• Anonym (orolig)

Om vi inte får barn..vad göra med livet?

Jag och sambon har försökt få barn i två år nu. Vi gjorde en utredning i höstas och dom kunde inte hitta något fel. I februari ska vi ringa tillbaka till fertilitetskliniken för att testa provrörsbefruktning.

Tankarna har snurrat i huvudet och jag tänker "tänk om jag aldrig blir gravid". Självklart hoppas jag, men samtidigt tänker jag, om vi aldrig får barn, vad ska jag då göra med mitt liv?
    Sambon har sagt förut att han inte vill adoptera. Jag försöker hålla hoppet uppe och tänka att det kommer gå, samtidigt som jag är ledsen över att vi inte lyckats ännu och är rädd att vi aldrig kommer få barn.

Någon mer som är rädd för att bli barnlös och har tänkt på vad man ska göra i livet då?

• Svar på tråden Om vi inte får barn..vad göra med livet?
  • Roxanan
    Anonym (Mamma) skrev 2014-02-05 22:26:43 följande:
    Jag har hört att många som försöker bli gravida inte lyckas på grund av själva medvetenheten kring det och för att föräldrarna spänner sig och stressar mycket för att bli gravida. Många som "ger upp" och exempelvis adopterar istället har plötsligt blivit gravida, just för att spänningarna och fokuset försvinner. Kanske kan detta stämma även för er?

En myt. Jag fick reda på det när jag sökte vård för smärtor i äggstockarna, hade inte ens fyllt 25. Har haft oskyddat sex i flera år med en partner.
    Göteborgare i hjärtat
  • Anonym (men!)
    Jag har hört att många som försöker bli gravida inte lyckas på grund av själva medvetenheten kring det och för att föräldrarna spänner sig och stressar mycket för att bli gravida.
    Många som "ger upp" och exempelvis adopterar istället har plötsligt blivit gravida, just för att spänningarna och fokuset försvinner. Kanske kan detta stämma även för er?
    Det där skuldbeläggar bara kvinnan som önskar få bli mamma och det är bara struntprat! I mitt fall så skulle jag inte fastän hur mycket jag slappnar av kunna bli gravid då jag har missbildade äggledare. Så nix!
  • Anonym (nu gravid)
    Jag har hört att många som försöker bli gravida inte lyckas på grund av själva medvetenheten kring det och för att föräldrarna spänner sig och stressar mycket för att bli gravida.
    Många som "ger upp" och exempelvis adopterar istället har plötsligt blivit gravida, just för att spänningarna och fokuset försvinner. Kanske kan detta stämma även för er?
    Stämmer inte överhuvudtaget.
  • Anonym (Anonym)
    Jag har hört att många som försöker bli gravida inte lyckas på grund av själva medvetenheten kring det och för att föräldrarna spänner sig och stressar mycket för att bli gravida. Många som "ger upp" och exempelvis adopterar istället har plötsligt blivit gravida, just för att spänningarna och fokuset försvinner. Kanske kan detta stämma även för er?

Men snälla... Vilket "bra" råd! Då får alla ge upp helt och hållet! Och så vips kommer alla de att bli gravida! Utgår från att du också hade gett upp när du blev gravid...eller att du adopterade först! Nä du hade ju "tur" och blev gravid direkt. Så du hann inte "vilja för mycket". Eller du blev gravid av misstag...
  • Anonym (jobbet)

Hej, för min del var det faktiskt stressen på jobbet som störde. När jag bytte jobb (till ett mycket lugnare), så slutade vi ju försöka eftersom jag inte ville bli gravid med detsamma. Hade en enda mens på nya jobbet innan jag blev gravid! Och då hade vi försökt aktivt innan i 1½ år. 

• FireLady

Blir de inga barn så kan man väl göra allt det där underbara när barnen är utflygna? Resor, mysiga hotellhelger och spa.

Instagram f_lady
  • Anonym (nu gravid)
    Anonym (jobbet) skrev 2014-02-06 09:54:11 följande:
    Hej, för min del var det faktiskt stressen på jobbet som störde. När jag bytte jobb (till ett mycket lugnare), så slutade vi ju försöka eftersom jag inte ville bli gravid med detsamma. Hade en enda mens på nya jobbet innan jag blev gravid! Och då hade vi försökt aktivt innan i 1½ år. 
    Det är slumpen. Inget annat. Vad du än tror.
  • Jag är bara jag

Suck,denna eviga myt om att "ge upp","sluta tänka" och "slappna av"... Det funkar inte så! Och det är i praktiken inte jättemånga som adopterat som sen får biologiska barn,det rör sig om ca 4%. Lika många av dem som inte adopterat för det är ju så att är man inte steril-vilket väldigt få är!- så kan man rent teoretiskt bli gravid till sist. Har man oskyddat sex har man dessutom inte gett upp,man ,"försöker" ju på ett sätt faktiskt.

Sen tycker jag inte man ger upp förrän man provat precis allt som finns. Vi har testat pergo,insemination,flera IVF:er,en ED och ska snart göra vår andra och går inte det blir det surrogatmamma. Har man förmånen att få adoptera är det också en väg till barn.

• Mar14
    Anonym (jobbet) skrev 2014-02-06 09:54:11 följande:
    Om ni slutat försöka så antar jag att ni slutade ha sex eller började skydda er? Eller?

Antagligen inte. Och då slutade ni inte försöka, ni bara tänkte inte lika mycket på det den månaden.

Det är en så dum myt det där och den är så otroligt irriterande för det finns så många som tror på den. Väldigt, väldigt grav stress kan naturligtvis påverka fertiliteten, liksom den kan leda till håravall, ryggvärk och allt möjligt konstigt, men det är få som lever under sådant stress och de som gör det behöver lång tid på sig att hämta sig.

Jag läste att ett gammalt husmorsknep var att plantera en rosmarinbuske - då skulle man bli gravid. Det gjorde jag faktiskt i somras, och det lyckades! Det är ungefär lika dumt att gå och säga att det var det som gjorde att det plötsligt fungerade som att man bara behöver "slappna av".
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Anonym (.)

Vi har kört oskyddat i flera år utan att det hänt något (men utan att egentligen verkligen försökt) och nu har man ju börjat fundera över om vi har problem. Vi är båda runt 30. 

Vår "Plan B" om det inte skulle bli några barn är att investera i semesterhus utomlands, starta företag som inte är platsberoende och sedan försöka resa och se så mycket kul vi kan. (och slippa den hemska svenska vintern...) Sådan som är svårt att göra med barn om man inte skulle hemskola dom (vilket man väl inte ens får i Sverige?)  
    Vi har även ett stort intresse i idrott som, i alla fall jag, kan vara fortsatt involverad i på ett helt annat sätt om vi inte får barn (vi elitsatsade för något år sedan och det hade varit kul att göra en storsatsning igen och satsa på em/vm medalj) 
    Sedan kan man ju se fördelarna i vad man kan spendera pengarna på - weekendresor, shopping osv. 
    Sådant som (så klart!) i förhållande till barn inte betyder något alls, men som ändå ger livskvalitet och ändå måste ses som en fördel med att vara barnlös. Det här är ju ändå en "Plan B" så det är ju "the next best thing".. 

Om man funderar lite så har nog alla en hel del intressen och drömmar som går att bygga vidare på och jag tror att om man blir tvungen att välja bort barn så är det extra viktigt att man hittar dom där "guldkornen" så man verkligen är nöjd med dom övriga bitarna i livet. Barn är en stor grej att behöva välja bort..  

Svar på tråden Om vi inte får barn..vad göra med livet?