• Danisen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2014-08-03 10:11:44 följande:

Du behöver absolut inte känna bebisen varje timme. Det beror helt på hur den ligger och om den sover osv. Men några gånger per dag ska du känna din bebis. Blir du orolig så testa med två glas isvatten alt nåt riktigt sött eller både och Kram

Nä, varje timme förstår jag att jag inte behöver. Men nu är jag van vid det så då blir man lite orolig när det ändras antar jag . Drack ett glas kall äpplejuice innan men den reagerar inte på det längre. Är väl van att jag druckit mycket kallt nu i denna värmen kanske hehe?! Känd den nyss igen, så glad man blir och går och småler hehe . Jag har lite sådär ont i nedre delen av magen ner mot ljumskarna, känns inte som sammandragningar, kanske växtvärk? Kram
  • Danisen
    Bell13 skrev 2014-08-03 11:17:52 följande:

Sitter bara och skakar. Jag är gravid

wow vad häftigt . Stort mega Grattis. Massa kramar
  • Danisen
    lelle75 skrev 2014-08-03 18:11:09 följande:

Jag har också denna vecka börjat känna att det gör en gnutta ont ibland, speciellt när jag rör på mig eller reser mig upp. Har funderat på vad det kan vara, tänker att det är tidiga sammandragningar som inte riktigt känns som sammandragningar, men att det är så små att det mer gör lite ont, om du förstår vad jag menar. Eller en kombo med lite foglossning. Men jag läste att det var normalt att känna små sammandragningar när man gått halvvägs, innan dess vart jag orolig för tidig förlossning men nu känns det lite bättre, vad skulle man göra utan google och er andra som så snällt svarar på frågor. 

Japp jag förstår precis hur du menar. Det är som för mig ungefär. Jag vaggar fram och har gjort det länge, p.g.a fogarna och nu börjar man bli tung på riktigt. Jag är fortfarande orolig för tidig förlossning. Så hoppas att denna stannar till v.35 iaf eller liknande <3 min mamma har fött alla sina 4 barn 3-7 veckor tidigt. Nog därför jag tror att jag med kommer göra det antar jag hehe.

Vet ni hur er bebis ligger? Jag är rädd för att bli "tvingad" att föda i sätesbjudning. Just nu ligger den snett över magen med huvudet neråt kram <3
  • Danisen
    bb2014 skrev 2014-08-03 20:06:03 följande:

Det stämmer inte att det är vanligare med missfall när man gör IVF. Risken ät lika stor som vid en normal graviditet. Vet att det står i Ovitrelle sprutan, men det stämmer inte när man pratar med läkare eller läser forskning ang. IVF.

Du har så rätt!
  • Danisen
    Bell13 skrev 2014-08-03 20:27:53 följande:

Min läkare sa att det står så eftersom folk stämmer läkemedelsföretaget i USA.

Ja, precis! Där stämmer dem folk för allt så det är för företagets skull som det står. Statistiken säger något helt annat.
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2014-08-03 21:20:17 följande:

Nej men fy, varför skulle du göra det? Min dotter låg i säte eller tvärläge (hon varierade sig) till dagen innan hon föddes. Då vände hon sig och la sig rätt. Om bebisen ligger i säte blir man erbjuden vändningsförsök och om bebben inte går att vända får man välja ks om man vill. Så funkar det iaf här. Vi skulle ha haft vändningsförsök i v 37 men dottern föddes innan dess prata med din bm om du är orolig! Sen kan man aldrig veta ang när bebisen kommer. Har läst att forskningen säger att födseldatumet är "programmerat" (om den inte påverkas av yttre trauma el infektion osv). Min mamma har gått över tiden med både mig och mina syskon men jag födde en månad för tidigt. Min man är också född för tidigt så kanske påverkade det? Vem vet? Men lika bra att vara inställd på det mesta Kram

Hehe det vet jag inte. Men folk häromkring säger att dem hellre väljer att föda med sätesbjudning än går över till ks om den inte går att vända. Hoppas innerligt att det"bara" är snack! Ska höra med bm den 12:e när jag ska dit nästa gång A man vet aldrig vad som händer. Den kommer när den kommer. Kram
  • Danisen
    lelle75 skrev 2014-08-03 22:41:12 följande:

Ha ha, jag vaggar också fram när jag går, det ser inte riktigt klokt ut, Jag trodde att det var pga av att jag legat stilla så länge i och med illamåendet som jag hade tappat musklerna. Hade inte hört talas om ngn annan innan som vaggar fram men då vet jag att jag inte är ensam.

