• Cyanea

IVF under 2014

maka011 skrev 2014-09-02 17:24:56 följande:
    Det känns lite bättre idag. Var nog all spänning som släppte. Hade väntat 3 månader på att få börja med hormonbehandlingen så visar det sig att sambon har problem också så vi måste återigen vänta. Och då ev 3 månader till.

Sahlgrenska säger du? Vi har fått remissen skickad till gbg, kan undra om det är dit?
    Eller hur, så är det säkert. IVF är väldigt laddat på många sätt. De flesta av oss har ju hört om det i år och dar men inte föreställt sig att hamna där själv. Behöver ni alltså vänta i tre månader till på remissvar menar du? Segt :( Vet hur det är, vår första remiss försvann i tomma intet, så det tog tid innan vi började. Om det är till någon tröst gick allt väldigt fort så fort vi fått vårt första möte. Jag skulle tippa på att det är Sahlgrenska om ni går landstingsvägen. Jag tycker att de varit kanon. 

Vi gick ifrån vårt första samtal på Sahlgrenska med en lunta papper i händerna som representerade hela vår plan, med datum och allt. Då hade vi bestämt behandlingsform, bokat preliminära datum för spraystart, sprutstart, ägguttag och återförande. Allt var liksom klart när vi gick därifrån. Sen blir det en hel den ändringar eftersom man jobbar med kroppen, kroppen bestämmer farten, men det blir liksom inte massor med massor av dötid. Snart händer det grejer :D 
  • Cyanea
    Nickidocka skrev 2014-09-02 19:05:05 följande:

Tack så mycket alla. Det gick väldigt fort, men det beror nog mycket på att jag jobbat hela sommaren som jag känner så. Vet inte men jag kanske svarade bra på behandlingen oxo. Nervös inför imorgon, men det kommer nog gå bra!

Hoppas på sent plus för din skull Cyanea!

Tips: Var brutalt ärlig mot läkare och barnmorska om hur du känner. Är du rädd - säg det. Vill du ha mer bedövning - säg det. De finns där för din skull, deras jobb är att se till att du mår bra. Var inte tapper, bit inte ihop, tänk inte att du gnäller :) Det kommer gå jättebra och du kommer vara jättestolt över dig själv efteråt :) Lycka-till-kramar i massor! 
    plopp76 skrev 2014-09-02 20:39:50 följande:
    Tack :) Nu blev jag nervös... så vi kanske inte behöver vänta? Ja det ska iallafall bli spännande nästa vecka :) Väntar mens på fredag eller lördag (och i de bästa av världar så kommer den ju inte, men sånt händer ju bara på film...) så jag hinner precis blöda klart tills mötet. Görs det nån undersökning då? Kan ju inte ni veta... man vad brukar hända första mötet?
    Kanske inte :) Men det beror ju på, det kan hända att det inte passar i deras planering den här cykeln. Det är många små bitar som ska passa ihop ;) 

Yep, man gör en första undersökning. Inte mycket, jag fick ett VUL och vi tog en massa blodprover. Man får mäta längd och vikt för att få en dosering av medicineringen. Vi satt först med läkaren som berättade om hennes tolkning av vår tidigare utredning och förklarade hur de tänkt sig vår behandling. Därefter fick vi prata med barnmorska som bokade våra datum och gjorde en preliminär planering av behandlingen. Hon lärde mig också hur sprutorna fungerar och gick igenom steg för steg vad som skulle hända under behandlingen. Jag gillade mötet :) 
    cameleon skrev 2014-09-02 20:48:35 följande:
    Idag var jag och min man på vårt första besök på ferten i Västerås om ofrivillig barnlöshet. Fick träffa en supergullig barnmorska, Åsa och när vi pratat igenom vår situation så kunde hon med säkerhet säga att det skulle bli tal om IVF på direkten! Efter ett utomkveds år 2008 har det inte hänt något och eftersom det gått så pass lång tid så trodde hon inte att läkaren (Johan Hemlin) skulle tycka annorlunda.

Den 15 september är det dags att träffa läkaren, längtar så himla mycket :)

Är det fler som är i starten med IVF i Västeråstrakten?

(Startade precis en egen tråd om detta men hittade denna precis så jag hoppar gärna in.)
    Välkommen cameleon! Härligt att få gå vidare så snart :) Det är inte långt kvar till första träffen då, kul! Hoppas att ni känner er trygga med er klinik och att ni snart får börja behandla. 
  • Cyanea
    Starshaped skrev 2014-09-02 22:26:27 följande:

Alltså måste ge en eloge till Cyanea!

