Somna utan gråt - HUR??
Hej vänner.
Jag behöver lite råd och tips från er med erfarenhet att lära barn somna och sova i egen säng. Min flicka är tio månader. Vi samsover i stort sett hela natten, hon sover en stund i sin säng först och sedan flyttas hon över när hon vaknar (om vi ska gå/gått och lagt oss).
Jag skulle gärna vilja att hon känner sig trygg och kan somna i sin säng. Nu sover hon som sagt första "passet" i sin säng, men ofta vaknar hon flera gånger och gråter innan jag och min man går och lägger oss och hon har "tillåtelse" att få sova i vår säng. På en och en halv timme är det inte ovanligt att hon vaknar upp till fem gånger. Ibland sover hon upp till en och en halv timme innan hon vaknar, men då är hon så ledsen att bara amning i vår säng lugnar henne. Som ni förstår är det här jobbigt för oss allihopa. Ett tag fick hon vara uppe med oss på kvällen, det funkade eftersom hon var glad och nöjd på kvällen och sov sina tio timmar på natten. Jag upplevde också att hon sov bättre på natten när hon fick somna mellan oss och sova kvar där. Vi fick ingen tid tillsammans jag och maken så det fungerar inte längre av den anledningen. Jag vill heller inte att hon ska vara vaken så länge, även om hon sover igen de timmarna på morgonen.
Vår läggningsrutin nu är: gröt, tandborstning, pyjamas, gos och saga, och sedan nattas hon i vagnen. När hon somnat flyttas hon över till sin säng. Vi har försökt att få henne att somna i sin säng, men hon blir så otroligt ledsen och det tär på oss alla tre.
Följamde frågor vill jag gärna få råd om:
Hur ska jag få henne att lugna sig när hon vaknar? Det går inte att trösta henne i sängen för gråten bara eskalerar och hon blir arg, viftar med armarna, slänger nappar, gosedjur och viftar bort mina händer när jag försöker klappa henne. Det enda som hjälper är att ta upp och lägga i vår säng.
Jag är orolig för att hennes säng blir en läskig plats om hon gråter för mycket i den, alltså om vi försöker lägga henne och hon blir ledsen. Det är lätt hänt att plocka upp henne då och jag känner mig inte konsekvent. Ungefär som att "jo då, sov i sängen. Den är så skön och mysig. Nu tar jag upp dig från otäcka sängen. Ner i den mysiga sängen igen.."
Hur ska jag få henne att somna i sin säng utan gråt? Jag har försökt att ta upp så fort hon blir ledsen och sedan lägga ned igen, och jag är beredd att göra så lääänge om det ska behövas. Problemet är bara att när hon väl börjat gråta är det inget som hjälper mer än ner i vår säng.
Jag vill INTE att hon ska behöva gråta en enda liten tår när hon ska sova.
Snälla kom mer era tips! Och förlåt för att det blev så långt och för att det finns tusen sådana här trådar redan.