brittahl skrev 2014-01-25 20:35:44 följande:
Tack för tipset! Problemet är bara att hon skulle ramla ur sängen eftersom hon ibland rör på sig innan hon börjar gråta när hon vaknar, och vi skulle inte hinna stoppa henne. Det är därför hon inte får ligga i vår säng innan vi går och lägger oss.
En madrass på golvet skulle ju också kunna vara en liknande lösning men det känns som en sista utväg, vi vill helt enkelt att hon ska lära sig att somna i sin säng.
Låter som en hård förälder nu känner jag, men jag kan tillägga att jag gärna samsover med henne tills hon blir tonåring om hon behöver det för närhetens skull, men vi behöver verkligen få kvällarna för oss själva.
Det går enkelt att lösa om man vill. Våra äldsta barn har sovit på det viset sedan de var ett halvår. De är 4,5 respektive 6 år nu. Vi har haft ett barn som ramlat ur och det var för ett par veckor sedan då vår snart 5-åring på något besynnerligt vis lyckades drulla ur nere vid fotändan

.
Vi har sett till att skjuta sängarna mot en vägg, lagt täcke/kuddar vid fotändan och så tidigt lärt dem att ta sig ner från soffor, sängar och dyligt - långt innan de kunnat gå. Det går tveklöst att göra säkert om man vill,