• Dianne

Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!

Nu förstår jag nog inte hur du menar. Om problemet är att barnet inte kan bli likt er, så borde det väl vara ännu värre om det kom som en hemsk överraskning när det föddes? Än att ni är förberedda?

Om det nu är så viktigt att barnet blir likt er (vilket i och för sig inte är någon konstig önskan), så borde ni ha krävt en annan donator/använt er av en privat egen donator.

• Dianne
    NKmamma skrev 2014-02-04 00:02:37 följande:
    Jag förstod när jag väntade vår dotter (ÄD) att hon skulle bli lik sin pappa men också donatorn på något sätt. Jag visste ändå inte hur hon skulle se ut trots att jag visste vilka färger sambon har och vilka färger donatorn troligtvis har.
    Men för mig var/är det rätt ointressant. Det viktiga känner jag för egen del är den person hon är/blir tillslut.

Jag undrar TS varför är det viktigt att inte få veta dessa saker?
    Fast jag fattar inte detta. Får man inte välja en donator som har liknande färger som den sociala mamman (i fråga om äggdonation)?
  • Dianne
    NKmamma skrev 2014-02-04 00:39:53 följande:
    Jag gjorde ÄD i Sverige vill jag säga och ja dom matchar kvinnan och donatorns färger, längd och vikt.
    Ja, jag tänkte väl det. Annars blir det ju jättekonstigt.
  • Dianne
    Anonym (Ångrar!) skrev 2014-02-04 13:13:38 följande:
    Alla missförstår,men det beror väl på att 99,99% väljer donatorer efter utseende. Vi ville inte det för det kändes helt fel,varför är svårt förklara,men att välja barn utifrån nån aspekt känns fel,jag kommer t.e.x inte heller göra KUP eller fvp. Nästan bättre med ett barn som totalt skiljer sig mot oss i så fall för vi måste ju ändå förklara för alla att barnet inte är vårt=lättare om det har bruna ögon,riktigt mörkt hår. För 2 brunögda får inte blåögda barn,det är extremt,extremt ovanligt! Nu försvinner även överraskningsmomentet,jag tror ju absolut inte barnet blir blondlockig och blåögd,då vet jag inte hur generna skulle mutera faktiskt. Det spelar ingen roll hur barnet ser ut,har aldrig gjort för då hade vi valt donatorer,det är själva vetskapen som känns fel.
    Varför måste ni förklara för alla att barnet inte är "ert"..? Nu ska jag inte sticka under stol med, att jag tycker att det är fel att använda donerade könsceller överhuvudtaget. På grund av att jag anser att barn har rätt till sitt ursprung och att leva med sina riktiga föräldrar, eller att det i alla fall ska vara utgångsläget.

Men OM jag hade gjort något sådant, så hade jag tyckt att det var lugnast om barnet blev så likt mig (och min man, men det blir det ju om man använder hans säd) som möjligt. Så att jag slapp få frågan och dra historien för varje ny bekantskap...

För släkt och goda vänner kan man ju berätta ändå, när man tycker att tidpunkten är rätt. Men då på eget initiativ.
  • Dianne
    Anonym (...) skrev 2014-02-04 17:03:53 följande:
    Men tänk om kvinnan är rödhårig med bruna ögon och mannen är blond med blåa ögon, vad blir det för donator då?
    Borde inte det matcha mannen så att barnet blir en blandning mellan mannen och kvinna, alltså mamman och pappan? Eller är det jag som snurrat in mig själv?
    ??? Alltså, är det spermier man "lånar" så bör donatorn förstås vara så lik den sociala pappan som möjligt, och är det ägg man "lånar" så bör donatorn vara så lik den sociala mamman som möjligt. Så att barnet ska hamna inom ett utseendespann, där det hade kunnat hamna även om båda föräldrarna varit genetiska.
Svar på tråden Ville inte veta,läste ändå,nu ledsen!