Anonym (sorgligt) skrev 2014-02-18 11:34:28 följande:
Till Ts och några av er andra här i tråden...
Hur kan det komma sig att ni tycker att ni har rätt att uttala er så elakt och fördomsfullt mot en annan grupp i samhället?! Om det är (som några av er påstår) för att ni själva blir ifrågasatta och påhoppade för era val, så borde väl ni om några veta hur tråkigt det är att bli behandlade på det här sättet? Är det inte bättre att bemöta människor som ni själva vill bli bemötta? Om ni vill att andra ska respektera ert beslut att inte skaffa barn, varför kan inte ni respektera de som valt att skaffa barn, och deras barn för den delen? Varför kalla folk för äckliga, och använda ord som hata och avsky? Då är det ju inte så konstigt att folk blir upprörda...
Mina åsikter:
1) Om du inte vill skaffa barn så ska du ju såklart inte skaffa barn! Inte konstigare än så...
2) Om du känner att du blir ifrågasatt pga att du inte vill ha barn, så försök att komma ihåg att de flesta faktiskt skaffar barn, eller vill skaffa barn iaf, så det är ju inte konstigt att folk tar för givet att man ska vilja skaffa barn när man nått en viss ålder. Jag förstår att det kanske känns jobbigt att hela tiden möta människor som blir förvånade att du valt annorlunda, men tyvärr så får man nog stå ut med det när man valt något som ligger utanför normen. Merparten av människor som blir förvånade menar säkerligen inget illa. De som faktiskt menar illa bör du givetvis sätta på plats, som man bör med alla människor som är direkt elaka mot en.
3) Kanske bör du tänka igenom varför du tycker det är ok att hata och avsky barn och kalla föräldrar äckliga. Det är knappast accepterat att uttala sig på liknande sätt om andra grupper i samhället. Jag har bara stött på just frivilligt barnlösa som så starkt försvarar sin rätt att få uttala sig så elakt om människor de inte känner, dessutom om en grupp som är så stor och knappast homogen...
När någon uttalar sig på liknande sätt om t.ex. invandrare eller folkgrupp så blir det ett himla liv, och kan även anses vara förtal och hets mot folkgrupp osv.
Och tänk om jag hade uttalat mig så om t.ex. gamla människor... Typ 'usch vad jag hatar gamla, jag avskyr hur de dreglar och äcklar sig alltid. Och slöa är de, förstår inte varför de måste gå och handla på samma affärer som vi andra. De tar ju så jäkla lång tid på sig, är alltid i vägen. Skitjobbigt! Och till på köpet envisas de med att gå på bussar med sina hemska rullatorer. Och de i rullstol ska vi inte ens prata om! vem fan tror de att de är att ta upp så stor plats på trottoarerna och i affärer! De kan väl för hundan stanna hemma! Och dessutom borde de INTE få äta på samma restauranger som vi andra, för fy fan vad ÄCKLIGA de är när de äter! Huuu, jag ryser vid bara tanken. Jag tappar aptiten direkt! Och jag vill inte ha betalt massa dyra pengar för min lunch och sen behöva sitta och titta på dessa dreglande äckel som gör att jag inte kan äta...'
Tycker du verkligen att det hade varit ok att uttrycka sig så? Och tror du inte att folk hade reagerat och blivit upprörda?! Och inte hade det hjälpt om jag sagt att jag minsann tycker så, och det har jag rätt till, och JAG har redan bestämt att jag inte tänker bli gammal och det är faktiskt MITT val... osv...
Snälla du. Man blir inte ifrågasatt man blir hånad och får höra saker som "Ja du borde ta och växa upp och skaffa barn", "det kommer bli synd om dig när du är gammal, skaffar du inga barn kommer ingen ta hand om dig."
Det är inte bara "jaha, du vill inte skaffa barn. varför inte?" eller varför inte tala om alla som bara vräker ur sig att man kommer ändra sig o de tänkte likadant och de skaffade barn ändå och nu är världen så mycket bättre.
Många föräldrar ser ner på mig, precis lika mycket som jag ser ner på dem.
sen tycker jag absolut att pensionärer kan vara äckliga dem med. invandrare också, men inte för att de är invandrare utan av samma anledning som jag tycker en "utvandrare" och en "svensk" är äckliga. Baserar inte fördommar på hudfärg eller religion. Sen så har min tråd inget med invandrare att göra, men jag anar en liten uns av "jag är inte rasist men.." i dig och dina åsikter . Fy