• Anonym (Ångrar!)

Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!

Vi ska göra ED framöver. Gjort det förr med helt anonyma donatorer och ville inte veta nåt nu heller förutom blodgrupp och hennes ålder. Fick mejl idag från kliniken ang,donatorerna och trodde väl då förstås de bara skrivit det. Försent och redan inne i mejlet såg jag att de skrivit allt... Skyll mig själv kanske,men jag anade ju inte det,läser snabbt,ville ändå veta just åldern och det blev liksom oundvikligt se även det jag inte ville se! Nu är jag helt gråtfärdig,nu vet jag ju hur ett barn skulle se ut! Just det jag inte ville... Gråter Jag är så himla arg på mig själv och på kliniken som inte lyssnade alls! Jag vet att andra vill veta allt möjligt och önskar allt möjligt ovidkommande,men vi är inte såna,vi ville att det skulle vara en total överraskning när barnet/barnen väl kom. Hur förklara för maken,vad göra nu,allt är försent...

• Svar på tråden Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!
  • Anonym (???)

Menar du äggdonation?

Hur kan du veta hur barnet kommer se ut och bli bara för att du läste ett mail? Sånt kan man aldrig veta, inte ens de som skaffar barn med egna ägg/spermer.

• Anonym (cc)
    Anonym (???) skrev 2014-02-03 15:58:01 följande:
    Menar du äggdonation?

Hur kan du veta hur barnet kommer se ut och bli bara för att du läste ett mail? Sånt kan man aldrig veta, inte ens de som skaffar barn med egna ägg/spermer.
    Antar att dom skrivit typ, blod och blå ögon? Fast sånt vet ju även blodsföräldrar innan (man vet ju hur man själv ser ut) Så nej, jag kan inte förstå hur detta skulle kunna förstöra allt...

Klart man kan känna sig besviken och så om man nu vill veta/ inte veta något... men att ta det så långt att allt är förstört, att inte kunna berätta för maken och mer eller mindre inte kunna ta äggen känns överdrivet.
  • Anonym (Ångrar!)
    Anonym (???) skrev 2014-02-03 15:58:01 följande:
    Menar du äggdonation?

Jo,eftersom ögon- och hårfärg skiljer från oss... Vi hade ju inte valt nånting,tog vad som fanns och ville verkligen inte veta vilket jag påtalat flera ggr för kliniken och ändå skriver de allt! Har en stor klump i magen.jag har gjort bort mig så in o h-vete nu... Nästan så jag inte vill de ska ta sig utan kan få nya igen vilket jag vet är en fullkomligt absurd tanke.
  • Anonym (Caroline)

Men du, om hårfärg och ögonfärg skiljer från er blir det väl iaf spännande. Du vet ju fortfarande inte hur barnet i fråga kommer se ut. Ett exempel- min mamma har mörkbrunt hår och mörkbruna ögon (som de flesta i hennes släkt) min pappa var ljushårig (numera grå) med blå ögon. Gissa hur jag ser ut? :)

• Whitetrash86
    Anonym (Caroline) skrev 2014-02-03 16:12:46 följande:
    Men du, om hårfärg och ögonfärg skiljer från er blir det väl iaf spännande. Du vet ju fortfarande inte hur barnet i fråga kommer se ut. Ett exempel- min mamma har mörkbrunt hår och mörkbruna ögon (som de flesta i hennes släkt) min pappa var ljushårig (numera grå) med blå ögon. Gissa hur jag ser ut? :)
    Du är brunett  med blå ögon Glad

Ts, bara för att du fått ledande detaljer i hur donator ser ut, betyder det inte att barnet ens kommer i närheten av detta, det kan gå åt vilket håll som helst. Bara lik pappan bara lik "mamman" eller en blandning av båda.
  • Anonym (Ångrar!)

Ögonfärg kan inte bli annat med de donatorerna.  Vi var beredda på annat än vi själva har och det hade kvittat, poängen är jag inte ville veta nånting! Och att de skrev ändå. Tappat lite förtroende för kliniken faktiskt,de gick ju helt mot våra önskemål. Maken tog det dock lugnt "var det inte värre,jag trodde vi fått återbud" typ. Men jag grämer mig,tänk att föda ut ett barn man har noll aning om allt,nu vet jag ju detta... Kanske enda möjligt positiva är att vi redan innan vet att alla kommer se att vi inte är genetiska föräldrar och det då går förklara lättare,äsch jag vet inte...

• Anonym (å)
    Anonym (Caroline) skrev 2014-02-03 16:12:46 följande:
    Precis. Mina föräldrar är mörka, mörkt hår och mörka ögon. Ut kom två lintottar med blå ögon :) 
  • Anonym (???)
    Anonym (Ångrar!) skrev 2014-02-03 18:00:18 följande:
    Ögonfärg kan inte bli annat med de donatorerna. 
    men du kan INTE veta. Bara gissa. Det finns till och med två blåögda som tillsammans får brunögda barn, vilket sägs är "omöjligt".

Även om brunt är dominant så kan barnen fortfarande få vilken färg som helst!

En gång läste jag om två svarta personer som fick ett VITT barn. Och barnet var inte albino. Det visade sig att de hade en vit släktigt långt tillbaka i tiden, vars gener på något sätt nu brutit igenom.

Får jag fråga: varför hade det blivit skillnad med att inte veta något? Barnet kommer ju se ut som det gör när det föds vilket som.
  • Anonym (?!)
    Anonym (Ångrar!) skrev 2014-02-03 18:00:18 följande:
    Ögonfärg kan inte bli annat med de donatorerna.  Vi var beredda på annat än vi själva har och det hade kvittat, poängen är jag inte ville veta nånting! Och att de skrev ändå. Tappat lite förtroende för kliniken faktiskt,de gick ju helt mot våra önskemål. Maken tog det dock lugnt "var det inte värre,jag trodde vi fått återbud" typ. Men jag grämer mig,tänk att föda ut ett barn man har noll aning om allt,nu vet jag ju detta... Kanske enda möjligt positiva är att vi redan innan vet att alla kommer se att vi inte är genetiska föräldrar och det då går förklara lättare,äsch jag vet inte...
    Men alltså INGEN som ska få barn, ägg- eller spermiedonerade eller helbiologiska har ju en aning om hur deras barn kommer se ut. Den som lever fr se - det gäller ju alla. 

Du får släppa det där och koncentrera dig på det som faktiskt är viktigt - att få ett barn! 
  • Dianne

Nu förstår jag nog inte hur du menar. Om problemet är att barnet inte kan bli likt er, så borde det väl vara ännu värre om det kom som en hemsk överraskning när det föddes? Än att ni är förberedda?

Om det nu är så viktigt att barnet blir likt er (vilket i och för sig inte är någon konstig önskan), så borde ni ha krävt en annan donator/använt er av en privat egen donator.

Svar på tråden Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!