• Anonym (Ångrar!)

Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!

Vi ska göra ED framöver. Gjort det förr med helt anonyma donatorer och ville inte veta nåt nu heller förutom blodgrupp och hennes ålder. Fick mejl idag från kliniken ang,donatorerna och trodde väl då förstås de bara skrivit det. Försent och redan inne i mejlet såg jag att de skrivit allt... Skyll mig själv kanske,men jag anade ju inte det,läser snabbt,ville ändå veta just åldern och det blev liksom oundvikligt se även det jag inte ville se! Nu är jag helt gråtfärdig,nu vet jag ju hur ett barn skulle se ut! Just det jag inte ville... Gråter Jag är så himla arg på mig själv och på kliniken som inte lyssnade alls! Jag vet att andra vill veta allt möjligt och önskar allt möjligt ovidkommande,men vi är inte såna,vi ville att det skulle vara en total överraskning när barnet/barnen väl kom. Hur förklara för maken,vad göra nu,allt är försent...

• Svar på tråden Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!
  • slamkrypare

Din reaktion verkar väldigt irrationell för en utomstående, men jag kan tänka mig att det egentligen inte handlar om barnets eventuella utseende utan om helt andra saker.
    Du ska göra ED, vilket förmodligen innebär att du redan har gått igenom många år av barnlöshet, säkert också många år av utredningar och misslyckade behandlingar, många år av oändlig frustration och besvikelse om och om och om igen. Dessutom en ED tidigare som jag också förmodar misslyckades? Du är fullständigt utlämnad till alla läkare, dessutom utomlands eftersom ED inte är tillåtet i Sverige, och en ytte pytte gnutta hopp om att detta bland de sista halmstråna ska vara det som ger er det otroligt efterlängtade barnet. Den enda uns av kontroll du hade kvar var att få välja/inte välja donatorns utseende, och inte ens det fick du nu bestämma över. Så fort du fick infon om utseendet så ploppade det säkert upp en bild på ett litet barn med dessa färger, drömmen kom upp till ytan igen och blev alldeles för verklig och du vill verkligen inte gå igenom ytterligare en krasch! Känslorna måste få ta vägen någonstans och nu hamnade de på det enda som känns hyfsat konkret i situationen, att du faktiskt hade sagt ifrån att du inte ville veta!

Men vet du vad? Barnets färger är verkligen inte hela utseendet! Du vet inte om barnet blir kort eller långt, smalt eller tjockt, stora eller små ögon, potatisnäsa eller en liten uppåttipp, pianofingrar eller prinskorvar osv. Könet vet du inte heller, för att inte tala om personligheten, den har du absolut ingen aning om! Det finns en mängd överraskningar kvar att få vid förlossningen, och resten av livet! Så låt inte det här lilla, i sammanhanget faktiskt ganska obetydliga även om det inte känns så nu, beskedet slå ner dig. Bryt ihop en stund, det får man göra, men kom igen sen med förnyad energi och ta dig igenom det här också.

Kram!

• Nape

Jag förstår inte det hemska i detta. Jag och min sambo är blonda och blåögda, därför visste vi ju på ett ungefär vilka färger barnen skulle ha. (Helt säker är man ju aldrig.)

Det är ändå en STOR övveraskning när barnet väl är fött.

• cirkusmusen
    slamkrypare skrev 2014-02-04 14:35:34 följande:
    Din reaktion verkar väldigt irrationell för en utomstående, men jag kan tänka mig att det egentligen inte handlar om barnets eventuella utseende utan om helt andra saker.
    Du ska göra ED, vilket förmodligen innebär att du redan har gått igenom många år av barnlöshet, säkert också många år av utredningar och misslyckade behandlingar, många år av oändlig frustration och besvikelse om och om och om igen. Dessutom en ED tidigare som jag också förmodar misslyckades? Du är fullständigt utlämnad till alla läkare, dessutom utomlands eftersom ED inte är tillåtet i Sverige, och en ytte pytte gnutta hopp om att detta bland de sista halmstråna ska vara det som ger er det otroligt efterlängtade barnet. Den enda uns av kontroll du hade kvar var att få välja/inte välja donatorns utseende, och inte ens det fick du nu bestämma över. Så fort du fick infon om utseendet så ploppade det säkert upp en bild på ett litet barn med dessa färger, drömmen kom upp till ytan igen och blev alldeles för verklig och du vill verkligen inte gå igenom ytterligare en krasch! Känslorna måste få ta vägen någonstans och nu hamnade de på det enda som känns hyfsat konkret i situationen, att du faktiskt hade sagt ifrån att du inte ville veta!

Men vet du vad? Barnets färger är verkligen inte hela utseendet! Du vet inte om barnet blir kort eller långt, smalt eller tjockt, stora eller små ögon, potatisnäsa eller en liten uppåttipp, pianofingrar eller prinskorvar osv. Könet vet du inte heller, för att inte tala om personligheten, den har du absolut ingen aning om! Det finns en mängd överraskningar kvar att få vid förlossningen, och resten av livet! Så låt inte det här lilla, i sammanhanget faktiskt ganska obetydliga även om det inte känns så nu, beskedet slå ner dig. Bryt ihop en stund, det får man göra, men kom igen sen med förnyad energi och ta dig igenom det här också.

