• brittahl

Somna utan gråt - HUR??

Hej vänner.

Jag behöver lite råd och tips från er med erfarenhet att lära barn somna och sova i egen säng. Min flicka är tio månader. Vi samsover i stort sett hela natten, hon sover en stund i sin säng först och sedan flyttas hon över när hon vaknar (om vi ska gå/gått och lagt oss).

Jag skulle gärna vilja att hon känner sig trygg och kan somna i sin säng. Nu sover hon som sagt första "passet" i sin säng, men ofta vaknar hon flera gånger och gråter innan jag och min man går och lägger oss och hon har "tillåtelse" att få sova i vår säng. På en och en halv timme är det inte ovanligt att hon vaknar upp till fem gånger. Ibland sover hon upp till en och en halv timme innan hon vaknar, men då är hon så ledsen att bara amning i vår säng lugnar henne. Som ni förstår är det här jobbigt för oss allihopa. Ett tag fick hon vara uppe med oss på kvällen, det funkade eftersom hon var glad och nöjd på kvällen och sov sina tio timmar på natten. Jag upplevde också att hon sov bättre på natten när hon fick somna mellan oss och sova kvar där. Vi fick ingen tid tillsammans jag och maken så det fungerar inte längre av den anledningen. Jag vill heller inte att hon ska vara vaken så länge, även om hon sover igen de timmarna på morgonen.

Vår läggningsrutin nu är: gröt, tandborstning, pyjamas, gos och saga, och sedan nattas hon i vagnen. När hon somnat flyttas hon över till sin säng. Vi har försökt att få henne att somna i sin säng, men hon blir så otroligt ledsen och det tär på oss alla tre. 

Följamde frågor vill jag gärna få råd om:

Hur ska jag få henne att lugna sig när hon vaknar? Det går inte att trösta henne i sängen för gråten bara eskalerar och hon blir arg, viftar med armarna, slänger nappar, gosedjur och viftar bort mina händer när jag försöker klappa henne. Det enda som hjälper är att ta upp och lägga i vår säng. 

Jag är orolig för att hennes säng blir en läskig plats om hon gråter för mycket i den, alltså om vi försöker lägga henne och hon blir ledsen. Det är lätt hänt att plocka upp henne då och jag känner mig inte konsekvent. Ungefär som att "jo då, sov i sängen. Den är så skön och mysig. Nu tar jag upp dig från otäcka sängen. Ner i den mysiga sängen igen.."

Hur ska jag få henne att somna i sin säng utan gråt? Jag har försökt att ta upp så fort hon blir ledsen och sedan lägga ned igen, och jag är beredd att göra så lääänge om det ska behövas. Problemet är bara att när hon väl börjat gråta är det inget som hjälper mer än ner i vår säng.

Jag vill INTE att hon ska behöva gråta en enda liten tår när hon ska sova. 

Snälla kom mer era tips! Och förlåt för att det blev så långt och för att det finns tusen sådana här trådar redan.

• Svar på tråden Somna utan gråt - HUR??
  • Queenie70

Vaför flytta på henne om hon sover gott i vagnen?

• brittahl

För att hon inte kan sova i vagnen hela natten, hon sover gärna på mage och kan inte vända sig i sin vagn. Hon sover max en halvtimme i vagnen. Vi har testat. :)

• Flickan och kråkan

Om hon blir nöjd och trygg så fort hon läggs i er säng så skulle jag tippa på att det inte är möbeln som sådan utan det faktum att du ligger  tätt intill. Skaffa en vanlig 90-säng och ställ i kloss med er säng. Lätt att ligga bredvid och natta. Lätt att rulla intill vid nattligt uppvak. Alla har gott om plats. Alla har sällskap .

• ApanApansson

Släpp alla dessa krav hon är en bebis och uppenbarligen mår HON bäst av att få somna och få sova kvar i er säng, att hon vaknar mycket på natten är inte ett dug konstigt i den åldern.
    Barn måste inte "läras" somna och sova ensamma, varför ska de behöva det när inte vi vuxna ens gör det!?

