• zinnia

IVF under 2014

Längta skrev 2014-03-17 08:39:04 följande:
    Räknar man Rövardotter 1 från de att dom sätter in ägget??

Hahaha! Jag trodde bara att du spexade lite.. :) Dagen efter är RD1 har jag också fått lära mig..
  • zinnia
    LivLev skrev 2014-03-17 19:16:58 följande:
    Tack för välkomnandet. Tänkte på det där med lite dumma kommentarer. En sa en gång på mitt jobb, att hon undra vilka som var i fertil ålder å som inte har barn å kan tänkas få snart. Sen rabbla hon upp alla, ja det bara koka i mig. 😃 Aldrig kul att höra sånt även fast jag har en, men jag vet hur svårt vi har haft/har det. En fråga, hur mår man när man börjar med ivf, när man börjar med sprutor å så, går det att jobba samtidigt?

Det är olika det där med sprutorna hur man upplever det. Jag hade knappt några biverkningar alls. Hade egentligen bara problem efter ET (ont så jag stannade hemma ET-dagen och två dagar efter. Verkar som att en del behöver vara borta från jobbet några dagar efter ET. Av fysiska besvär men också pga psykiska besvär. Spänningar som släpper och en massa hormoner som rusar så många blir deppiga och trötta efter ET.. När börjar du?
  • zinnia

Aha, jag förstår. Känns det ok att vänta till hösten? Motiverar dig att gå ned i vikt eller ger det bara ångest? Jag kan tänka mig att jag skulle kunna lägga på mig utav bara väntan!! :) Jag var väldigt tveksam till att göra IVF, tyckte det verkade så läskigt och jobbigt så jag var bara glad att det dröjde ett halvår från remiss till första besök..

• zinnia
    Supers skrev 2014-03-18 06:18:44 följande:
    Idag verkar mensen va på väg. ..kom mer blod och har satans kramp i magen :/ Kan den bara köra igång ordentligt nu så jag slipper vänta. Bläää!!

Åh nej.. mer blod alltså.. Usch vad tråkigt. Kram til dig..
  • zinnia
    Supers skrev 2014-03-18 18:19:08 följande:

Nu tanta här...trist men orkar inte va ledsen...bara börja om på nytt. Ska ringa sahlgrenska på torsdag så får vi se vad det blir.

Kramis
    Åh, jag förstår. Fy sjutton vad jobbigt. Du kommer klara det men fortfarande inte kul.. :(
  • zinnia
    Moolie skrev 2014-03-23 17:18:33 följande:
    Missfall... 9+3. Gjorde fruktansvärt ont. Satt och skrek på toaletten... Nya tag efter semestern! Lycka till och kram på er alla!!

Åh fy gumman. Vet hur du känner. Fruktansvärt.. Styrkekramar till dig.
  • zinnia
    PlinaB77 skrev 2014-03-24 08:55:20 följande:
    På kliniken vi går på och de flesta så tar man ju extra progesteron för extra boost! Men vet att det finns andra kliniker, som Uppsala, som inte ger extra progesteron per automatik om inte prover visar på att man inte har den produktion av hormoner som behövs och behöver extra. Men pga att ALLA våra värden, som kollats bara är perfekta ( 2ET, 4 FET, men bara en graviditet på de försöken) så ville vi prova i en helt naturlig cykel, förra gången, men som också blev misslyckat. Så nu funderar vi lite igen! Får se vad vi gör!
    Men alla dessa beslut är ju väldigt individuella utifrån anledning att man får göra IVF.
    Stort Lycka till till er med {#emotions_dlg.flower} 

Så lurigt när klinikerna gör olika.. En sak jag funderat på är hur de verkar göra på många kliniker i USA, att de ger progesteron flera veckor. För att kroppen tar över den fulla progesteron-produktionen i typ v. 10?! 
  • zinnia
    hemljuvahem skrev 2014-03-24 14:28:21 följande:
    Fast det jag blev mest irriterad är att hon sa att vi inte borde ha samlag nu ifall jag ägglossar.
    Hon menade att det var risk för flerbörd

Min sambo är ju typ steril och äggblåsorna var inte mogna..
    Jag kommer mysa ändå... något plåste på såren måste jag ha :]
    Så irriterande att de typ inte orkar läsa journalen innan de träffar en. Inte ens skumma igenom. Då slipper du ju säga sådant där som "Så kan du gå ned lite till" eller "Inget sex" (då det ändå inte skulle hända ngt iom de problem du nämnde).

Hur kan man vara så osmidig när man arbetar inom vården? De glömmer bort hur det är att vara patient själva...
  • zinnia
    PlinaB77 skrev 2014-03-24 19:12:28 följande:
    Moolie- så bra att du kan va lite ledig nu! Hoppas solen får skina på er riktigt mycket nu och i påsk!

Zinnie-hur går det för dig?
    Det går fortfarande bra hoppas jag... Jag testade igen idag RD14 starkare positivt idag. :)
  • zinnia

Supers och Moolie: Vi borde kanske fråga våra kliniker?

I Sverige skall de ju hålla kostnader nere då det är landstingen som betalar för försök, medicin etc, i USA så betalar försäkringsbolag/patienten själv samt att de vill göra att för att försäkra sig att patienten inte stämmer en... :)

I Sverige kan jag tänka mig att de kör lite mer på faktiska studier och bestämmer själv än att låta patienterna "bestämma" T.ex det här med att sätta in ett ägg eller 2. Studier har visat att det inte är mycket större chans med 2 ägg samtidigt som en tvillinggraviditet är mer riskfylld än med bara ett barn..

Jag tänker dock fråga om jag kan använda upp de Lutinus jag har kvar.. Finns det något negativt med att fortsätta med Lutinus?

Svar på tråden IVF under 2014