Alltid så tapper och hjälpsam! Och klok!

Vilken tjej! You GO girl! :)

Gillar dig och ditt schyssta sätt MASSOR!

Tror jag inte är ensam om att tycka att du piggar upp stämningen här inne!

<3

Kraaam!

Tack, jag blir alldeles tårögd :') Verkligen tack, kan inte uttrycka vad det betyder för mig att höra (läsa) det. Massor av kram <3 
    Nickidocka skrev 2014-09-02 22:33:05 följande:
    Håller med!!!!!

Tack cyanea, jag ska tänka på det imorgon ;)
    Tack :) <3 Hoppas allt gått bra idag! 
    Speck skrev 2014-09-02 22:58:08 följande:

Cyanea : tack, men vi kämpar ju inte konstant.. Jag har till 95% gett upp allt hopp om en spontan graviditet så de senaste åren har ju handlat om sonen etc. Och jag vill gärna ge honom ett syskon, och nu kände vi oss redo igen för alltihopa. Sonen är ju tre år så det var fyra å sen vi höll på med IVF sist. Det tar ju på krafterna så jag ville /orkade inte ha för tätt mellan barnen..

Håller fortfarande tummarna för dig! Kram

Ibland känns det väl lika bra, att lägga det på is. Man orkar inte hoppas alla dagar, månad ut och månad in, det tär så fruktansvärt. Man måste ju leva på riktigt in emellan försöken. Det låter vettigt att ta det lite lugnt när man behöver hålla på med IVF. Jag är jätteimponerad av alla som klarar av behandlingar samtidigt som de har familj. Jag har hundar och tycker att bara det blir mycket på en gång ;) 

Stort tack :)
    maka011 skrev 2014-09-02 23:04:25 följande:
    Jag har väl varit beredd på det. Men vi hade tänkt att ställa oss i kön och försöka själva under tiden med hjälp av hormonsprutor. Nu blir det tyvärr inte så.

Nej alltså i värsta fall. Faller under vårdgarantin, så inom 3 månader får vi hjälp.

Hoppas det är Sahlgrenska vi får då. Förstår på dig som att de har varit väldigt bra! Hoppas bara att vi slipper vänta 3 månader och att det blir vår tur snart. Är snart 2 år sen vi bestämde oss för att börja försöka.
    Hoppas verkligen att ni slipper vänta 3 månader. Men som jag sa innan: så fort ni går dit första gången kommer ENORMT mycket att hända på kort tid. Kanske går det att försöka leva lite fritt under tiden? Göra det ni inte kommer att kunna göra senare? Äta gott, dricka gott, hälsa på människor ni tycker om, pyssla om varandra? Jag kan rekommendera Sankt Jörgens SPA här i gbg, Underbart!! Man kan vara där över en dag och bara ha det mysigt. Sånt är jätteviktigt när man genomgår det vi gör. 

Vi har varit supernöjda med allt än så länge. De har varit tydliga, välplanerade, välkomnande, lugnande, informativa... allt som jag gillar :) Jag är nog en besvärlig patient som vill förstå allt till 100% och vill ha stenkoll på allt som ska hända, men det har inte varit några problem. De har tagit sig extra tid att berätta mer än de kanske brukar och har gjort det på ett bra sätt. Jag funkar lite annorlunda än andra på smärtstillande och har behövt mer - inga problem. De har skött min sjukskrivning utan krångel. Kort och gott: bra intryck :)

Snart är det er tur också, jag lovar :)
    trina skrev 2014-09-03 10:56:41 följande:

Det var längesedan jag skrev vad som händer med vår behandling. Är inne på andra försöket. Det blev kort protokoll och 125IE Gonal-F med orgultran. I fredags var det ägg på mellan 11-15mm stora och ungefär 15st.
    I måndags mötte de upp runt 15-17mm men var inte så noga på att mäta eftersom antalet nu är uppe på 30st. När man får så många ägg är man överstimulerad. Men istället för att avbryta försöket så får man ta Suprefact (ist för Ovitrivelle) men tyvärr förstör det slemhinnan vilket innebär att man inte får något återinförande. De fryser allt. De kommer göra ICSI i vårt fall eftersom min partner har lågt antal spermier. 

Jag har ingen egen cykel och det kommer ta ungefär 2 månader med olika mediciner för att få en FET på Sahlgrenska. Först är det Provera, sen nässpray, tabletter och sist men inte minst ultraljud innan återförande. Känns inte så himla roligt att behöva vänta sålänge för att få en chans att få ruva, men samtidigt så vill man ju ge ägget största möjliga chans så det är väl bara att bita i det sura äpplet.

