• Archandra

Vad skulle du göra?

Anta att du och alla andra vuxna i ditt hushåll har druckit såpass mycket alkohol att du/ni definitivt är över gränsen för rattfylla.
    Anta att en släkting eller nära vän ringer och ber dig/er komma och hjälpa honom/henne, pga att han/hon har så ont i ett ben eller en arm att han/hon inte kan stå upp.
    Anta att du kollar igenom telefonlistan och inser att du inte känner någon du kan ringa till som kan hjälpa vännen.
    Anta också att du vet att vännen inte har någon annan att ringa till.
    Anta att du har körkort.

Vad av följande gör du?

Syftet med tråden är givetvis att diskutera huruvida det någonsin kan vara moraliskt försvarbart att köra bil när man har druckit.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-17 23:42
    Fast jag tycker nog att ni som säger att ni skulle ta taxi undviker det etiska dilemmat. taxi är därför inte ett alternativ i omröstningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-18 21:23
    Skulle något ändra sig om du/ni bara har druckit ett glas av något alkoholhaltigt, så att alkoholhalten är någonstans på gränsen till vad som är lagligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du göra?
  • Defeateris

Taxi alternativt ambulans - kan hjälpa till och ringa och liknande.. Skulle inte sätta mig i bilen och köra i alla fall..

• Bling1975

Det är väl anledningen till att taxi finns om sjukvården inte vill skicka en ambulans. Skulle taxi inte gå att få tag på så hade jag fortfarande inte satt mig i bilen och kört utan antingen så hade min vän fått klara sig utan min hjälp eller väntat på att jag skulle kunna ta mig dit med bussen.

• Monchichier

Ska man anta att alla taxibolag gått i konkurs då eller?
    Varför är buss ett alternativ och inte taxi? Varför undviker man det moraliska dilemmat om man väljer taxi och inte buss? Att vänta på en taxi tar ju faktiskt också en hel del extratid..

Men okej, om alternativet är att ta buss eller att köra onykter skulle jag berätta för vännen att jag var för berusad för att köra och vännen får då välja själv att själv ringa ambulansen eller vänta på att jag kommer med bussen, vilket nog också skulle resultera i att vi spenderade natten på akuten.
    Och så hoppas jag på att vännen är så pass förnuftig att denne tycker att det mest logiska är att vi möts på akuten..

Det är aldrig moraliskt försvarbart att köra bil onykter.

• Archandra

Hittills är det tre som har svarat att de beger sig till vännen med alternativt färdsätt, två som inte beger sig till vännen och en som tar bilen. Det hade varit intressant att läsa hur den som tar bilen funderar.

• Archandra
    Monchichier skrev 2014-01-17 23:58:10 följande:

Ska man anta att alla taxibolag gått i konkurs då eller?
    Varför är buss ett alternativ och inte taxi? Varför undviker man det moraliska dilemmat om man väljer taxi och inte buss? Att vänta på en taxi tar ju faktiskt också en hel del extratid..

Men okej, om alternativet är att ta buss eller att köra onykter skulle jag berätta för vännen att jag var för berusad för att köra och vännen får då välja själv att själv ringa ambulansen eller vänta på att jag kommer med bussen, vilket nog också skulle resultera i att vi spenderade natten på akuten.
    Och så hoppas jag på att vännen är så pass förnuftig att denne tycker att det mest logiska är att vi möts på akuten..

Det är aldrig moraliskt försvarbart att köra bil onykter.

Man behöver inte anta att taxibolagen gått i konkurs. Jag valde alternativet eftersom om man kör kan man själv köra vännen till akuten om det skulle behövas. Om man tar bussen kan man ta sig till vännen, men inte ta vännen till sjukhus. Om man ber vännen klara sig själv undviker man själv att göra något dumt, men kan å andra sidan inte heller hjälpa henne eller honom. Därav att jag tycker att taxialternativet inte är så roligt att diskutera.
  • ApanApansson

Kan jag inte ta taxi ringer jag väl till sos så de kan hjälpa personen.
    Det är ALDRIG försvarbart att köra berusad, vad gör min eventuella hjälp om jag dödar en småbarns familj i en trafikolycka på vägen?
    Antingen får vännen ha ont och stå ut eller så får ambulans eller dylikt komma!

• Bling1975

Men taxialternativet är ju det logiska om vården inte skickar en ambulans och man behöver ta sig till sjukhus och ingen kan köra bil.

Ska man ha ett scenario där man skulle överväga att köra bil trots påverkan så måste det nog gälla liv och död.

Jag kan tänka mig följande:
    Jag är långt ut i skogen i en sommarstuga med mitt barn.
    Av någon oförklarlig anledning så har alla med körkort ändå druckit alkohol.
    Mitt barn hamnar i ett livshotande tillstånd och behöver omedelbar vård för att inte dö.
    En ambulans tar minst 30 min innan den kommer.
    En taxi tar ännu längre tid från närmsta stad.

Att då sätta sig i bilen och möta upp ambulansen för att spara värdefulla minuter och ev rädda barnets liv är en intressant fråga.

Jag vet inte hur jag själv hade gjort, jag riskerar ju samtidigt mitt barns liv ytterligare om jag är påverkad och kör.

• ApanApansson

Bling: Mer spännande fråga! Situationen skulle aldrig uppstå här, speciellt inte eftersom jag inte dricker.
    Men om man bara ska leka med tanken så hade jag kört i den situationen, hade däremot försökt köra långsammare och välja vägar med lite trafik.
    Det är skillnad på nära familj/vänner och att vara skadad/hålla på och dör med lång väg till sjukhus.

Svar på tråden Vad skulle du göra?