• Anonym (orolig)

Om vi inte får barn..vad göra med livet?

Jag och sambon har försökt få barn i två år nu. Vi gjorde en utredning i höstas och dom kunde inte hitta något fel. I februari ska vi ringa tillbaka till fertilitetskliniken för att testa provrörsbefruktning.

Tankarna har snurrat i huvudet och jag tänker "tänk om jag aldrig blir gravid". Självklart hoppas jag, men samtidigt tänker jag, om vi aldrig får barn, vad ska jag då göra med mitt liv?
    Sambon har sagt förut att han inte vill adoptera. Jag försöker hålla hoppet uppe och tänka att det kommer gå, samtidigt som jag är ledsen över att vi inte lyckats ännu och är rädd att vi aldrig kommer få barn.

Någon mer som är rädd för att bli barnlös och har tänkt på vad man ska göra i livet då?

• Svar på tråden Om vi inte får barn..vad göra med livet?
  • Anonym (Gii)

Jag var ofrivilligt barnlös i sex år, varav ett par år ivf försök. Nu har vi en son:).Jag funderade mycket på vad jag skulle glädja mig med i livet om jag inte fick barn, tyvärr för mig blev jag så inriktad på få barn att jag inte kunde se ett bra liv utan. Nu när jag mår bättre och funderar på vad jag skulle kunnat satsa på utan barn skulle det vara en utlandskarriär, eller pyssla mkt med växterna, el bli fosterfamilj. Stort lycka till och hoppas du kommer bli mamma!

• Anonym (??)

Meningen med livet är att få barn... skulle nog inte se någon mening om jag inte får barn.. ska på utredning o samtal nästa vecka. Orolig och ledsen.

Att de inte kunde prata om detta under ens skoltid och inte bara om hur man skyddar sig... man trodde ju att det skulle ske direkt. Väntade några år innan man började försöka och nu har det tagit nästan två år.

• Anonym (eh)
    Anonym (??) skrev 2014-02-10 09:00:00 följande:
    Meningen med livet är att få barn... skulle nog inte se någon mening om jag inte får barn.. ska på utredning o samtal nästa vecka. Orolig och ledsen.

Att de inte kunde prata om detta under ens skoltid och inte bara om hur man skyddar sig... man trodde ju att det skulle ske direkt. Väntade några år innan man började försöka och nu har det tagit nästan två år.

Äh, det är skitsnack att barn är meningen med livet. Jag vill inte ha några barn och mitt liv är inte meningslöst för det. Har du inga andra intressen i livet?
  • Anonym (??)
    Anonym (eh) skrev 2014-02-10 09:06:42 följande:
    Äh, det är skitsnack att barn är meningen med livet. Jag vill inte ha några barn och mitt liv är inte meningslöst för det. Har du inga andra intressen i livet?

Klart man har.
  • Roxanan
    Meningen med livet är att få barn... skulle nog inte se någon mening om jag inte får barn.. ska på utredning o samtal nästa vecka. Orolig och ledsen. Att de inte kunde prata om detta under ens skoltid och inte bara om hur man skyddar sig... man trodde ju att det skulle ske direkt. Väntade några år innan man började försöka och nu har det tagit nästan två år.

Vem är du att bestämma vad andras mening med livet är?
    Göteborgare i hjärtat
  • Anonym (??)
    Roxanan skrev 2014-02-10 09:56:16 följande:
    Vem är du att bestämma vad andras mening med livet är?

För mig är det meningen med livet. Andra kanske känner annat. Men för mig kan jag inte se ett liv utan barn.
  • evelina1

Håller verkligen med dig!
    Det är livets mening att man ska få barn.
    Jag och min man är ofrivilligt barnlösa och har försökt få barn i 8 år utan att lyckas. Har fått behandling nu i 1 år med piller men inte hjälper de för det.. Så jag håller fullständigt med dig om att vad är meningen med livet utan barn?!
  • Anonym (men!)

Jag är hon som var ofrivilligt barnlös som nu är frivilligt barnfri! Man kan ändra uppfattning fastän man såklart inte tror det då man är inne i försökandet, utredningar och behandlingar. Vi fick inga barn och idag är jag nöjd över att vara barnfri och det positiva det innebär. Jag får leva ett fritt och självständigt liv, jag kan göra vad jag vill när jag vill, jag och min man har det underbart tillsammans utan barn som stör, ingen stress, bra sexliv, tid med varandra och tid då vi får vara ensamma i lugn och ro....Ja, idag ser jag bara fördelar. Barn är inte meningen med livet - det är det inte. För många ja, men för oss som är ofrivilligt eller frivilligt utan barn, så har livet en mening ändå och kan vara lika så bra, om inte bättre!

• Malin82a

Den här tråden behöver jag! Alla runt om kring oss är gravida eller har barn. Folk frågar om det inte är dags för oss snart eftersom vi varit gifta i 2 år.
    Jag blir så stressad och ledsen när dom frågar. Tänker också att jag gör våra föräldrar och mor och far föräldrar besvikna som inte får barnbarn. Vet att det är fel tänk men kan inte låta bli tankarna.
    Var och kollade mig efter att mensen krånglat och hade ont i äggstockarna. Var absolut inget fel på mig och han hittade massa ägg så det skulle inte vara något problem från mitt håll. Han tyckte vi skulle ligga varannan dag så skulle vi bli gravida inom ett år. Nu har vi ifs. inte gjort som han sa heller. Ibland passar det liksom inte in. Men nästan alla vi känner blir gravida på 3:e försöket. Skaffat en fertilitetsmonitor och ska börja på andra månaden med den nu. Den ger mig lite hopp, vet inte vad vi ska göra om det inte går. 
    Det finns säkert ett liv utan barn. Ska bara hitta vägen dit....

• Coruscant

Hade jag inte fått barn hade jag rest så mycket som möjligt eller blivit fosterfamilj / kontaktfamilj. Jag hade bott centralt i Stockholm och haft middagsbjudningar ofta - jag hade helt enkelt satsat på ett socialt liv.

Nu blev det till slut barn efter 6 års väntan, men herregud vad jag egentligen inte ville något annat än att ha barn, bli en barnfamilj. Det var en svår tid och hjärtat sörjde djupt...

Svar på tråden Om vi inte får barn..vad göra med livet?