Imorgon är det iallafall äggplock och på söndag eller måndag får vi reda på hur många embryon de blev. Förhoppningsvis får vi väl vårt första FET i november.

Även om det känns extremt tråkigt att bli överstimulerad så är jag glad över att man inte bara avbröt allt och fick börja om från början utan vi tar faktiskt vara på den här möjligheten och fryser allt istället 

Hoppet lever ännu :) Även om chansen att bli gravid på ET är drygt 33% och FET är drygt 25%.Bara hoppas att det blir 4-5 embryon, då har man ju oddsen med sig!

Tråkigt att du blev överstimulerad :( Jag förstår att det måste varit surt att inte kunna göra ET på en gång. Om det är till någon tröst kan jag bekräfta att det nog var ett bra beslut. Jag är fortfarande sjukskriven pga. överstimulering. Det var inte kul. Eller, det ÄR inte kul. Inte jättefarligt heller, men man vill inte ha en graviditet som överstimulerad. Skönt i alla fall att de plockar ut äggen så du slipper värpa dem en gång till ;) 

Är du säker på siffran för FET? Jag kollade i statistiken som alla IVF-kliniker rapporterar till, där var chansen för FET nästan lika stor som vid färskförsök (ca 30%). 

Håller tummar och tår för att ni får flera finfina eskimåer :) 
    Mallan82 skrev 2014-09-03 12:48:41 följande:
    Trist att du behöver vänta. Men också fantastiskt bra att slippa börja om från början.  Vi är också på andra försöket. Fick inget i frysen förra gången så det blev till att börja om och nu med den längre metoden. Det känns så segt just nu.

Jag hoppas verkligen dina ägg klarar sig toppenbra i frysen och att ni har till både barn i vår och eventuella syskon senare. I så fall kommer dessa extra veckor bara vara en droppe i havet sedan. :) Håller tummarna. Lycka till i morgon!
    Tråkigt att ni inte fick några till frysen :( Var i behandlingen är du just nu? Är det långt kvar till ÄP? 
  • Cyanea
    Mallan82 skrev 2014-09-03 13:48:46 följande:
    Jag är på spraydag 12 idag, börjar med sprutor om en vecka. Så jag tippar på ÄP mellan 20-24 september någon gång. :)

Men vad trist med överstimulering och sjukskrivning! Hoppas du blir bättre snart!! 
    Oh, det är ju jättesnart ju!! Spännande :D Hur mår du på sprayen? Biverkningar, eller mår du bra? 

Tack, det borde jag vara snart ;) 
    Starshaped skrev 2014-09-03 17:32:40 följande:

Cyanea: Såååå lite så! <3 Kram :)

<3 <3 <3
    Speck skrev 2014-09-03 18:09:26 följande:

Trina: håller med cyanea, statistiken låter inte korrekt. Vår klinik har sagt att skillnaden är marginell mellan ET och FET.

Nickidocka : hur har det gått idag??

Cyanea : än är jag ju på spraydag 2 så känner inte om det är jobbigt samtidigt som man har barn :p

Haha, du får berätta mer om det när du kommit längre in i cykeln :P Hoppas det håller i sig, i annat fall kanske du kan konvertera några av oss som visualiserar mer än ett IVF-barn till att nöja sig med ett ;) 
    trina skrev 2014-09-03 18:35:18 följande:

www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/qivfpub9,%20140818.pdf

Senaste rapporten ang IVF fruset/färskt. Där står det att fruset är drygt 25% och färskt är ca 30%. Rapporten är från 2014 och bygger på data från IVF-försök gjorda under 2012.

Hmm. Jättemärkligt. Det är ju en bra källa, bara undrar varför den statistiken skiljer sig från den jag såg och den läkarna pratar om. Det är väl å andra sidan statistik i ett nötskal ;) Hoppas i alla fall massor på att FET kommer vara ett vinnande koncept ;) 
    Nickidocka skrev 2014-09-03 18:46:35 följande:

Ligger i soffan och våndas, men det är helt klart värt det. Själva äggplocket gick bra, röck till några gånger av smärtan, har väldigt ont nu efteråt dock. Krossade mannens hand där inne, hehehe.

Hur som haver, av tolv blåsor, den största var 22mm så fick de ut 11 ägg. Spermierna var av god kvalitet.

På fredagen blir det insättning ;) Hoppas bara man kan gå normalt då.

