• Emma30

Teater där homosexuella gifter sig?

Hur ställer ni er till att de har teater i skolan där barnen får leka att tjejer gifter sig med tjejer eller tvärt om???

• Svar på tråden Teater där homosexuella gifter sig?
  • sextiotalist

Om barnen ligger bakom det hela, ser jag inga problem med det. Om det är vuxna som ska presentera en politisk korrekt teaterpjäs, då blir det löjligt.

• Söt Som Socker
    sextiotalist skrev 2014-02-01 14:22:51 följande:
    Om barnen ligger bakom det hela, ser jag inga problem med det. Om det är vuxna som ska presentera en politisk korrekt teaterpjäs, då blir det löjligt.

Fast om det blir löjligt eller inte kan variera beroende på inehållet samt vilken funktion paret fyller. Om nu skolan hade anordnat teatern. T.e.x. Barnen har arbetat med hur bröllopsvermonin ser ut i olika kulturer och gör en teater för att redovisa det. Stinas pappor har gift sig i helgen och barnen är nyfikna på hur det gick till så läraren visar genom att låta barnen gestalta olika karaktärer. Teatern inehåller 8 par som ska gifta sig och då är ett par homosexuellt.
  • sextiotalist
    Söt Som Socker skrev 2014-02-01 14:34:48 följande:

Fast om det blir löjligt eller inte kan variera beroende på inehållet samt vilken funktion paret fyller. Om nu skolan hade anordnat teatern. T.e.x. Barnen har arbetat med hur bröllopsvermonin ser ut i olika kulturer och gör en teater för att redovisa det. Stinas pappor har gift sig i helgen och barnen är nyfikna på hur det gick till så läraren visar genom att låta barnen gestalta olika karaktärer. Teatern inehåller 8 par som ska gifta sig och då är ett par homosexuellt.
    Jamen det var ju nästan samma sak, om man ska göra det som en politisk korrekt pjäs (då i negativ bemärkelse) då blir det löjligt, är det som du beskriver det, så är det inga konstigheter

• Lucius Vorenus

Jepp, tredje sidan, andra stycket.

Emma30 skrev 2014-02-01 07:16:23 följande:
    Ne för där står det att de ska lära barnen vara homosexuella ?

• Söt Som Socker
    sextiotalist skrev 2014-02-01 14:39:24 följande:
    Jamen det var ju nästan samma sak, om man ska göra det som en politisk korrekt pjäs (då i negativ bemärkelse) då blir det löjligt, är det som du beskriver det, så är det inga konstigheter

Alltså förlåt om jag är trög men jag fattar verkligen inte vad för typ av teater som skulle vara löjlig. Kan du ge ett exempel? :)
  • Enter Sandman
    Emma30 skrev 2014-02-01 14:01:39 följande:
    Nej men de kommer ju antagligen på det själva sedan. Inget de behöver lära sig i skolan.

Nämen hej ts, kul att se att du fortfarande är kvar i tråden.
    Har du något svar på mina frågor?

Fast det barnen lär sig är att det är ok att vara som man är och att det är ok att älska vem man vill, oavsett kön.
    Tolerans kort sagt, och det är väl en bra sak att barn får lära sig tolerans.
    Tycker inte du det ts?
  • studentbruttan29

Åh nej, får de se verkligheten avspela sig i en pjäs. Helvete också. Håll ungarna inlåsta!

• Emma30
    Enter Sandman skrev 2014-02-01 15:19:26 följande:

Nämen hej ts, kul att se att du fortfarande är kvar i tråden.
    Har du något svar på mina frågor?

Fast det barnen lär sig är att det är ok att vara som man är och att det är ok att älska vem man vill, oavsett kön.
    Tolerans kort sagt, och det är väl en bra sak att barn får lära sig tolerans.
    Tycker inte du det ts?
    Jag tyckte inte det var så mkt att svara på.

Det beror ju på om man tycker det är ok eller inte.
  • Flickan och kråkan
    Emma30 skrev 2014-02-01 16:24:45 följande:
    Nu är det ju så att skolan är en statlig/kommunal angelägenhet finansierad av skattemedel. Det innebär att staten och inte udda individuella uppfattningar är det som kommer att styra innehåll och mål i skolans verksamhet. Alla människors lika värde, mänskliga rättigheter, tolerans etc är sådant som staten ser som positiva värden att lära framtida medborgare. Det är alltså helt ointressant om just du tycker att homosexualitet är ok eller inte. 
  • enthymeme
    Emma30 skrev 2014-02-01 16:24:45 följande:
    Det kanske finns föräldrar till barn på förskolan som är emot heteroäktenskap av ideologiska skäl. Då ska man alltså plocka bort sådana inslag från pjäsen också?
Svar på tråden Teater där homosexuella gifter sig?