• glader

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej Hopp!

Skönt att höra MissHelena, håller tummarna för dig!

Jag var på första hälsosamtalet på MVC idag, var väl inget nytt direkt förutom att jag får träna hur mycket jag vill! Både löpning, styrketräning och typ allt var okej, skönt!

Sen hade jag gått NER i vikt...?? Antagligen för att jag inte tränat och ätit lite konstigt pga illamåendet. Nåväl, det lär ju vända med besked

• glader
    villsågärna38 skrev 2014-04-02 18:59:05 följande:

Usch va jobbigt!! Stackars dig. Förstår precis. Testa äta lite och ofta, gärna kall mat, frukt, fil, smörgås. Ja vad du kan få ner så brukar det bli lite bättre iaf. Lergigan Comp har funkat för mig också då det varit som värst. Och att sippa lite Cola till och från. Stora kramar
    villsågänra38, hur länge mådde du illa? Vilka veckor?
    Jag har testat primperan nu, funkar ganska bra men vet inte om det är okej... men jag kan inte jobba annars.

Är sjukt nervös nu, ska åka till Åre imorgon och vara där tills på söndag med min ledningsgrupp. Fattar inte hur jag ska dölja mitt illamående och min trötthet...
  • glader
    Lyckostjärna skrev 2014-04-02 20:55:40 följande:
    Mitt illamående satt i 10 och en halv vecka!! Småät salta mandlar det fungerade för mig samt att man får lite energi!
    Usch då!! Jag äter heeela tiden men det hjälper ändå inte...
  • glader

Tack alla för tips mot illamåendet! De läkare och BM jag träffat är väldigt ovilliga att skriva ut något typ lergigan comp, rekommenderar bara postafen (som jag omöjligen kan jobba på).

Bara att äta, vila, sippa, cola, bita ihop och uthärda antar jag...

• glader
    Jenkis skrev 2014-04-03 10:30:22 följande:

Tråkigt att inte få ordentlig hjälp! Lergigan comp är ju klassat som preparat vid just graviditetsillamående... I mitt landsting är dock Postafen och Primperan förstahandsval har de bestämt, men är man riktigt ihärdig kan man få bättre grejor. Finns preoarat mot cancerilkamående som är riktigt bra som de i nödfall skriver ut till gravida.
    Ja jag fattar inte varför det ska vara så snålt med detta! Primperan och lergigan comp ska ju vara ofarliga så varför ska man behöva gå runt och må som en gris när man inte behöver?? Gäller att ligga i som du säger...

Hoppas du får förståelse från din arbetsgivare och respekt för hur du mår och känner. Tycker du gör helt rätt som sjukskriver dig när du behöver, amn vill ju absolut inte riskera något...
  • glader
    Mandelmumsa skrev 2014-04-07 14:11:16 följande:
    Då var det färdigt för denna gång. Fick veta idag på vul att embryot dog i v 6-7. Så det var verkligen inget bra tecken att det var för litet på förra vulet. Tillbaka på ruta ett igen då, eller snarare minus ett. Ska ju invänta missfallet först.. Hur gick det på ditt vul Tusa?

Hjärta Hjärta Hjärta
    Massor av kramar till dig!
    Ingenting kan trösta just nu, det är bara så sorgligt och tungt Gråter
    Jag har varit precis där du är just nu så jag vet... Det enda positiva jag kunde känna just då var att jag faktiskt hade lyckats bli gravid vilket jag inte blivit alla 6 försök innan...
    Ta hand om varandra, låt sorgen ta sin tid. Ni känner när ni är redo igen.

• glader

Känns lite osmakligt att skriva om sitt vul efter Mandelmumsas ledsamma besked.. men så här är det i ivf-karusellen; tvära kast mellan hopp och förtvivlan, glädje och sorg...

Jag går in i vecka 9 imorgon och idag var vår lilla krabat 16 mm och hjärtat pickade så fint! Allt såg bra ut så nu är det bara att väääänta... Blir jag bara av med illamåendet kanske jag kan börja njuta lite grann
    Har fått Legigan comp nu, hjälper lite men tar absolut inte bort allt.

• glader

Tusa - Grattis till er, härligt! Vilken vecka är du i?

Lillebrorsfaster - Lycka till imorgon, du ska se att allt går finfint!

• glader
    lelle75 skrev 2014-04-10 23:04:27 följande:
    Tack för alla tips och råd, ni är så gulliga allihopa :) Det här är verkligen en lyckotråd :)

Vet snart inte vad jag ska ta mig till med illamåendet, lergigan comp hjälper inte heller, ngn som vet om man ta två åt gången? vet inte om jag vågar det ändå i och för sig..

Jag kräks sådan stark magsyra (ursäkta mig) det fräter i hela halsen, är det ngn som vet vad man kan göra för att undvika detta? Man vill ju så gärna njuta av graviditeten men det är svårt när man mår så här..

Usch vilken mardröm lelle!!! Jag mår också illa, men kräks inte. Har fått Lergigan comp som hjälper liiite. Det finns andra mediciner man kan få om det är illa så ring genast till din BM och förklara att det inte funkar, ingen ska behöva ha det sådär!! Du måste givetvis också vara sjukskriven om du mår så illa, men det är du kanske redan?

Berätta hur det går för dig, kramar!

• glader
    lelle75 skrev 2014-04-11 15:17:05 följande:
    Tack snälla för allt ert stöd, det är fruktansvärt. Nyponsoppa och kex är det jag får i mig. Har prövat cola men vill inte få för mycket koffein i mig. Min barnmorska är på semester tyvärr. Men fick prata med en förstående husläkare idag som skrev ut Lergigan forte, utan koffein som jag kan ta på natten. det är värst på natten då jag inte kunnat ta comp. Kan inte sova då. Läkaren sa även att det är värst i v. 9 så man får väl försöka att stå ut. Underbart med allt stöd, hoppas att jag kan finnas där för er snart. Jag är sjukskriven, jag klarar knappt att resa mig ur sängen så det hade aldrig gått och jobba med det här. Kram
    Håll ut lelle! Hjärta
    Jag är också i vecka 9. Bra att du fått Lergigan forte, hoppas du får sova på nätterna nu då. Och tveka in att be om annat (det finns, tex primperan som hjälper mig bättre!) om du inte mår bättre.
    Koffein i lagom mängder är ingen fara och koffeinet dämpar illamåendet en del också.
    Ett annat tips jag nyss läst om är att ta ren B6-vitamin (finns på hälsokost) en del blir väldigt hjälpta av det. Finns mycket i banan också om du kan äta det...
    Tänker på dig!
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015