Inlägg från: Archandra |Visa alla inlägg
  • Archandra

Vad skulle du göra?

Anta att du och alla andra vuxna i ditt hushåll har druckit såpass mycket alkohol att du/ni definitivt är över gränsen för rattfylla.
    Anta att en släkting eller nära vän ringer och ber dig/er komma och hjälpa honom/henne, pga att han/hon har så ont i ett ben eller en arm att han/hon inte kan stå upp.
    Anta att du kollar igenom telefonlistan och inser att du inte känner någon du kan ringa till som kan hjälpa vännen.
    Anta också att du vet att vännen inte har någon annan att ringa till.
    Anta att du har körkort.

Vad av följande gör du?

Syftet med tråden är givetvis att diskutera huruvida det någonsin kan vara moraliskt försvarbart att köra bil när man har druckit.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-17 23:42
    Fast jag tycker nog att ni som säger att ni skulle ta taxi undviker det etiska dilemmat. taxi är därför inte ett alternativ i omröstningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-18 21:23
    Skulle något ändra sig om du/ni bara har druckit ett glas av något alkoholhaltigt, så att alkoholhalten är någonstans på gränsen till vad som är lagligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du göra?
  • Archandra

Hittills är det tre som har svarat att de beger sig till vännen med alternativt färdsätt, två som inte beger sig till vännen och en som tar bilen. Det hade varit intressant att läsa hur den som tar bilen funderar.

• Archandra
    Monchichier skrev 2014-01-17 23:58:10 följande:

Ska man anta att alla taxibolag gått i konkurs då eller?
    Varför är buss ett alternativ och inte taxi? Varför undviker man det moraliska dilemmat om man väljer taxi och inte buss? Att vänta på en taxi tar ju faktiskt också en hel del extratid..

Men okej, om alternativet är att ta buss eller att köra onykter skulle jag berätta för vännen att jag var för berusad för att köra och vännen får då välja själv att själv ringa ambulansen eller vänta på att jag kommer med bussen, vilket nog också skulle resultera i att vi spenderade natten på akuten.
    Och så hoppas jag på att vännen är så pass förnuftig att denne tycker att det mest logiska är att vi möts på akuten..

Det är aldrig moraliskt försvarbart att köra bil onykter.

Man behöver inte anta att taxibolagen gått i konkurs. Jag valde alternativet eftersom om man kör kan man själv köra vännen till akuten om det skulle behövas. Om man tar bussen kan man ta sig till vännen, men inte ta vännen till sjukhus. Om man ber vännen klara sig själv undviker man själv att göra något dumt, men kan å andra sidan inte heller hjälpa henne eller honom. Därav att jag tycker att taxialternativet inte är så roligt att diskutera.
  • Archandra
    läkarstudent skrev 2014-01-18 16:45:41 följande:

Självklart kan det vara moraliskt (och juridiskt!) försvarbart att köra efter att man druckit - dock kan jag inte se hur det skulle kunna vara det i det här fallet. Vännen får ta ambulans om det är akut.

Vill du ge exempel?
Svar på tråden Vad skulle du göra?