Hur länge hade ni andra ont?

Åh hjärtat <3 Har du värmekudde? Tyckte att värme hjälpte MASSOR. Kunde inte låta bli att skratta när jag läste det, jag gjorde detsamma med makens hand ^^ Han fick fina klösmärken av mina naglar ^^ Det är väl inte mer än rätt att han också får lida lite ;) 

WOW! Det låter ju KANON! Hoppas att det blir massor av små embryon :D 

Jag hade ont i några dagar. Plockdagen och dagen därpå var värst, sen blev jag pytteöm efter återföreningen, men inget farligt. Sen var jag nog hyfsad dagen efter det, liiiiiite lätt mensvärk. Knarka alvedon och diklofenak. Och värmekudde. Och varm choklad. Och kram. Vad tapper du varit, hoppas du är stolt över dig själv! 
  • Cyanea

Här missar man i vanlig ordning massor när man är borta en dag ;)

VAD MYCKET PLUS!!! Grattis, tjejer! Vad glad jag blir för er skull <3 Gå nu inte och vänta missfall - vänta barn! 

Själv är jag på väg neråt ganska snabbt. Mår riktigt kasst psykiskt. Dels på grund av det misslyckade IVF-försöket. Dels fick jag börja på konflikthantering i onsdags. Jag har en jättestor konflikt på mitt jobb som jag tror aldrig kommer att lösa sig... Så just nu är jag mest bitter över att ha två anledningar till att må riktigt dåligt, både barnlösheten med hela IVF-karusellen och en extremt tärande situation på jobbet. Det finns ingenstans jag kan vara som jag får vara i lugn och ro. 

Att sitta och prata om det i onsdags öppnade upp allt igen. Innan dess begravde jag mig i IVF:en och kunde fokusera på bara ett problem. Nu måste jag börja hantera mina andra problem också, och jag orkar inte. Jag klarar det inte. Jag ska börja jobba igen på måndag, och jag klarar det inte. 

Jag håller på att försöka få tid hos min gamla psykolog... kanske kan det hjälpa, vi får se... 

• Cyanea

Tack tjejer <3 Ni är bäst. 

Speck skrev 2014-09-05 23:08:19 följande:

Cyanea : åh vännen, stor kram. Jag förstår hur du har det, iaf till viss del. På min avdelning är vi fyra personer varav en sitter i Finland, och vår chef slutade för några veckor sen så allting dumpas på oss att ta hand om. Och utav oss tre i Stockholm så är stämningen jäkligt infekterad. En är less på alltihopa och sitter o klagar hela tiden och är arg, slår knytnäven i tangentbordet och såna saker. Den andra är extremt egenkär och bryr sig huvudsakligen om sina arbetsuppgifter och är inte lätt att samarbeta med. Och så har vi mig. Jag har bara jobbat där ett år så jag kan fortfarande inte alla "regler " så jag måste fråga rätt ofta, och han som är bitter svarar "vem bryr sig" när jag frågar vad som gäller och den andra lyssnar oftast inte eller så svarar han och när hans svar sen visar sig vara fel så säger han "så har jag aldrig sagt, varför skulle jag säga så".

Så jag förstår din känsla av att behöva kämpa på alla fronter. Kram

Men FY vad jobbigt det låter! Kollegorna är ju typ... det viktigaste med jobbet. Med bra kollegor är vilket jobb som helst bra. Hur far du i allt det här? Står du ut? Eller kanske snarare: hur står du ut? Jobbar du heltid där? Och du vet väl att det inte beror på dig, utan andra saker? 

Jag har en manlig kollega som trakasserat mig i drygt ett år, först väldigt diskret men det har liksom... eskalerat så galet mycket. Så här i efterhand förstår jag inte hur det ens kunnat gå så långt. Han har fått mig att känna mig tokig, på fullt allvar, och tryckt in i skallen på mig att jag inte kan något alls. Han påstår att han lärt mig allt jag eventuellt kan och att... jag är urkass på det jag gör. Jag är så fruktansvärt mentalt nedbruten att jag inte ens vet hur jag ska komma på fötter igen :'(

Det är så jobbigt, för tillsammans med det misslyckade IVF-försöket blir det för mycket. Jag hoppades ändå på vårt nästa försök, men allt hopp är borta nu. Jag har gett upp. Jag tror inte att vi någonsin blir med barn. Dessutom känner jag pressen att komma på fötter snart igen så vårt nästa försök inte påverkas av honom (kollegan). Jag vill inte behöva vänta på ett nytt försök för att min kropp är för stressad att klara behandlingen. Så... det är tufft. Det är sjukt tufft. 
  • Cyanea
    Moolie skrev 2014-09-06 19:27:28 följande:

Men vilka arbetsplatser ni har! :(

Eller hur. 

