• Bell13

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2014-09-22 20:02:53 följande:

Tack tjejer för era råd och kloka kommentarer! Väldigt svårt hur man ska tackla detta på rätt sätt och en del av mig vill bara säga upp bekantskapen då jag känner att jag inte får ut ngt av det förutom skuldkänslor.

MiWe - visst är jag tacksam som har en mamma som bryr sig och vill överösa bebisen med saker men det sker alltid med ett visst förbehåll som art hon minsann sprungit runt i 10 affärer för att leta efter den grejen eller att dessa filtar var bättre än det som jag behövde därför att.. Och att hon minsann är så god och gör allt så bra! Förstår att det kan låta konstigt och säkert är det gravidhormonerna som gör sitt men hon utgår alltid från att hon vet bäst och lyssnar aldrig riktigt på mig. Vi har aldrig varit direkt nära men hon är ändå väldigt krävande som mamma. Inser att det finns mycket annat bakom än vad som hände idag och får försöka hålla henne lite på avstånd.

Bell - tack för dina ord. Så befriande att du känner så då jag känner likadant men även har ett visst dåligt samvete över det också. Har det påverkat dig i din egen roll som mamma?

Lillebrorsfaster - ska försöka att hålla mig borta men hon ringer 2 ggr om dagen och svarar jag inte då blir hon sååå orolig vilket hon låter mig veta när jag ringer upp. Så allt handlar om henne som alltid och precis som du skriver jag ska vara henne till lags för att hon vill vara eller ha det på ett visst sätt

sätt. Tex ringde hon igår och sa vi kommer upp imorgon och det var liksom inte läge att säga nej och skulle jag säga nej blir hon sårad och tycker att hon aldrig får komma hit..

Det har påverkat mig i min roll som mamma. Jag ger mina barn mycket frihet under ansvar gällande allt. Jag finns alltid bakom och stöttar och pushar och det vet och känner de också.

När det kommer till fritidsaktiviteter så får de välja själva för det fick inte jag göra. Jag tvingades att sjunga i kyrkokören (jag är tondöv) och så tyckte hon att det var passande att jag dansade balett.

Hon har alltid kritiserat mig ända sedan jag var barn och det eskalerade när jag fick egna barn. Hon skulle bestämma vad de skulle äta, vad de skulle ha på sig och hur de skulle uppfostras. Kritiserar man henne eller ryter ifrån så börjar hon gråta eller stormar ut genom dörren. Jag går dessvärre inte på det längre "kärringar" som använder tårar som ett maktmedel har jag inget för.

På grund av hur hon behandlat mig har jag blivit väldigt ödmjuk inför livet och inför andra människor. Har också insett att min mamma är min största fiende och att hon förmodligen lider av psykisk sjukdom
  • Bell13

Kub är nu klart och jag fick 1/13000. Hade bestämt innan att 1/500 var ett ok resultat. På trisomi 13 och 18 var det 1/20000. Jag är jättenöjd med resultatet och vi går inte vidare med fvp eller mkp.

Hon sa att allt annat såg jättebra ut också. Hon sa att jag enligt storleken är i v 12+4 och det stämmer på dagen med senaste mens.

Är lycklig men också lugn och sansad nu slutar jag noja

• Bell13
    Lillebrorsfaster skrev 2014-09-23 16:43:59 följande:

Va skönt Bell!! Grattis till fint resultat! :)

Tack :) känner mig lugn och njuter av att jag är gravid ännu mer nu :)
  • Bell13
    johjen skrev 2014-09-23 18:32:22 följande:
    Tack för att du delade med dig och grattis till ett lyckat kub! Så skönt när man nått dit, hoppas du kan njuta till fullo nu. smile1.gif Kram
    Jag njuter nu och har nog gjort det hela tiden. I och med mina missfall har tanken funnits där ATT någonting kan gå fel.

Nu slutar jag att nojja och njuter av graviditeten och av hösten som är på intågande. En till milstolpe att bocka av och nästa blir rul den 5 nov :)
  • Bell13
    Lillebrorsfaster skrev 2014-09-23 22:19:20 följande:

Ja min svärmor tyckte hon skulle vara med på förlossningen. ICKE sa jag - inte ett alt. "Då ska jag sitta utanför och vänta". I så fall hör vi inte av oss när vi åker in, eller berättar vilket sjukhus vi valt sa jag, du kan vänta hemma tills vi säger ok.

Kanske kan tyckas hårt. Men med henne behöver man vara hård. Och dessutom anser jag att det är direkt fräckt att komma med sådana förslag. Nu har vi en viss annan kulturell bakgrund där - men jag tycker ändå att det är fräckt..

Men herregud. När man precis fött vill man ju bara vara med sitt nyfödda barn och den nyblivna pappan. Skulle jag ha svärmor utanför dörren hade jag dött. Det är ju också en utsatt situation man befinner sig i när man föder barn.
  • Bell13

Finns amningsbh i Lindex butiker eller enbart online? Har börjat tänka på sådana saker nu för det är så påtagligt att mina bröst växer hela tiden. Har vuxit ur min 80d nu och tänkte köpa 80dd. Har 75c i vanliga fall

Irma01 skrev 2014-09-24 12:36:54 följande:

Apropå amningsbehå så kan jag rekommendera Lindex, de hade rätt snygga som inte såg ut som amningsbehå och dessutom rätt billiga!

• Bell13

Idag är det 25% på Livly för er som inte vet det. Ange bara livlyheartyou :)

• Bell13
    Danisen skrev 2014-09-26 07:41:21 följande:

Är det sant att 80% av först föderskor går över tiden? Jag pratade med en kompis igår och de ska åka på en månads semester fr.om nästa vecka så sa jag att jag kan nog inte knipa tills de kommer hem igen för jag tror att bebisen kommer lite tidigare (Jag hoppas det, men givetvis så vet jag ju inte såklart). Äsch sa hon då 80% går över tiden så varför skulle inte du med göra det?! Kändes som en käftsmäll, jag vet ju att det kan bli så. Så sa hon har man gått 9 månader så är sista veckorna ingenting, haha!! Det har jag aldrig hört att någon sagt, snarare att de sista 2 veckorna man "får lov" att gå över är som hela graviditeten?!

Jag gick över 5 dagar med mitt första barn och 3 dagar över tiden med mitt andra barn.

Mina förlossningar har startat på samma sätt, att slemproppen lossnade och sedan har värkarna startat nästan på en gång.

Att nästan alla går över tiden behöver ju inte betyda att du också gör det :) kommer ihåg att de två sista veckorna var jobbiga och jag ville bara få ut dem.
  • Bell13
    Moolie skrev 2014-09-30 11:00:43 följande:

Ultraljud på fredag... Känns inte bra... :( Har INGA förhoppningar... :'(

Men varför då? Är det nåt som hänt?
  • Bell13
    Judda skrev 2014-09-30 18:57:12 följande:

Vi har varit i butik och kollat så vet att det är en riktigt bra vagn, suffletten är en av sakerna vi fastnade för och med det priset som ni fick Irma, så är den ju t o m billigare än Joolzen. Nu blev ju detta ännu svårare att besluta om...

Tycker bara det är synd att "alla" har Bugaboo. Joolzen är ju lite mer ovanlig. Tur vi har ett tag kvar att fundera! smile1.gif

Jag tycker att joolz har snygga vagnar, lite exklusiva så där.

Om du är på jakt efter en sådan så kan ett tips vara att maila generalagenten, Wioliv AB och fråga om de kanske har ett demoex att sälja om du vill komma lite billigare undan :)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015