• Bell13

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

V 25 idag, plötsligt känns det som tiden går lite snabbare. Magen är stor och rund och lillen sparkar och lever om. Går att känna utanpå magen också. Sambon har inte känt ännu eftersom han slutar sparka så fort han ska få känna.

15 v kvar och det känns inte längre som oceaner av tid kvar

• Bell13

Hej på er, undrar hur många som använder huvudkudde till sina nyfödda?

Använde en liten och ganska platt kudde till mina barn. På mvc och även senare på BVC sa de att det är bra att ha det för det kan motverka att de får ett platt bakhuvud.

Min svärmor var här förra helgen och fick se att jag har en kudde i spjälsängen och läxade upp mig och sa att det ska man absolut inte ha vare sig i spjälsäng eller i vagn.

Hur har ni gjort?

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-12-13 19:25:23 följande:
    Vi har en liten kudde i nestet och i vagnen. Rekommenderas av Bvc kan du ju hälsa svärmor smile5.gif Finns speciella att köpa för bebisar som motverkar platt huvud och som inte är farliga på nåt sätt. Kram
    Känns bra att använda en liten kudde. Tänkte för en kort stund att rekommendationerna har ändrats och vad skönt att så inte var fallet jag stod faktiskt på mig och sa att en liten, mjuk och platt kudde kan motverka platt bakhuvud. Socialstyrelsen säger också att pojkar är i riskzonen gällande platt bakhuvud och jag är helt övertygad om att nyfödda ska ha en liten kudde när de ligger ner.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-12-15 15:05:53 följande:
    Oh va segt!! Förstår precis. Jag gick ju över fem dar med yngsta tjejen efter att va fött en månad för tidigt med äldsta så jag tyckte att jag gick över i fem veckor!! Ha, ha smile2.gif Oerhört segt både fysiskt och psykiskt. Hoppas hon kommer snart nu.

I Sverige får man bara ett embryo tillbaka vid ÄD medan man utomlands får bestämma själv på ett annat sätt. Vi hann göra sex återföringar totalt med ett embryo varje gång knnan vi fick vår dotter så jag hade gärna satt i två om man fått, hade ju sparat oss ett år isf smile5.gif Men det är ju många risker förknippade med tvillinggraviditeter och även överlag med ÄD-graviditeter så jag förstår de svenska reglerna.

Stort lycka till nu!! Kram
    Hur kommer det sig att grav vid äggdonation räknas som högre risk? Det är någonting jag alltid undrat
  • Bell13
    Irma01 skrev 2014-12-15 20:44:03 följande:
    Har för mig att det är högre risk för havandeskapsförgiftning (eftersom det är två främmande DNA) och därför fler kontroller. Finns säkert flera anledningar men har inte koll på alla! smile5.gif
    Aha tack för svaret
  • Bell13
    Bengalen skrev 2014-12-18 11:19:03 följande:

På tisdag, lille julafton är den stora dagen! Förvånad Tomte Skrattande

Vad jobbigt det låter Linnea att du har både ont och sover så dåligt. Hoppas det drar igång när som helst.

Stort lycka till på tisdag. Hoppas allt går bra för er

Det är 14 v kvar för mig till bf och jag ser ljuset i tunneln och tycker inte att det är så farligt långt.
  • Bell13
    Längtar12345 skrev 2014-12-18 16:39:58 följande:

Hej. Nu behöver jag lite råd och stöttning igen. Jag har nu gått över med 8 dagar och har varit på läkarbesök idag. Sedan gyn undersökningen förra torsdagen har jag inte öppnat mig något mer än de dryga 2cm. Blodtrycket som varit lite förhöjt hade idag gått ner lite och jag hade inte idag något protein i urinen. Läkaren tyckte att det var läge med igångsättning och hon tänkte sig med ballong. Hon föreslog tid imorgon men sa också att om jag verkligen ville vänta kunde vi boka tid på måndag, men hon trodde inte att jag skulle komma igång tills dess själv. Jag tycker det är jobbigt och stressande att vänta och tackade ja till tiden imorgon. Nu blir jag osäker på om jag vill vänta. Samtidigt tänker jag att det är dumt att vänta pga riskerna för preclampsi. Doktorn idag tyckte att 9 dagar över tiden med äd räcker. Jag vill ju göra vad som är bäst för bebisen. Förvirrad!! Någon som har några tankar? Vet ju att det bästa är om det får starta själv, men min kropp verkar inte vara så sugen på att släppa ut denna lille krabat!

Jag hade lyssnat på läkaren och gjort som du gjorde, tackat ja till tiden imorgon. Jag hade resonerat att barnet är "färdigt" och att jag väntat på det länge nog. Ju förr det kommer ut desto fortare får du träffa hon/han ju

Kram
  • Bell13
    Längtar12345 skrev 2014-12-18 17:16:42 följande:

Tack för svar!

VSG: hade det inte varit för att jag tidigare i veckan haft på gränsen till högt blodtryck samt vid två tillfällen haft proteinuri hade jag valt att vänta. I och med det blev jag osäker, och vips ska beslut fattas så snabbt under läkarbesöket.

Bell13: bebisen mår bra och är färdigbakad, det är mest att jag vill att min kropp ska vara så redo som möjligt så att det inte blir några komplikationer.

Åh jag får huvudvärk av grubblandet.

Irma: hur gick det för dig? Äd igångsättning och preclampsi?

Kramar!

Du ska så klart fatta ditt eget beslut. Som Kelsson skriver, det kan också gå fort med en igångsättning. Tror att det är med igångsättning som med en förlossning som startar spontant att det kan gå väldigt fort men det kan också dra ut på tiden.

Jag hade nog känt mig mer bekväm med att barnet hade kommit ut än att det skulle stanna kvar i magen några dagar till.
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2014-12-18 16:26:44 följande:

Lokattis: yes mår fortfarande lika illa smile4.gif o är på 14+1 idag. Jag har gått ner i vikt ca 5kg men är tydligen ingen fara för bebis enligt BM, jag har lite att ta av om man säger så smile1.gif

VSG: Tack, hoppas jag med smile1.gif

Det låter riktigt jobbigt att du fortfarande mår illa. Mitt illamående började avta i v 11 och det var en riktig lättnad efter att ha ätit lergigan komp under rätt många veckor.

Hade du mycket illamående förra graviditeten också?
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015