Kram!
    Åh, jag tycker vi avslutar med dessa ord!
  • Dianne
    NKmamma skrev 2014-02-04 00:39:53 följande:
    Jag gjorde ÄD i Sverige vill jag säga och ja dom matchar kvinnan och donatorns färger, längd och vikt.
    Ja, jag tänkte väl det. Annars blir det ju jättekonstigt.
  • Dianne
    Anonym (Ångrar!) skrev 2014-02-04 13:13:38 följande:
    Alla missförstår,men det beror väl på att 99,99% väljer donatorer efter utseende. Vi ville inte det för det kändes helt fel,varför är svårt förklara,men att välja barn utifrån nån aspekt känns fel,jag kommer t.e.x inte heller göra KUP eller fvp. Nästan bättre med ett barn som totalt skiljer sig mot oss i så fall för vi måste ju ändå förklara för alla att barnet inte är vårt=lättare om det har bruna ögon,riktigt mörkt hår. För 2 brunögda får inte blåögda barn,det är extremt,extremt ovanligt! Nu försvinner även överraskningsmomentet,jag tror ju absolut inte barnet blir blondlockig och blåögd,då vet jag inte hur generna skulle mutera faktiskt. Det spelar ingen roll hur barnet ser ut,har aldrig gjort för då hade vi valt donatorer,det är själva vetskapen som känns fel.
    Varför måste ni förklara för alla att barnet inte är "ert"..? Nu ska jag inte sticka under stol med, att jag tycker att det är fel att använda donerade könsceller överhuvudtaget. På grund av att jag anser att barn har rätt till sitt ursprung och att leva med sina riktiga föräldrar, eller att det i alla fall ska vara utgångsläget.

Men OM jag hade gjort något sådant, så hade jag tyckt att det var lugnast om barnet blev så likt mig (och min man, men det blir det ju om man använder hans säd) som möjligt. Så att jag slapp få frågan och dra historien för varje ny bekantskap...

För släkt och goda vänner kan man ju berätta ändå, när man tycker att tidpunkten är rätt. Men då på eget initiativ.
  • Anonym (...)
    Dianne skrev 2014-02-04 16:57:18 följande:
    Ja, jag tänkte väl det. Annars blir det ju jättekonstigt.
    Men tänk om kvinnan är rödhårig med bruna ögon och mannen är blond med blåa ögon, vad blir det för donator då?
    Borde inte det matcha mannen så att barnet blir en blandning mellan mannen och kvinna, alltså mamman och pappan? Eller är det jag som snurrat in mig själv?
  • Leonike

Jag fattar inget egentligen vad problemet är? Men jag ser en massa om hur barnet ska se ut. Det kan man ju ALDRIG veta? Bara för ni tror att det blir på ett sätt så är gener lustiga. Det kan bli hur som helst. Jag har två barn. Båda är ljusa med blåa ögon. Jag är mörk, riktigt medelhavsmörk med olivfärgad hy, mörkt hår och ögon. Men mina barn blev ljusa ändå. Med detta ville jag bara säga att gener gör lite som de vill. Man kan aldrig veta hur ens barn kommer se ut.

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2014-02-04 17:03:53 följande:
    Men tänk om kvinnan är rödhårig med bruna ögon och mannen är blond med blåa ögon, vad blir det för donator då?
    Borde inte det matcha mannen så att barnet blir en blandning mellan mannen och kvinna, alltså mamman och pappan? Eller är det jag som snurrat in mig själv?
    Nevermind, jag snurrade visst in mig totalt! 
  • Dianne
    Anonym (...) skrev 2014-02-04 17:03:53 följande:
    ??? Alltså, är det spermier man "lånar" så bör donatorn förstås vara så lik den sociala pappan som möjligt, och är det ägg man "lånar" så bör donatorn vara så lik den sociala mamman som möjligt. Så att barnet ska hamna inom ett utseendespann, där det hade kunnat hamna även om båda föräldrarna varit genetiska.
  • Anonym (Ångrar!)

slamkrypare: tack,du fattade faktiskt! Glad

Och till er som undrat,nej,kliniken matchar ingenting förutom blodgrupp om man inte vill. Så i teorin hade vi kunnat få ett svart barn,men de har inga såna donatorer så där går väl gränsen-även om inte ens det spelat nån roll.  P.g.a min höga ålder och att vi inte valt donatorer kommer vi vara öppna med vad vi gjort. Annars undrar folk ju! Man får inte barn i min ålder,man får definitivt inte två-som vi kanske får- och ingen får barn som avviker helt från egna utseenden så vi vill inte låtsas som det regnar. Ser det som en adoption,det är inget att hymla om och inte detta heller.

Det börjar kännas lite bättre nu,men jag håller fast vid att kliniken gjorde bort sig och det ska jag ta upp med dem när jag orkar.

