Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Somna utan gråt - HUR??

Om hon blir nöjd och trygg så fort hon läggs i er säng så skulle jag tippa på att det inte är möbeln som sådan utan det faktum att du ligger  tätt intill. Skaffa en vanlig 90-säng och ställ i kloss med er säng. Lätt att ligga bredvid och natta. Lätt att rulla intill vid nattligt uppvak. Alla har gott om plats. Alla har sällskap .

• Flickan och kråkan
    brittahl skrev 2014-01-25 20:35:44 följande:
    Tack för tipset! Problemet är bara att hon skulle ramla ur sängen eftersom hon ibland rör på sig innan hon börjar gråta när hon vaknar, och vi skulle inte hinna stoppa henne. Det är därför hon inte får ligga i vår säng innan vi går och lägger oss. 

En madrass på golvet skulle ju också kunna vara en liknande lösning men det känns som en sista utväg, vi vill helt enkelt att hon ska lära sig att somna i sin säng.

Låter som en hård förälder nu känner jag, men jag kan tillägga att jag gärna samsover med henne tills hon blir tonåring om hon behöver det för närhetens skull, men vi behöver verkligen få kvällarna för oss själva.
    Det går enkelt att lösa om man vill. Våra äldsta barn har sovit på det viset sedan de var ett halvår. De är 4,5 respektive 6 år nu. Vi har haft ett barn som ramlat ur och det var för ett par veckor sedan då vår snart 5-åring på något besynnerligt vis lyckades drulla ur nere vid fotändan .

Vi har sett till att skjuta sängarna mot en vägg, lagt täcke/kuddar vid fotändan och så tidigt lärt dem att ta sig ner från soffor, sängar och dyligt - långt innan de kunnat gå. Det går tveklöst att göra säkert om man vill,
  • Flickan och kråkan
    brittahl skrev 2014-01-25 20:45:11 följande:
    Okej, ja det är ju en tanke om inte annat. Min dotter skulle däremot krypa över täcke och kudde/alternativt krypa hela vägen över sin säng och vår säng. Vi försöker lära henne att krypa baklänges ner från soffor men jag tror verkligen inte att hon skulle ha det logiska tänkandet om hon är yrvaken och bestämt sig för att krypa iväg en sväng. Hon är ganska rörlig av sig. 

Jag har många gånger fått tanken att göra spjälsäng av vår säng, men då kan vi kanske istället göra hennes egen spjälsäng en trygg plats. 

Tack för ditt förslag.
    Men att hon kryper över till er säng under natten var väl inget problem? Våra har också periodvis velat rulla intill eller så har jag eller deras pappa rullat intill när de verkat oroliga. Det var väl tid på kvällen ni ville ha? Min erfarenhet är också att de inte känner samma behov av att jaga föräldrar när de får sova med föräldrarna. Egen sängyta men hos föräldrarna. Så fort de lärt sig krypa så lär man dem backa ner. Det lär de sig fort och det har man mycket nytta av vid andra tillfällen också.....att det sitter i ryggmärgen på dem att man backar ner från saker och ting (stolar, soffor, bänkar, sängar, stenar, sandlådor gungor....).
Svar på tråden Somna utan gråt - HUR??