• Kelsson1

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell: Härligt besked från TUL!

lislodan: Stort Grattis till tickande hjärta!

• Kelsson1
    Bell13 skrev 2015-02-11 09:02:45 följande:
    Det var skönt att få göra det. Nu vet vi att han växer i den takt som förväntas.

Hur mår du?
    Jag kommer att få göra NOTCH om några veckor, lite skönt att få se igen
    Jag är illamående eftermiddagar o kvällar o har gips så lite svårt att skriva just nu...
  • Kelsson1

Bell: Halkade för två veckor sedan o slog ut en liten benflisa i handen, därför har jag inte kommenterat så mycket när det är lite svårt att skriva. Får väl egentligen ta av gipset idag men tänkte vänta till söndag så inte hela helgen blir förstörd om handen fortfarande inte är läkt.

Blomflugan: Vecka 22+2 idag o som jag skrev till Bell så halkade jag o tog emot med högerand o slog ut en liten benflisa.

Lokattis: Yes varje eftermiddag o kväll mår jag illa men kan åtminstone äta nu så behöver inte oroa mig att bebis inte skulle få det den behöver.

Fröken Smilla: Välkommen!

Moolie: Tänk vad långt du hunnit komma , visst är det lite mysigt med sparkar ändå, har också moderkakan i framvägg o var så orolig innan jag började känna av de.

• Kelsson1

Moolie: gravidhjärna kallas det
    Kommer bara om jag trycker för mig, skönt att det inte läcker igenom än

• Kelsson1
    Moolie skrev 2015-02-13 09:05:43 följande:
    Prata inte om Gravidhjärnan.... :( Höll på att få bilen att hamna i sjön här om dagen... Glömde dra handbromsen... Glömmer kalas... Ligger tre veckor efter i planeringen på jobbet... Osv osv osv...

Jag får ta allting på halvfart... Kör jag på som vanligt blir allting bara fel...
    Jag vägrar köra bil som gravid, litar helt enkelt inte på mig själv tillräckligt för det
  • Kelsson1

Danisen:

Iislodan: För mig började nog illamåendet kring TD och kring vecka 7 blev jag heltidssjukskriven.

Blomflugan: Jag blev som sagt heltidssjukskriven kring vecka 7 för att inga läkemedel hjälpte, jag kunde inte få i mig mat trots tabletter mot illamåendet och gick ner 5kg i vikt även om jag bara låg ner hela tiden. Nu har jag jobbat 50% sen början av januari och det har fungerat rätt bra.

• Kelsson1

Blomman701: Tråkig inställning av dig att ta illa upp om en läkare försökt muntra upp en med massivt illamående. Det uttalandet sa inget om din graviditet, inget om att din skulle vara mindre starkt. Bara att de räknar det som starkt om man mår illa, det har jag också fått höra både med dottern och den här gången inte bara av en läkare utan från flera. Det är inget du behöver ta illa upp om och är säker på att din graviditet kommer att gå alldeles utmärkt utan illamående men tryck inte ner mer på oss som faktiskt mår illa!

• Kelsson1

Det var exakt det jag försökte få fram, inte en enda läkare eller barnmorska har sagt att de som mår illa har starkare graviditet än de som inte mår illa. Den biten lägger de som inte mår illa till själva. Det de sagt är bara att min graviditet är stark oavsett hur andras ser ut.
    Varför måste man läsa in något negativt i ett påstående som är menat som pepp, det är det jag reagerar på!

• Kelsson1
    Fröken Smilla skrev 2015-02-15 17:26:47 följande:
    Fast det är ju ganska lättförståeligt att om någon med erfarenhet säger "det är bra att du mår illa för då har du en stark graviditet" så kan man tolka det som att om man inte är illamående så har man en svag graviditet. Det var ju liksom inte granntanten som sa det.

Det är inte något vi som inte mår så illa lagt till. Det är underförstått av den meningen. För det är ju ingen som kommer säga till mig "det är bra att du inte mår illa, för då har du en stark graviditet", eller hur? Sen kanske jag har andra tecken som de hade ansett vara starka, det är ju en annan sak.

Ja vi må kanske vara känsliga, men det här är ingen lek att gå igenom. Min man och jag har aldrig ens sett ett plus på stickan förrän nu efter 2,5 år. Det är ju klart som tusan att man är orolig att det inte ska gå vägen.
    Jag håller fast vid att det sista lägger ni själva till att ni skulle ha svagare, ingen har som sagt uttalat sig om att det skulle vara starkare än något annat bara att mitt är starkt. Jag förstår fortfarande inte hur man kan läsa det till att någon annans är svagare. Det är detsamma som att skönheten ligger i betraktarens ögon, på samma sätt så läser man in mer i meningen än vad som behövs! Meningen heter: "Du har stark graviditet" inte "Du har starkare graviditet än..."
  • Kelsson1
    Blomman701 skrev 2015-02-15 20:23:34 följande:
    Märks att du valde att inte läsa det som länkades till illamående från Nio månader! 1/3 av alla gravida mår illa och mest troligt beror det på att de inte tåler hormonerna. Det finns inget belägg vetenskapligt på att illamående är tecken på en stark gravidtet!
    Behövde inte läsa det, vet sedan tidigare att 1/3 av alla gravida mår illa och 1/3 mår super bra och båda har lika normala graviditeter. Det var inte jag som läste in mer i inlägget än vad som sades...
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015