• Anonym (....)

jag är sugen på alkohol

Ärdet  ett varningstecken att vara sugen på alkohol en onsdag? Alltså känna ett RIKTIGT sug efter att få skjunka ner i soffan med ett eller två glas vin på kvällen och bli lite salongs berusad? Är det normalt? 

• Svar på tråden jag är sugen på alkohol
  • Chocoholica

Brukar du vara sugen ofta? Dricker du på vardagar i vanliga fall? Om inte är det nog ingen fara. Kan själv bli sugen på en riktigt kall bärs på en vardag emellanåt, speciellt om det är stressigt på jobbet...

I'd give up chocolate but I'm no quitter
  • Anonym (....)
    Chocoholica skrev 2014-01-22 16:11:06 följande:
    Brukar du vara sugen ofta? Dricker du på vardagar i vanliga fall? Om inte är det nog ingen fara. Kan själv bli sugen på en riktigt kall bärs på en vardag emellanåt, speciellt om det är stressigt på jobbet...
    De har blivit mycket fest senaste helgerna då jag blivit full varje gång...  Men jag är trött på det och föredrar egentligen lugna fredag/lördag kvällar hemma med 1-3 glas vin framför fest och fylla. Det är främst alla fester senaste tiden som får mig att fundera på om det är normalt att vara sugen på alkohol ibland. Förut under lugnare tider har jag inte tänkt tanken på att det skulle vara konstigt..
  • Anonym (....)
    Chocoholica skrev 2014-01-22 16:11:06 följande:
    som svar på din fråga, nej jag brukar inte dricka under vardagar, inte om jag vet att jag ska på fest under helgen..
  • Chocoholica

Så länge du tar det lugnt och håller drickandet till helgerna är det inga bekymmer. Du får ta det lugnt ett tag nu. Tänk på att levern kan ta skada av festandet.

Anonym (....) skrev 2014-01-22 16:21:34 följande:
    som svar på din fråga, nej jag brukar inte dricka under vardagar, inte om jag vet att jag ska på fest under helgen..

• Givitupp

Jag har precis öppnat min andra flarra vin, sedan kl 16 idag.
    Det är så lugnt och sköönt att känna sig lätt berusad efter en lång dag i ensamhet.
    Fru Flaska är min sköna vän, i livet.

• Givitupp
    Chocoholica skrev 2014-01-22 18:18:29 följande:
    Så länge du tar det lugnt och håller drickandet till helgerna är det inga bekymmer. Du får ta det lugnt ett tag nu. Tänk på att levern kan ta skada av festandet.
    Jag vet detta !
    Men vem har brått ?!?!
    Levern tål mer än vi tror.
  • Anonym (lillördag)

Onsdag kallas väl för lillördag i sverige.
    Det är halvt okey att ta sig nån vin. själv funderar jag på öl jag har i kylen

• Syndrom
    Så det är bättre att supa sig full varje helg, än att ta ett glas vin en onsdag, och sen kanske 3 glas på lördagen? Låter mycket märkligt må jag säga.
  • Syndrom
    Anonym (....) skrev 2014-01-22 16:06:29 följande:
    Ärdet  ett varningstecken att vara sugen på alkohol en onsdag? Alltså känna ett RIKTIGT sug efter att få skjunka ner i soffan med ett eller två glas vin på kvällen och bli lite salongs berusad? Är det normalt? 
    Men som svar: Nej, det är inget varningstecken att vara sugen på ett glas vin. Farligt blir det när det inte räcker med ett glas vin, utan du ska bara ta ett liiiitet till och vips är hela flaskan slut. 
  • Chocoholica
    Syndrom skrev 2014-01-22 19:01:29 följande:
    Så det är bättre att supa sig full varje helg, än att ta ett glas vin en onsdag, och sen kanske 3 glas på lördagen? Låter mycket märkligt må jag säga.

