Inlägg från: Anonym (Ångrar!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångrar!)

Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!

Vi ska göra ED framöver. Gjort det förr med helt anonyma donatorer och ville inte veta nåt nu heller förutom blodgrupp och hennes ålder. Fick mejl idag från kliniken ang,donatorerna och trodde väl då förstås de bara skrivit det. Försent och redan inne i mejlet såg jag att de skrivit allt... Skyll mig själv kanske,men jag anade ju inte det,läser snabbt,ville ändå veta just åldern och det blev liksom oundvikligt se även det jag inte ville se! Nu är jag helt gråtfärdig,nu vet jag ju hur ett barn skulle se ut! Just det jag inte ville... Gråter Jag är så himla arg på mig själv och på kliniken som inte lyssnade alls! Jag vet att andra vill veta allt möjligt och önskar allt möjligt ovidkommande,men vi är inte såna,vi ville att det skulle vara en total överraskning när barnet/barnen väl kom. Hur förklara för maken,vad göra nu,allt är försent...

• Svar på tråden Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!
  • Anonym (Ångrar!)
    Anonym (???) skrev 2014-02-03 15:58:01 följande:
    Menar du äggdonation?

Hur kan du veta hur barnet kommer se ut och bli bara för att du läste ett mail? Sånt kan man aldrig veta, inte ens de som skaffar barn med egna ägg/spermer.

Jo,eftersom ögon- och hårfärg skiljer från oss... Vi hade ju inte valt nånting,tog vad som fanns och ville verkligen inte veta vilket jag påtalat flera ggr för kliniken och ändå skriver de allt! Har en stor klump i magen.jag har gjort bort mig så in o h-vete nu... Nästan så jag inte vill de ska ta sig utan kan få nya igen vilket jag vet är en fullkomligt absurd tanke.
  • Anonym (Ångrar!)

Ögonfärg kan inte bli annat med de donatorerna.  Vi var beredda på annat än vi själva har och det hade kvittat, poängen är jag inte ville veta nånting! Och att de skrev ändå. Tappat lite förtroende för kliniken faktiskt,de gick ju helt mot våra önskemål. Maken tog det dock lugnt "var det inte värre,jag trodde vi fått återbud" typ. Men jag grämer mig,tänk att föda ut ett barn man har noll aning om allt,nu vet jag ju detta... Kanske enda möjligt positiva är att vi redan innan vet att alla kommer se att vi inte är genetiska föräldrar och det då går förklara lättare,äsch jag vet inte...

• Anonym (Ångrar!)

Alla missförstår,men det beror väl på att 99,99% väljer donatorer efter utseende. Vi ville inte det för det kändes helt fel,varför är svårt förklara,men att välja barn utifrån nån aspekt känns fel,jag kommer t.e.x inte heller göra KUP eller fvp. Nästan bättre med ett barn som totalt skiljer sig mot oss i så fall för vi måste ju ändå förklara för alla att barnet inte är vårt=lättare om det har bruna ögon,riktigt mörkt hår. För 2 brunögda får inte blåögda barn,det är extremt,extremt ovanligt! Nu försvinner även överraskningsmomentet,jag tror ju absolut inte barnet blir blondlockig och blåögd,då vet jag inte hur generna skulle mutera faktiskt. Det spelar ingen roll hur barnet ser ut,har aldrig gjort för då hade vi valt donatorer,det är själva vetskapen som känns fel.

• Anonym (Ångrar!)
    cirkusmusen skrev 2014-02-04 13:21:32 följande:
    Men nu fick du den här informationen efter att ni "valt". Det hade varit annorlunda om ni fått informationen innan. Kanske känns det lättare att tänka så? 

Jag tror jag fortfarande inte förstår vad problemet är..

Vi har inte valt alls,det enda jag skrev och ville veta var äggdonatorns ålder och fick allt möjligt till svar a.n.g donatorerna. Så kliniken gjorde helt klart fel och jag fel som läste,men jag fattade liksom inte att de skrivit allt det förrän jag läst allt redan. Problemet är att nu känns det som vi valt ändå,trots att vi inte gjort det plus att överraskningen vid förlossningen försvinner. Det känns surt faktiskt...
  • Anonym (Ångrar!)
    Anonym (Morsan) skrev 2014-02-04 13:31:30 följande:

Men du har fel. Bruna ögon är dominant, ja, men det betyder bara att två blåögda föräldrar (teoretiskt) inte kan få brunögda barn. Men t.o.m. det lär ha hänt. Blå/ljusa ögon och blont hår är däremot recessivt, vilket betyder att två svarthåriga, brunögda föräldrar kan få både blonda, rödhåriga, blåögda, grönögda barn - om bara bägge två har e n e n d a ljus släkting. Har bägge varsin förälder som är ljus är sannolikheten väldigt stor att de får blonda, blåögda barn. Du hiar upp dig över absolut ingenting.

För att du inte kan förstå-för mig kändes det bättre att inget veta alls. Jag tror verkligen inte så dominanta färger ger blonda blåögda barn,det måste vara extremt ovanligt. Blonda blåögda överlag i de länderna är ju ovanligt. Och det får komma ut precis vad som helst,men det lutar ju åt ett håll och det ville jag inte veta. Lika lite som jag vill veta kön,eventuella sjukdomar,om det har ds eller nåt annat.
  • Anonym (Ångrar!)

slamkrypare: tack,du fattade faktiskt! Glad

Och till er som undrat,nej,kliniken matchar ingenting förutom blodgrupp om man inte vill. Så i teorin hade vi kunnat få ett svart barn,men de har inga såna donatorer så där går väl gränsen-även om inte ens det spelat nån roll.  P.g.a min höga ålder och att vi inte valt donatorer kommer vi vara öppna med vad vi gjort. Annars undrar folk ju! Man får inte barn i min ålder,man får definitivt inte två-som vi kanske får- och ingen får barn som avviker helt från egna utseenden så vi vill inte låtsas som det regnar. Ser det som en adoption,det är inget att hymla om och inte detta heller.

Det börjar kännas lite bättre nu,men jag håller fast vid att kliniken gjorde bort sig och det ska jag ta upp med dem när jag orkar.

• Anonym (Ångrar!)
    Angels skrev 2014-02-04 23:50:47 följande:
    Får jag fråga vilken klinik ni valt? Eller åtminstone vilket land?

Nej,då räknar alla ut vem jag är,sorry. Men ett ganska vanligt land att göra ÄD/ED i och en klinik som börjar hittas av svenskar också.
  • Anonym (Ångrar!)
    Angels skrev 2014-02-05 00:07:54 följande:
    Kan ju inte vara så vanligt om alla skulle kunna räkna ut vem du är av att du skriver land?

Ska inte klaga, bara blev fundersam. :) Tänkte på det att de inte matchar något, eftersom det är det vanligaste, iaf bland de kliniker jag har erfarenhet av. Har dock själv bara varit på en, men kollat runt en hel del och de flesta kliniker erbjuder det, förutom när det handlar om överblivna embryon förstås.
    De matchar hur mycket som helst om man vill och ber om det,men vi gjorde inte det. Alla gör som de vill.
Svar på tråden Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!