Ann Cistrus skrev 2014-02-08 14:17:04 följande:
Det är inte första gången jag har hört folk säga att de blivit "avskräckta" från egna barn av att ha många småsyskon. Fast det var kanske inte det du menade?
Det är väl ypperligt att du låter bli att skaffa barn om du känner att du är "fel" person som förälder, det hade varit bra om alla tänkte efter innan de tog beslut att försöka få barn.
Det är tråkigt att så många "barnfria" känner att de måste försvara sitt livsval som om de vore sämre människor för att de inte vill ha barn men samtidigt tycker jag det är en trist attityd som ts visar upp när hon drar alla föräldrar över en kam.
Naturligtvis tröttnar man och får en tråkig attityd mot barnföräldrar när jag dagligen utsätts för deras hänsynslöshet i vardagen. Inte nog med detta, ifrågasättandet av föräldrar när jag inte vill ha barn (de säger att de bara är en fas, jag kommer över det osv osv) Bara titta på vadn de flesta skrivit här "jag kände som du ......" Det är precis som att det är svårt att acceptera för många att jag väljer ett liv i frihet där jag är huvudpersonen i mitt liv.
Eller en sån trisst attityd jag möts av mina vänner som har barn, de är gulliga när de är barnfria men om vi ska typ luncha o ungen skall med får jaghöra något spydigt som "jag kanske ska sätta han i andra delen av restaurangen eftersom du ej tycker om barn" fast jag inte sagt ett ljud utan följer med för jag vill träffa min vän och kan absolut umgås med hennes barn.
Eller de gånger man behövt säga åt andras barn att inte ha sina leriga skor på sätena eller sluta sparka fotbollar inne i tunnelbanan/bussen medan föräldrarna bara sitter och inte bryr sig, så säger man åt ungen och föräldrarna blir arga?
Varför skall många behöva utstå sådan attityd i vardagen?