:11 följande:

Hur långt innan bf slutade ni jobba/ planerar ni sluta jobba?

Planen är fyra veckors semester plus tre veckors föräldraledigt (har dagar kvar för dottern). Dock är jag beredd på att kanske bli sjukskriven även denna gång, även om jag inte räknar med att bli det. Var sjukskriven från v 28 och framåt då.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015