• Angels
    Anonym (Ångrar!) skrev 2014-02-04 23:48:25 följande:
    slamkrypare: tack,du fattade faktiskt! Glad

Och till er som undrat,nej,kliniken matchar ingenting förutom blodgrupp om man inte vill. Så i teorin hade vi kunnat få ett svart barn,men de har inga såna donatorer så där går väl gränsen-även om inte ens det spelat nån roll.  P.g.a min höga ålder och att vi inte valt donatorer kommer vi vara öppna med vad vi gjort. Annars undrar folk ju! Man får inte barn i min ålder,man får definitivt inte två-som vi kanske får- och ingen får barn som avviker helt från egna utseenden så vi vill inte låtsas som det regnar. Ser det som en adoption,det är inget att hymla om och inte detta heller.

Det börjar kännas lite bättre nu,men jag håller fast vid att kliniken gjorde bort sig och det ska jag ta upp med dem när jag orkar.
    Får jag fråga vilken klinik ni valt? Eller åtminstone vilket land?

• Anonym (Ångrar!)
    Angels skrev 2014-02-04 23:50:47 följande:
    Får jag fråga vilken klinik ni valt? Eller åtminstone vilket land?

Nej,då räknar alla ut vem jag är,sorry. Men ett ganska vanligt land att göra ÄD/ED i och en klinik som börjar hittas av svenskar också.
  • Angels
    Anonym (Ångrar!) skrev 2014-02-04 23:59:46 följande:
    Nej,då räknar alla ut vem jag är,sorry. Men ett ganska vanligt land att göra ÄD/ED i och en klinik som börjar hittas av svenskar också.
    Kan ju inte vara så vanligt om alla skulle kunna räkna ut vem du är av att du skriver land?

Ska inte klaga, bara blev fundersam. :) Tänkte på det att de inte matchar något, eftersom det är det vanligaste, iaf bland de kliniker jag har erfarenhet av. Har dock själv bara varit på en, men kollat runt en hel del och de flesta kliniker erbjuder det, förutom när det handlar om överblivna embryon förstås.
  • Anonym (Ångrar!)
    Angels skrev 2014-02-05 00:07:54 följande:
    Kan ju inte vara så vanligt om alla skulle kunna räkna ut vem du är av att du skriver land?

Ska inte klaga, bara blev fundersam. :) Tänkte på det att de inte matchar något, eftersom det är det vanligaste, iaf bland de kliniker jag har erfarenhet av. Har dock själv bara varit på en, men kollat runt en hel del och de flesta kliniker erbjuder det, förutom när det handlar om överblivna embryon förstås.
    De matchar hur mycket som helst om man vill och ber om det,men vi gjorde inte det. Alla gör som de vill.
  • Anonym (ögonfärg)

Det är inte extremt ovanligt att två brunögda föräldrar får ett blåögt barn. Om båda bär ett blått anlag så kommer 1/4 av deras barn bli blåögda. Min bror (brunögd) har två brunögda och ett blåögt barn med sin brunögda fru. Vi är helsyskon, våra föräldrar är brunögda och jag är blåögd liksom mitt barn (blåögd pappa).

• Anonym (Mimmi)

Men vad är det som inte bli överraskning när barnet kommer?

Min sambo är från Chile, har svart hår och mörkbruna ögon.
    Han har ett barn sen innan, med ett fruntimmer som är mycket blek,  blond och blåögd, nordiska färger, barnet har svart hår och nästan svarta ögon.
    Jag har mörkblont hår och blåa ögon, har mkt lätt för att bli solbränd, har sydeuropeer längre bak i släkten.
    Vårt barn föddes rödhårig med blåa ögon.  Idag är hen mörkblond och blåögd, som jag.   Fast blekare hud.

Så man kan aldrig veta!

• Anonym (+1)
    Dianne skrev 2014-02-04 17:01:24 följande:
    Varför måste ni förklara för alla att barnet inte är "ert"..? Nu ska jag inte sticka under stol med, att jag tycker att det är fel att använda donerade könsceller överhuvudtaget. På grund av att jag anser att barn har rätt till sitt ursprung och att leva med sina riktiga föräldrar, eller att det i alla fall ska vara utgångsläget.

Men OM jag hade gjort något sådant, så hade jag tyckt att det var lugnast om barnet blev så likt mig (och min man, men det blir det ju om man använder hans säd) som möjligt. Så att jag slapp få frågan och dra historien för varje ny bekantskap...

För släkt och goda vänner kan man ju berätta ändå, när man tycker att tidpunkten är rätt. Men då på eget initiativ.
    Håller så med!
  • Anonym (+1)
    Anonym (ögonfärg) skrev 2014-02-08 20:13:34 följande:
    Det är inte extremt ovanligt att två brunögda föräldrar får ett blåögt barn. Om båda bär ett blått anlag så kommer 1/4 av deras barn bli blåögda. Min bror (brunögd) har två brunögda och ett blåögt barn med sin brunögda fru. Vi är helsyskon, våra föräldrar är brunögda och jag är blåögd liksom mitt barn (blåögd pappa).
    Det där med ögonfärg har inte bara med diverse anlag från föräldrar att göra, utan även annat spelar in. 
Svar på tråden Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!