• Bell13

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2014-08-23 13:50:41 följande:

Idag är jag totalt slut, ligger bara i sängen och googlar, försöker att förbereda inför förlossningen och vad som behöver köpas till barnet.

Har läst på om epidural idag, har ni andra funderat på smärtlindring vid förlossningen, ska ni ta epidural? Har för mig att jag för länge sedan har hört att man kan bli förlamad men det kanske inte är så långre, ngn som vet?

Måste man innan förlossningen bestämma vilken smärtlindring man vill ha?

Min syster blev förlöst med planerat snitt i maj. De hade problem att sätta nålen på henne så de stack henne 6 ggr utan att lyckas. Hon blev sövd med mask.

Två dagar efter förlossningen fick hon djävulsk huvudvärk som bara blev värre och efter nån halvtimme kunde hon inte röra sig. Läkaren kom på en gång och de skulle sätta en blodpatch då hon tydligen läckte ryggmärgsvätska. De hade problem att få ut blod från armvecket så de fick ta från ljumsken.

Det går ju oftast bra men just detta är vanligare än man tror, fyra vänninor har råkat ut för det. Jag har alltid varit livrädd för all typ av nålar så jag har valt att föda utan bedövning, provade lustgas men blev illamående och väldigt snurrig så jag struntade i det.

Ryggmärgsbedövning är fantastisk har jag hört när den fungerar som den ska
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-08-23 14:14:08 följande:
    Jag klarade mig bra med lustgas, maken och vår doula smile1.gif men det tog bara 8 tim från första värken till hon var ute, hade det varit en långdragen förlossning, t ex med lång latensfas, onda värkar länge osv så hade jag nog varit öppen för det. Det är ju bra om man tänker igenom vad man är öppen för innan. T ex skriver det i sin plan. Men såklart kan du välja vad du vill när du är på förlossningen (om det hinns med). Jag ville både bada och ta akupunktur men det gick så snabbt i början att det aldrig blev så. Kram
    Jag hade 9 timmar med första dottern och 6 timmar med andra. Utdrivningsskedet första gången var 5 minuter och min andra dotter var ute på två värkar. Håller med dig om att hade det varit långdraget hade jag nog inte heller pallat.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-08-23 14:20:23 följande:
    Nä men huga! Stackars din syster, fy!! Var har de fött nånstans? Jag känner många som tagit eda men inte en enda som råkat ut för detta. Hoppas inte de råkade ut för att nån ung och oerfaren läkare satte bedövningen så det var anledningen till att detta hände. Kram
    Det här var hennes tredje barn och det föddes på bb Sophia hennes två tidigare är födda på Danderyd också de med planerat snitt.

Det var nog bara otur sa hon själv efteråt men det var en skräckupplevelse för henne även om det jobbiga bara varade under några timmar.
  • Bell13
    Danisen skrev 2014-08-23 14:30:38 följande:

Jag hoppas att kunna klara av lustgasen och endast hålla mig till den. Men man kan ju ändra sig under förlossningen, en kompis ändrade sig då hennes förlossning blev så utdragen och hon inte hade någon ork kvar. Så ja, vi får se hur det blir när det är dags smile5.gif . Jag har ju inte en aning eftersom det är första gången.

Alla har ju så olika smärttröskel. Du får känna efter när du är där. I början klarade jag smärtan genom att sitta i varmt bad men åkte in med 4 minuter mellan värkarna.

Min syster har vunnit en smärtlindringsapparat liknande tens till mig från clearblue så den ska provas den här gången.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-08-24 06:53:20 följande:
    Det stämmer inte. Vi beställde en Donkey plus adapter. från Holland för några veckor sen (i augusti) och sparar 4000 kr jämfört med billigaste priset i Sverige. Hemleverans ingår!
    Vad betalade du för den då och hur lång leveranstid är det?
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-08-24 08:45:59 följande:
    12500 kr för en Donkey Duo med två regnskydd, en liggdel och två sittdelar, nyaen organizer (väska man sätter på styret) och adapter till Maxi cosi. Fri hemleverans. 6-10 veckors leveranstid. Beställt från Babyplus där även Irma beställt sin Donkey. Kram
    Ska också beställa vagn därifrån om det är mycket billigare :) tack för tipset.
  • Bell13
    lelle75 skrev 2014-08-23 17:42:27 följande:
    Jag läste faktiskt om att detta kan hända men att det är ovanligt, stackars din syster så otäckt. Allt verkar ju hända mig så det skulle inte förvåna mig. Får man alltid epidural när man gör kejsarsnitt?
    Ja vid planerat snitt är det epidural som gäller. Det går ju oftast bra men jag har som sagt fyra st i min bekantskap som råkat ut för detta. Det är på olika sjukhus också så det är inte kopplat till en och samma vårdgivare.

Jag är ett kontrollfreak så för mig är det otäckt att tappa kontrollen och kejsarsnitt är mardrömmen för mig. Skulle jag ha ett väldigt långt förlossningsarbete skulle jag nog välja smärtlindring men jag kommer prova utan bedövning först
  • Bell13

Precis kommit hem efter ul. Allt såg fint ut. 17.3 mm lång och hon mätte mig till 8+2 och enligt senaste mens är det 8+3 och hjärtat tickade så fint. Så skönt detta känns

• Bell13
    Bengalen skrev 2014-08-25 12:24:50 följande:

Åååh grattis Bell! Vad roligt att höra att allt såg bra ut. Nu håller jag tummarna att det ska ordna sig med ett jobb också. smile1.gif

Blev överlycklig. En milstolpe avklarad. Nästa blir kub. Nu är jag avslappnad och njuter av att vara gravid
  • Bell13
    Jenkis skrev 2014-08-25 12:29:23 följande:
    Härligt!

Stort grattis!
    Tack :) känns så bra även om ni här inne är way before ni ska ju nästan alla föda när som helst
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015