Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2019-02-15 22:17:27 följande:
    Det är alliansen och inte marknaden som vill minska byggtakten...
    Som sagt, privata bolag vill bygga i den takt som ger bäst lönsamhet och inom i stort sett samtliga allianspartier har man ju inställningen att marknaden ska vara mer fri och mindre styrd eller stimulerad av stat, landsting och kommun.
    Detta är vad som är generellt gällande.

I de fall du länkar till verkar det dock även finnas andra värden som har fått vara med att avgöra. Jag är inte tillräckligt insatt i hur det ser ut i dessa områden för att kunna göra en bedömning.
    Kanske har de många väljare bland de i områdena som protesterat mot förtätningen.

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-18 11:10:04 följande:

Om ni funderar: marknaden är på väg att krascha. De senaste månaderna har det slagit tvärstopp i mängder av projekt över hela Sverige. Det finns inga villiga byggherrar/köpare/hyresgäster. Alla stoppar nu inför förväntad, kommande lågkonjunktur.

Precis...och ändå är behovet skriande.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-18 19:39:14 följande:
    Inte mer än att folk inte är beredda att betala för nyproduktion tydligen.

Vilket är väntat. Folk tränger hellre ihop sig.

Om det nu är att "trängas" att inte vilja betala för trerummare på 85 m2.
    Fast det gäller ju bara dem som faktiskt har råd.

Att det finns en marknad för en vara, trots högt pris, säger ju inte att tillgången är tillfredsställande, snarare tvärt om.

Det är i detta jag inte köper den liberala bostadspolitiken. Man skiter i om den vanliga knegaren har möjlighet att bo vettigt eller inte.
    Det finns ingen helhetstanke, som exempelvis arbetsgivarnas tillgång till en god rekryteringsgrund för den personal de behöver.

En bra bostadspolitk är den som även ger frånskilda Britta (lågutbildad men heltidsarbetande) möjlighet att bo vettigt och hyfsat nära sina barns hemort, som hon har varannan vecka, exempelvis.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-19 09:08:04 följande:

Fast nu lägger du in en massa outtalade värderingar i ord som "bo vettigt" och "ha råd".

Det är där jag menar att det kommer att komma, måste komma, en förändring hos folk.

.
    Är det ovettigt om en trerummare är 60 m2 stor istället för 85 m2?

Måste vi följa Boverkets norm om att varje barn ska ha ett eget rum eller kan små barn dela rum?

Om man skippar två utekvällar á 500-600 spänn styck i månaden - har man då "råd" att bo i sin lägenhet?

Huruvida om en lägenhet är vettig eller ej hänger inte bara på antalet rum och yta, utan även hur välplanerad den är.
    För att vara en vettig bostad kan en trerummare med bättre planlösning vara mindre, men det säger inte att trerummare generellt kan vara mindre.

Kanske vore lägenheter med vissa väggar flyttbara en lösning.

Det är också svårt att generalisera om barn och deras behov av eget rum. Många faktorer spelar in, som kön, ålderskillnad, ev funktionsnedsättning, intressen och andra personliga egenskaper.
    Likaså hur väl anpassade sovrummen är för att kunna delas av fler, som exempelvis i yta, förvaringsutrymmen mm.
    Således kan behovet av eget rum komma tidigare i ålder för vissa barn än för andra och det kan även finnas barn som utan problem kan dela rum betydligt högre upp i åldrarna.

500-600 kronor är idag inga pengar för en utekväll.

Valet borde snarare stå mellan sparande och fler/färre utekvällar.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-20 08:57:00 följande:
    Då är vi ändå någonstans överens om att ord som "ha råd med" och "bo vettigt" inte har någon konkret betydelse.

Sådana ord tillför därför inget till debatten om boende, så länge man inte definierar dem och jag tror att folk kommer att tvingas att omdefiniera dem.
    Jodå, de har en relativt konkret betydelse, men varierar förstås mellan olika individer. Dock finns nog en lägsta-nivå för standard och storlek.
    Flash Gordon skrev 2019-02-20 08:57:00 följande:
    Där jag går så räcker 500-600 spänn till en tallrik mat och 5-6 öl. Det räcker garanterat som utekväll för mig.
    Det är inga större problem att komma upp i 400-500 spänn för en bättre måltid med två glas öl eller vin, men visst går det att käka på en sylta för 250 spänn med öl eller vin till.

Det är heller inga problem att komma upp i en femhundring för 5-6 öl, utan mat till.
    50-60 spänn för en hyfsad öl är mer eller mindre standard runt Stockholm och andra större städer, även om det kan finnas vissa ställen där man kan få en liten Carlsberg eller något för 35-40 spänn.

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-26 13:16:51 följande:
    "Relativt" konkret ...

Det är just den där spännvidden i ordet "relativt".

Det gick bra förr i världen att bo i en trea på 65 m2 men idag byggs treor sällan mindre än 80 m2. Varför?

Om alla nöjde sig med 65 m2 stor trea istället för 80 m2 så skulle hyran teoretiskt kunna sänka med 23% bara där.
    Vad som gick bra förr är inget argument och vi har idag säkert inga uppgifter på hur bra det egentligen gick, eller om det mer hängde på att man var illa tvungen.

Jag tycker no att 65 kvm är i minsta laget för en trea. 70-75 kvm är kanske en god kompromiss.

