• Kelsson1

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Glader: Nu är jag väldigt sent ute men tänkte också inflika att vi gav flaska till dottern och det resulterade i att hon vägrade bröstet från det att hon var 5 månader gammal . Jag hade gärna ammat längre men det gick inte.

Jenkis: Stort Grattis till lilla prinsen!

• Kelsson1

lelle75: Jag håller med VSG.
    Vill du amma ska du inte börja med flaska och kan du eller vill du inte amma av någon anledning spelar det ingen roll vilken flaska man väljer.
    Vi använde MAM och Philips AVENT, efter ett tag valde dottern bort MAM och ville bara ha AVENT. Antar att det var för att den var enklare att få ersättning från och därför också bröstet ratades senare.
    Jag ville inte göra en för stor sak av amning med första utan valde att köpa hem ersättning så att vi hade en liten tetra hemma ifall att så att det inte blev till en stor grej. Går allt vägen den här gången kommer jag kämpa allt jag är värd för att helamma och rata flaskor och ersättning om det bara går. (min privata inställning till mig själv och min bebis, andra behöver inte dela den uppfattningen )

• Kelsson1

VSG: Tror att största problemet första gången var min okunskap, kände inte skillnad på om dottern smuttade eller sög och kanske att hon inte hade energi nog att suga tillräckligt och då var det enkelt att ta till med ersättning (vi var rädda för att hon inte skulle gå upp tillräckligt och jag kunde inte handmjölka mig själv och hade ingen pump med mig till BB).
    Hoppas att det blir helt annorlunda den här gången, vet ju hur man gör nu

• Kelsson1

Vsg: Hade storasyster ont bara på nätterna? Vår dotter har börjat säga att hon har ont i knäna lite nu och då men springer och hoppar på som vanligt... Vet inte om hon bara säger så eller om hon verkligen har ont.

• Kelsson1

lelle75: Vi körde på babysemp och den finns att köpa på vanlig mataffär. Det var den eller NAN och maken är av princip emot Nestlé så därför blev det babysemp.
    Det där med pump är också individuellt, vissa tycker att det är väldigt bra och andra att det inte fungerar alls.
    Jag önskar i efterhand att jag hade tagit pumpen med mig för jag var totalt clueless och kunde inte ens för hand få ut någon mjölk från brösten bara för att jag inte visste hur man gör. (jag vet jag låter totalt bäng men inte lätt när det var första barnet).

• Kelsson1

VSG: Jag födde på Danderyd. De visade hur jag skulle göra för hand men fick som aldrig till det på BB, för mig krävdes det lite träning
    Pump frågade jag inte efter tror inte att jag vågade, kände mig väl lite dum antar jag. De var o tittade när jag ammade och tyckte att allt såg rätt ut och då litade jag på att det var det. Nu i efterhand kan jag säga att dottern låg bara vid bröstet och snuttade tror inte att hon visste riktigt hur hon skulle göra eller så hade hon inte orken att suga ordentligt utan det kom hemma sedan efter några dagar. Men då hade vi redan tagit in ersättning och var rädda för att hon inte skulle få i sig tillräckligt så vi fortsatte att komplementera med ersättning o så var onda cirkeln igång.

lelle75: Det ska finnas amningshjälp även när man kommit hem om det strular

• Kelsson1

Lillebrorsfaster: Är du i vecka 39 och har jobbat hela vägen? Blev du sjukskriven istället för att ta ut föräldrapenning? Jag har tänkt att gå hem minst en månad innan BF blir så trött mot slutet att jag inte ska vistas bland folk då

• Kelsson1

Lillebrorsfaster: Riktigt imponerad att du har orkat.
    Var så trött med dottern att jag gick nog hem kring 3 veckor innan BF och antar att jag inte kommer att vara piggare den här gången med en 3 åring hemma Så minst en månad innan för mig

• Kelsson1

Jenkis: Självklart är han finast . Lilla hungriga killen som inte orkar vänta

Ego: Vet någon vart jag kan vända mig för att få hjälp med illamåendet? Jag har inte varit på inskrivning hos BM än så antar att det inte är ett alternativ att ringa dit? Kliniken eller vårdcentralen, vem kan skriva ut medicin mot illamående? Klarar ju inte av att jobba för kan inte äta . Över en vecka kvar till UL och inskrivning.

• Kelsson1

Tack för alla kommentarer om illamående.
    Nu fick jag en blödning igår kväll som fortsatte idag på morgonen så jag åkte in till gynakuten.
    Där fick vi se en liten cashewnöt med blinkande hjärta
    Fick också Lergigan och Lergigan comp utskrivet. Första tabletten tagen men kan inte säga att jag mår extremt bra än. Lyckades dock få i mig lite lunch.
    Nu ska jag lägga mig o vila en stund.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015