• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Jenkis skrev 2014-08-04 09:51:15 följande:

I vår kommun vill de att man registrerar faderskap minst två månader innan. Det har med att göra om någon av oss skulle gå bort så att arvsregler och sånt är självklara.

Men visst fungerar det säkert så att om sambon går bort, så kan de kolla hans DNA och bebisens DNA och på så sätt fastställa faderskap i efterhand. Men det är ju både krångligare och dyrare.

Kan också registrera faderskap innan födelsen hade vi tänkt och det går bra här i vår lilla kommun. Dock vet jag i Gbg är det 3 månaders väntetid efter barnets födelse så det ser ganska olika ut. Men skönt att göra det innan om man kan det!
  • johjen
    Bengalen skrev 2014-08-04 14:03:30 följande:

Apropå UL-bilder var det med den vi "berättade" för mina föräldrar. Jag sa att vi hade en bra nyhet att berätta och sträckte fram bilden. Min mamma satt en lång stund och tittade utan att säga något, men erkände sen att hon först trodde att vi hade skaffat en fågelunge.

Javisst, en svartvit undulat var den stora nyheten!

• johjen
    Sillavi skrev 2014-08-04 14:57:39 följande:

När började ni kolla på vagn mm?

Vi beställde vår i början på juli och får den i början på september, Bf 10 oktober. Kollade runt en del på nätet och live i butiken några veckor innan dess. Så var nog i vecka 20 ca när vi började att kolla runt vad som fanns efter våra behov. Lycka till!
  • johjen

Rutinbesök på Mvc idag och allt såg bra ut. Ligger lite över medel på magkurvan och alla andra värden såg bra ut. Ska lämna in ett urinprov med morgonurin i veckan som de ska odla på eftersom jag haft lättare uvi tidigare under graviditeten. BM trodde att bebisen "satt" i magen med huvudet uppåt och rumpan nedåt.

Var i färgbutiken på vägen hem och tittade på färg /tapet till bebisrummet. Hade tänkt oss en behaglig grön fondvägg med en bård i mitten med djur på. Resten av rummet kommer vara vitt men det är väldigt litet så någon annan färg gör det mindre.

• johjen
    Sillavi skrev 2014-08-05 09:09:32 följande:

Johjen - Ja det börjar smyga sig på en liten barnvagnssugen känsla nu när man äntligen gått halvvägs. Får väl besöka ngra åf. Har ni köpt redan?

bb2014 - Åhh lycka till idag

Vi har köpt en Bugaboo Bufallo efter mycket om och men.. Det var den vagnen som sammanlagt passat våra behov bäst!
  • johjen
    Irma01 skrev 2014-08-05 13:45:06 följande:

Det var dags för kontroll hos BM idag. Allt var Ok, bebisen ligger med huvudet neråt men är inte fixerad än. En livlig en du har där inne sa BM och skrattade

Kan inte fatta att det är mindre än en månad kvar till BF!!

Johjen, skönt att allt var bra!

Bell, hoppas du får en tid snart och håller tummarna att allt ser bra ut!

Kram

Så spännande Irma, nedräkningen har verkligen börjat!
  • johjen
    Sillavi skrev 2014-08-05 13:53:51 följande:

johjen - gott att allt såg fint ut den där magkurvan kan väl ändra sig under tiden antar jag? Fin vagn ni köpt, kollade på youtube nu. Eftersöker en liknande men skulle vilja ha fullt liggläge med raka ben...letar vidare för fullt beställde ni från Holland eller?

Irma - oj oj vad spännande. Blir så kul att följa.

Har jättevärk i magen, känns som mensvärk och strålar ut i ryggen. Troligen bör det vara livmodern som växer? Kan väl inte vara ngt galet?

Vi beställde i butiken, kändes mest rätt för oss.
  • johjen
    bb2014 skrev 2014-08-05 16:26:05 följande:

VULet gick jättebra! Fostret (eller embryo är det väl fortfarade i vecka 9) var 1,6 cm vilket är exakt längd för v.8+1 vilket jag är i idag. Hjärtat pickade på fint och den vickade till och med på rumpan!

Så himla roligt att se! Läkaren sa också att risken för missfall är liten när den växt så bra som den gjort. Och jag fick papper med mig från läkaren med förlossningsdatum till BM så de inte börjar flytta på BF och liknande som de kan vilja göra om de inte är så familjära med IVF.

Grattis till lyckat ultraljud!
  • johjen
    Sillavi skrev 2014-08-06 15:23:58 följande:

Ngn som vet privat MVC i gbg? Vad är det för skillnad eg på landsting och Privat?

Ngn som ska göra 3d ul?

Calanderska har väl privat Mvc? Hade gått där om jag bott kvar i Gbg eftersom vi gjorde vår ivf där. Mina vänner i stan och min svägerska som gjort ivf gick på ett mvc på Kungshöjd och varit jätte nöjda! Lycka till!
  • johjen

Firade sambons 40 års dag igår. Hade planerat en heldag med olika aktiviteter med bla räkmacka på mysigt ställe och middag på ny restaurang i gbg med vänner. När vi satt på restaurangen på kvällen känner jag att jag börjar må dåligt och måste gå på toaletten. Magknip och kallsvettas och vet inte om det är värkar eller vanlig ont i magen.. Efter tag förstår jag att det är den vanliga magen det är fel på och får springa på toa varvat med att sitta på trottoaren utanför restaurangen medan min sambo får ordna med betalningen.. Personalen tror jag ska föda och vill ringa ambulans men vi får avstyra det hela . På vägen hem får vi stanna ytterligare 2 ggr då jag behöver en toalett och känner mig totalt utpumpad idag. Tror det var räkmackan vi åt till lunch och sambon blev också lite dåligt i magen när vi kom hem, dock inte så illa som jag. Snöpligt slut på en annars perfekt dag, i alla fall var sambon nöjd.

Har googlat lite och det verkar inte som lättare matförgiftning och diarré inte ska påverka bebisen på något sätt. Någon som har erfarenhet av detta? Mår ok idag, trött och lite öm i magen men ingen diarré.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015