Det ÄR dåligt med egentid under småbarnsåren, bara att gilla läget.
    Barnen ska ju inte bli tvingade in i saker de inte mår bra av för att deras föräldrar (som själva valt att skaffa dem) vill ha egentid, det kommer när de blir stora vilket går otroligt fort! Njut av att ha ert barn nära och låt henne sova själv när HON ber om det.
    Förlåt om jag låter hård med detta ämne upprör mig!

• brittahl

Tack för tipset! Problemet är bara att hon skulle ramla ur sängen eftersom hon ibland rör på sig innan hon börjar gråta när hon vaknar, och vi skulle inte hinna stoppa henne. Det är därför hon inte får ligga i vår säng innan vi går och lägger oss. 

En madrass på golvet skulle ju också kunna vara en liknande lösning men det känns som en sista utväg, vi vill helt enkelt att hon ska lära sig att somna i sin säng.

Låter som en hård förälder nu känner jag, men jag kan tillägga att jag gärna samsover med henne tills hon blir tonåring om hon behöver det för närhetens skull, men vi behöver verkligen få kvällarna för oss själva.

• Flickan och kråkan
    brittahl skrev 2014-01-25 20:35:44 följande:
    Tack för tipset! Problemet är bara att hon skulle ramla ur sängen eftersom hon ibland rör på sig innan hon börjar gråta när hon vaknar, och vi skulle inte hinna stoppa henne. Det är därför hon inte får ligga i vår säng innan vi går och lägger oss. 

En madrass på golvet skulle ju också kunna vara en liknande lösning men det känns som en sista utväg, vi vill helt enkelt att hon ska lära sig att somna i sin säng.

Låter som en hård förälder nu känner jag, men jag kan tillägga att jag gärna samsover med henne tills hon blir tonåring om hon behöver det för närhetens skull, men vi behöver verkligen få kvällarna för oss själva.
    Det går enkelt att lösa om man vill. Våra äldsta barn har sovit på det viset sedan de var ett halvår. De är 4,5 respektive 6 år nu. Vi har haft ett barn som ramlat ur och det var för ett par veckor sedan då vår snart 5-åring på något besynnerligt vis lyckades drulla ur nere vid fotändan .

Vi har sett till att skjuta sängarna mot en vägg, lagt täcke/kuddar vid fotändan och så tidigt lärt dem att ta sig ner från soffor, sängar och dyligt - långt innan de kunnat gå. Det går tveklöst att göra säkert om man vill,
  • Queenie70
    brittahl skrev 2014-01-25 20:27:22 följande:
    För att hon inte kan sova i vagnen hela natten, hon sover gärna på mage och kan inte vända sig i sin vagn. Hon sover max en halvtimme i vagnen. Vi har testat. :)

Fast hon kan väl sova i vagnen fram tills att ni lägger er och då flyttar in till er säng där hon om jag förstod saken rätt sover gott. Kanske strunta i mellanlandningen i sin säng?
  • brittahl

Okej, ja det är ju en tanke om inte annat. Min dotter skulle däremot krypa över täcke och kudde/alternativt krypa hela vägen över sin säng och vår säng. Vi försöker lära henne att krypa baklänges ner från soffor men jag tror verkligen inte att hon skulle ha det logiska tänkandet om hon är yrvaken och bestämt sig för att krypa iväg en sväng. Hon är ganska rörlig av sig. 

Jag har många gånger fått tanken att göra spjälsäng av vår säng, men då kan vi kanske istället göra hennes egen spjälsäng en trygg plats. 

Tack för ditt förslag.

• brittahl
    Queenie70 skrev 2014-01-25 20:42:25 följande:

Fast hon kan väl sova i vagnen fram tills att ni lägger er och då flyttar in till er säng där hon om jag förstod saken rätt sover gott. Kanske strunta i mellanlandningen i sin säng?
    Eftersom hon inte sover speciellt länge i sin säng kan vi i så fall lika gärna gå och lägga oss en halvtimme tidigare och lägga henne samtidigt.

Jag är verkligen tacksam för att du tar dig tid att fundera och svara på min tråd. Tyckte jag lät så omöjlig. ;)
  • ApanApansson

Vår lärde sig att krypa med rumpan först när hn var 10 mån så visst går det!
    Ställ spjälsängen intill er säng och gör dem i samma höjd?

Svar på tråden Somna utan gråt - HUR??