Man får tänka på att det nog finns många som redan bor trångt och egentligen behöver en lägenhet med ytterligare ett rum, men som av ekonomiska eller tillgänglighetsskäl har dåliga möjligheter och får avstå.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-27 08:03:49 följande:
    De där lägenheterna finns ju kvar. De byggdes i miljonprogrammet. Hundratusentals människor bor dem idag. bara att gå dit och fråga om man undrar hur det fungerar att ha en trea på 65 m2.
    Fast det byggdes inte bara 65 kvm-treor under perioden. Man byggde relativt mycket under två decennier och lägenheterna växte mot slutet, jämfört med storlekarna i början.
    Själv tror jag att det bara handlar om att man vänjer sig vid att bo alt lyxigare allt eftersom det byggs allt lyxigare och att det rä långt ned till den nedre gränsen för vad som egentligen är "rimligt".
    Jag tror snarare att man överdriver kostnaderna och snabbare vill ha vinst, för en standard som egentligen är svår att gå under.
    Inredning kostar, arbetet kostar, men det gör det oavsett vad du sätter dit. Tittar du i helt renoverade lägenheter från miljonprogrammet så är det en standardinredning av dagens mått, det finns inget sämre och billigare att välja.
    Vitvaror kan förstås i högre grad vara valbart, men inte ens det är en stor kostnad utslaget på dess livslängd.

Som exempel:
    Jag bodde tidigare några år hos en vän, i en hyresfastighet från 60-talet, där inga större renoveringsjobb var gjorda. Fortfarande skåpsluckor med ticka-lås e.t.c...

Under tiden jag bodde där skulle stambyte göras, då renoverades badrum, man bytte ut ytterdörrar mot moderna säkerhetsdörrar samt bytte vitvaror, skåpsluckor och kökslådor och renoverade även ytskikten i dessa utrymmen.
    Alla stommar behölls.

Den gamla inredningen är genom hyran betald flera gånger om. Men ändå lägger man på nästan 1500 kr i månaden på hyran för en trea för detta. En höjning på över 20%. Fortfarande har mycket av inredningen en 60-talsstandard och är sliten...
    Räkna på hur mycket du själv hade fått om du efter ett eller ett par, tre eller fem år sparat dessa 1500 i månaden och själv köpt inredning istället...

Förr räknade man hem vinsten mer långsiktigt, därför var kostnaderna mindre kännbara för konsumenten, det tålamodet har inte de privata värdarna idag.
    Jag tycker att alla som talar om hur dyrt det är att bo borde arbeta för att det tas fram mindre (i yta) lägenheter med mindre dyra material. Det är i praktiken den enda framkomliga vägen för att skapa fler bostäder som folk "har råd" med.
    Jag tycker att professionella på området ska arbeta med detta, istället för att sjuksyrror, taxichaufförer, hårfrisörskor, bilmekaniker, lastbilschaufförer, bankpersonal e.t.c. gör det.

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-28 09:01:11 följande:

Precis det jag menar.

Vad är det för fel på Tickalås och "60-tals standard"? Bortsett från om det är slitet och nött, alltså.

En typisk 60-talstrea är inte gjord för att bo 3-4 pers i, utan oftast bara ett vuxet par utan barn. Därför var de ofta inte heller så stora.
    Köket är trångt. Istället var rummet intill, varifrån det finns dörr direkt till köket, avsett att användas som matrum om man var fler än 2-3 pers, inte som sovrum.

I övrigt har den typiska 60-talslägenheten dålig ventilation, för låg diskbänk, ofta för liten kyl/frys, inte anpassade för att rymma diskmaskin och i övrigt moderna vitvaror, för få el-uttag, ofta fransk balkong istället för riktig balkong och uteplats, ibland också väldigt illa planerade. Ett exempel på det sistnämnda är de typiska långsmala 60-talsköken som inte alls är gjort för en familj.

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-02-28 09:01:11 följande:

Folk har vara vant sig vid att en trea ska vara 80+ m2 och ha badkar, klinkers, kakel och golvvärme i badrummet.

Egentligen skulle de klara sig lika bra i en trea på 65 m2 med linoleummatta och dusch. För en tusenlapp eller två i lägre hyra.

Utslaget på de 15-20 år eller mer för livslängden på sådan inredning (längre för kakel och klinkers än för matta och målad/tapetserad vägg) så är merkostnaden marginell, relativt sett, om man gör det redan från början.
    Att bostadsbolag lägger på det vid en renovering är en helt annan sak.
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2019-03-01 23:48:59 följande:
    Det var precis vad de var, det.
    Nej, läs vad jag skrev mer i inlägget om det.
  • Tom Araya

Att högern vill att allt ska ägas och drivas privat och inget i offentlig regi vet vi sedan gammalt, men många har kanske inte förstått att Socialdemokraterna sedan några decennier tillbaka också har klivit på det tåget.

Utförsäljningen av allmännyttan i bl.a. Stockholm, Skellefteå och Umeå har beslutats av en socialdemokratisk majoritet i respektive kommuns fullmäktige.

"Varnar generellt för utförsäljning av allmännyttan" - P4 Göteborg | Sveriges Radio

Hård kritik mot utförsäljning av allmännyttan i Malmö | Dagens Arena

Rekord i utförsäljning av allmännyttans bostäder | Dagens ETC

Partillebo säljer ut allmännyttan | Fria.Nu

?Det är vi som bor här och det är våra behov som ska styra? ? Internationalen

Utförsäljning av allmännyttan | Svenska Bostäder (svenskabostader.se)

Allmännyttan har blivit kapitalets gödkalv ? Arbetet

• Tom Araya

Skämt om något ganska allvarligt och som kommit av bostadspolitiken och myndigheters minskade engagemang.

Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?