Lugn och fin. Jag har inte sagt något om att supa sig full. TS var sugen på alkohol idag men eftersom det har varit lite väl mycket drickande nu och hen verkade vara bekymrad över att hen var sugen en vardag så tycker jag att hen kan dricka lite på helgerna om hen vill ha något. Förstår inte har du fick supa sig full ifrån.
  • Syndrom
    Chocoholica skrev 2014-01-22 22:13:16 följande:

Lugn och fin. Jag har inte sagt något om att supa sig full. TS var sugen på alkohol idag men eftersom det har varit lite väl mycket drickande nu och hen verkade vara bekymrad över att hen var sugen en vardag så tycker jag att hen kan dricka lite på helgerna om hen vill ha något. Förstår inte har du fick supa sig full ifrån.
    TS skrev själv att hon de senaste helgerna druckit sig full. Så vad är skillnaden, om hon tar 2 glas vin allt som allt, om det är på en tisdag eller en lördag?
  • Anonym (Vin)

Vin är väl helt ok, se på fransmännen de dricker ofta dagligen utan att alla anses ha problem.

• Anonym (....)
    Anonym (Vin) skrev 2014-01-24 10:08:53 följande:
    Vin är väl helt ok, se på fransmännen de dricker ofta dagligen utan att alla anses ha problem.
    Men de brukar inte supa sig full under helgerna
  • Anonym (....)
    Jag ska ta en paus från festerna och fyllorna minst några veckor.... känner att kroppen behöver det.. MEn är ändå sugen på två glas vin ikväll eller imorgon.. 
  • Anonym (Vin)

Vin i liten omfattning sägs ju vara nyttigt men man skall nog begränsa sig till ett glas om dagen.

• Anonym (skål)

Jag med, blir en kall en snart, eller tre

• hallontroll
    Syndrom skrev 2014-01-24 10:06:24 följande:
    TS skrev själv att hon de senaste helgerna druckit sig full. Så vad är skillnaden, om hon tar 2 glas vin allt som allt, om det är på en tisdag eller en lördag?

Det handlar om självförnekelse... Det är oftast helgalkoholister som påstår att dricker man på helger har man inga alkoholproblem , dricker man på en vardag är man alkoholist utan att ta hänsyn till andra omständigheter som hur ofta man dricker , hur mycket , vad man har för arbetstider , kan man låta bli att dricka utan problem osv. Att dricka bara på helger och / eller inte dricka ensam är typiska svenska alkoholvanor , det utesluter inte att man har alkoholproblem. Och att man dricker ensam och / eller dricker på en vardag betyder inte att man har alkoholproblem i sig. Super man sig full varje fredag och lördag då har man anledning att bli orolig , och man blir knappast alkoholist om man bara dricker 3 glas vin i månaden , men då dricker man den till en vällagad middag på en vardag.
  • hallontroll
    Anonym (....) skrev 2014-01-24 11:43:49 följande:
    Men de brukar inte supa sig full under helgerna

Ja. Tyvärr många svenskar " missuppfattar " alkoholvanor i andra länder och super sig fulla varje helg och också dricker varje dag med förklaringen att folk gör så i Italien , Frankrike m.m. I verkligheten dricker man inte mycket och varenda dag ( då menar jag folk med sunda alkoholvanor ) , men man kan dricka lite vin till maten om det passar till maträtten och man har lust , oavsett vilken dag det är. Kan man stanna vid 1 glas blir man inte bakfull och riskerar inte rattfylleri dagen efter , så det spelar ingen roll att man jobbar dagen efter.
  • taquine

Tror du kroppen vet om det är onsdag eller lördag? Nej du är inte alkis av att ta några glas vin på en onsdag , vem vet på lördag kanske du är sugen på Ramlösa istället för vin Aldrig förstått denna supa på fre o lörär helt legalt men gubevars om du tar en öl eller ett glas vin på en onsdag  eller måndag , ja då har du alkoholproblem

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Chocoholica
    Syndrom skrev 2014-01-24 10:06:24 följande:

Som jag skrev verkade hen bekymrad av att hen kände ett behov av att dricka på en vardag. Därför föreslog jag att hen tar det på helgerna och jag tycker att hen då ska dricka måttligt eftersom det verkar som att TS är bekymrad över drickandet.
Svar på tråden jag är sugen på alkohol