Hehe... för min del är det foglossningen som gör det. Har kommit på senaste nätterna när jag vaknat av att det har gjort ont i ljumskarna och i sidorna att lägger jag en kudde under magen när man t.ex ligger på sidan så gör det inte ont . Sjukt skönt. Sen även när man sitter är det skönt att lägga en liten kudde under mage så drar det inte så i ligamenten . Try it .

Asså fy vilken natt. Har åskat flera gånger i natt och varit så jäkla varmt samtidigt, fick stänga fönsterna för att det ekade i hela huset har en livrädd hund som helst hade velat krypa in i mitt skinn. Så fick vackert ha de 2 i sängen i natt för att den gamle skulle känna sig lite tryggare. Den lille bryr sig inte alls, vilket är himla skönt . Nu är det äntligen uppehåll . Men ser inte så lovande ut haha...
  • Danisen
    Jenkis skrev 2014-08-04 09:51:15 följande:

I vår kommun vill de att man registrerar faderskap minst två månader innan. Det har med att göra om någon av oss skulle gå bort så att arvsregler och sånt är självklara.

Men visst fungerar det säkert så att om sambon går bort, så kan de kolla hans DNA och bebisens DNA och på så sätt fastställa faderskap i efterhand. Men det är ju både krångligare och dyrare.

Jaha okej. Så gör man nog inte här i vår kommun. Tror man gör det när den kommit ut .
  • Danisen
    Jenkis skrev 2014-08-04 10:11:58 följande:

Kan inte påstår att jag haft klockrena sammandragningar. Jag får mer som mensvärk. Framförallt på nätterna. Kan även bli så efter orgasm eller om jag anstränger mig för mycket. Tycker inte livmodern blir hård, utan har bara lite ont långt ned mitt fram på magen. Ibland kan det stråla ut lite i sidorna.

Så har jag haft det en period med, som jag skrev lite längre upp så har jag lagt kudde under magen när man ligger på sidan så släpper det. Det var någon som sagt det till mig att det hjälper men det hade jag glömt men kom på det en natt för några dagar sedan, prova det . Det drar i ligamenten nämligen. Efter en orgasm känns det på mig som typ lite kramp, men det var värre i början av graviditeten.
  • Danisen
    lelle75 skrev 2014-08-06 21:48:05 följande:

Har för mig att ngn i tråden pratade om att de skulle köpa maxi cosi pebble, vet ngn om denna är bättre än cabriofix? Eller vad är skillnaden? Har också för mig att ngn sa att det var viktigt att köpa babyskyddet i Sverige, minns inte vem men varför var det viktigt? En maxi cosi som görs i Holland borde väl vara likadan om man köper den i Sverige som i Holland, ngn som vet?

Det finns ju också ngn basplatta till, vet ni om det är säkrare att ha en basplatta eller är det bara för att det ska bli enklare att sätta fast den. Ngt man ska tänka på när det gäller basplattor?

Vi ska köpa en maxi cosi pebble . Då vi gillar de nya smarta lösningarna . Den är även godkänd att ta som handbagage på flyg (ingen aning om cabriofixen är det). Du kan använda basen utan isofix, men det sägs att isofix är säkrare då den är lättare att montera korrekt. Ett hett tips är att gå till en butik och be dem demonstrera dem för er. Dessutom fortsätter man att använda basen till bilstolen efter babyskyddet, så sitter den fast ordentligt och du slipper att riskera att få en bilstol i nacken om man skulle råka ut för något i trafiken om du kör ensam eller så. Hoppas att du förstår hur jag menar ?
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015