Anonym (Ångrar!) skrev 2014-02-04 13:13:38 följande:
Alla missförstår,men det beror väl på att 99,99% väljer donatorer efter utseende. Vi ville inte det för det kändes helt fel,varför är svårt förklara,men att välja barn utifrån nån aspekt känns fel,jag kommer t.e.x inte heller göra KUP eller fvp. Nästan bättre med ett barn som totalt skiljer sig mot oss i så fall för vi måste ju ändå förklara för alla att barnet inte är vårt=lättare om det har bruna ögon,riktigt mörkt hår. För 2 brunögda får inte blåögda barn,det är extremt,extremt ovanligt! Nu försvinner även överraskningsmomentet,jag tror ju absolut inte barnet blir blondlockig och blåögd,då vet jag inte hur generna skulle mutera faktiskt. Det spelar ingen roll hur barnet ser ut,har aldrig gjort för då hade vi valt donatorer,det är själva vetskapen som känns fel.
Varför måste ni förklara för alla att barnet inte är "ert"..? Nu ska jag inte sticka under stol med, att jag tycker att det är fel att använda donerade könsceller överhuvudtaget. På grund av att jag anser att barn har rätt till sitt ursprung och att leva med sina riktiga föräldrar, eller att det i alla fall ska vara utgångsläget.
Men OM jag hade gjort något sådant, så hade jag tyckt att det var lugnast om barnet blev så likt mig (och min man, men det blir det ju om man använder hans säd) som möjligt. Så att jag slapp få frågan och dra historien för varje ny bekantskap...
För släkt och goda vänner kan man ju berätta ändå, när man tycker att tidpunkten är rätt. Men då på eget initiativ.