Det skeva i det hela är att jag ändå någonstans också har det bästa jobbet i världen. Jag har världens finaste ungdomar som ger mig så mycket glädje och kärlek <3 Jag saknar mina kids...! 
  • Cyanea

Hej på er!

Jag vill bara säga att jag kommer att vara lite mindre aktiv i tråden en period. Jag är rätt knäckt psykiskt. Jag kommer in då och då och läser hur det går för er och kommer vilja komma tillbaka snart igen när jag hämtat nya krafter och kan börja se fram emot nya tag. 

Det jag vill ha sagt: jag är fortfarande med er och tänker på er. Snälla, glöm inte bort mig för att jag inte syns så mycket ett tag. Jag behöver verkligen ert pepp och stöd och vill finnas där. Jag ska bara få upp näsan över vattenytan igen. Är det något så finns jag via meddelanden, det är lite lättare för mig att engagera mig i än en hel tråd. 

Kram på er <3 

• Cyanea

Hej alla finisar i tråden! 

Jag tänkte uppdatera lite...!

Jag har varit borta ett tag nu... Jag gick in i väggen i december och har varit hemma på heltid sedan 1/12. Däromkring gick FET1, vårt andra embryo alltså, inte bra, så det var jättetufft. Direkt efter FET 1 fick vi påbörja FET 2. Båda frysåterförandena har jag blivit stimulerad eftersom min egen ägglossning la av efter äggplocket i somras. 

Idag är min officiella TD, 15 dagar efter återförandet den 2/3 och... jag är gravid. Jag tog ett test för bara en dryg timme sedan, och det blev positivt. Vårt första positiva test någonsin! Jag är gravid! :'D 

Jag är så himla glad just nu. Håller tummarna för att det är bra med er allihop. 

Massor av kramar//Cyanea (TS)

• Cyanea
    Primolut88 skrev 2015-03-17 12:53:39 följande:
    Vad spännande grattis!! Håller tummarna för att det ska gå hela vägen

Själv har jag nästan glömt bort hur det va att genomgå ivf för den 23/1 föddes våra tvilling flickor.
    Herregud - tvillingar!!! Enäggs eller två? Grattis grattis <3
  • Cyanea
    Supers skrev 2015-03-17 21:31:18 följande:

Oj grattis till er :) kul o höra. Vi har haft paus. Gå ner i vikt paus..vi ska ev göra ett FET v 16. Det är med lite blandade känslor. Vill men ändå inte...är rädd för att vi inte ska lyckas..

vi har 5 ägg i frysen och 1 till försök kvar..åldern ör väl inte på min sida så det är nog nu el aldrig ;)

Kram kram

Känner igen den känslan... Usch :( Gör det som känns bäst för dig. Förstår känslan så himla väl, det gör liksom alldeles för ont när det aldrig går. Det tar något fruktansvärt på en varje gång. Men... å andra sidan kommer ni längre om ni vågar igen. Vet inte alls vad ni har för förutsättningar men det finns ju en chans att det funkar för er. 

Jag hejar på er! Kram! 
  • Cyanea
    Supers skrev 2015-03-18 07:57:59 följande:
    Tack du :) ja läkarn kan väl inte riktigt säga varför det inte fäster, kan va min vikt men har nu gått ner snart 14 kg, sen kan det va endometriosen som krånglar till det. Alla prover ser bra ut och äggen fina.

Vi kör på nu så får vi hoppas att ett av de 5 äggen fäster..är inte så sugen på all medicin igen.

Ha det gott kram kram
    Det är sjukt jobbigt att inte veta, inte förstå och inte kunna påverka. Vet inte om det tröstar dig, men forskningen pekar på att det är embryot i sig det beror på i över 95% av fallen. De menar på att om man kommit så långt som IVF har man liksom plockat bort nästan alla faktorer som beror på kvinnan och mannen, så fäster det inte brukar det bero på någon typ av kromosomfel. Bara för att äggen ser fina ut så betyder inte det att de är livskraftiga, tyvärr. Vi har också bara haft perfekta embryon, men två försök har inte gått bra. 

Starkt av dig att gå ner 14 kg! Medicinerna är skit, det håller jag med om. Hoppas du har ordentligt med stöd bakom dig. 

Kram!
Svar på tråden IVF under 2014