• Archandra

Vad skulle du göra?

Anta att du och alla andra vuxna i ditt hushåll har druckit såpass mycket alkohol att du/ni definitivt är över gränsen för rattfylla.
    Anta att en släkting eller nära vän ringer och ber dig/er komma och hjälpa honom/henne, pga att han/hon har så ont i ett ben eller en arm att han/hon inte kan stå upp.
    Anta att du kollar igenom telefonlistan och inser att du inte känner någon du kan ringa till som kan hjälpa vännen.
    Anta också att du vet att vännen inte har någon annan att ringa till.
    Anta att du har körkort.

Vad av följande gör du?

Syftet med tråden är givetvis att diskutera huruvida det någonsin kan vara moraliskt försvarbart att köra bil när man har druckit.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-17 23:42
    Fast jag tycker nog att ni som säger att ni skulle ta taxi undviker det etiska dilemmat. taxi är därför inte ett alternativ i omröstningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-18 21:23
    Skulle något ändra sig om du/ni bara har druckit ett glas av något alkoholhaltigt, så att alkoholhalten är någonstans på gränsen till vad som är lagligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du göra?
  • beckybe83

Jag skulle aldrig sätta mig och köra om jag druckit. Buss är uteslutet eftersom det inte går bussar här utan då får jag gå 30 min till närmsta busshållplats först. Så då får det bli ambulans eftersom taxi inte är ett alternativ.

• läkarstudent

Självklart kan det vara moraliskt (och juridiskt!) försvarbart att köra efter att man druckit - dock kan jag inte se hur det skulle kunna vara det i det här fallet. Vännen får ta ambulans om det är akut.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Capt Janeway

Eftersom jag inte får lov att ta taxi, ringer jag 112 för att höra om det är läge för ambulans. Kanske räcker det att de skickar en taxi till sjukvårdstaxa till min vän.

Självklart sätter jag mig inte och kör bil när har druckit alkohol. Jag tänker inte risker andras liv genom att köra full.

• Archandra
    läkarstudent skrev 2014-01-18 16:45:41 följande:

Självklart kan det vara moraliskt (och juridiskt!) försvarbart att köra efter att man druckit - dock kan jag inte se hur det skulle kunna vara det i det här fallet. Vännen får ta ambulans om det är akut.

Vill du ge exempel?
  • läkarstudent
    Archandra skrev 2014-01-18 21:21:59 följande:
    Vill du ge exempel?
    Bling gav ett väldigt bra exempel. Nu hade jag i och för sig sett till att inte hamna i den sitsen från början, men om jag ändå hamnat där så hade jag utan att tveka riskerat andra människors liv för att rädda mitt barns. 
    This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Zopiklon

Smärta i en arm eller ben? Men det överlever personen och kan vänta tills hon får tag på nån som kan köra, eller så får hon vänta på en taxi eller så.

• IsDimma

Jag hade definitivt inte riskerat mitt och alla andra jag möter i trafikens liv för det! Aldrig!
    Buss eller taxi för mig. Men framförallt ambulans till den som har så ont, det är inte vanligt och bör förmodligen kollas upp. Vad ska jag kunna göra åt den smärtan liksom? Jag kan inget om medicin   

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • mycketsaft

Antingen skulle jag ta bussen eller så får personen klara sig själv (om man inte får ta taxi). Även om jag bara druckit ett glas vin tänker jag inte köra. Man dör inte av att ha ont, däremot kan jag köra ihjäl någon om jag kör påverkad.

• Arbetsvegan

Oavsett vad du anser om alternativen existerar bara taxi, jag betalar om så är. Finns det inte så får människan klara sig själv eller ringa ambulans.

Det är stenhård nolltolerans utom vid ETT undantag: om annans liv är i fara och polis/ambulans redan är larmad så att de kan möta upp mig på vägen.

• camus

Om det är fara för annans liv är det självklart ok att köra bil om man druckit. De allra flesta tappar ju inte omdömet utan skulle ta den längre reaktionstiden och den sämre koordinationsförmågan i beaktande i körningen. Kort sagt köra mycket försiktigare och med större marginaler. Om det inte var förbjudet skulle jag helt klart köra med upp till en halv flaska vin i kroppen.

• Monchichier
    camus skrev 2014-01-19 22:43:36 följande:
    Om det är fara för annans liv är det självklart ok att köra bil om man druckit. De allra flesta tappar ju inte omdömet utan skulle ta den längre reaktionstiden och den sämre koordinationsförmågan i beaktande i körningen. Kort sagt köra mycket försiktigare och med större marginaler. Om det inte var förbjudet skulle jag helt klart köra med upp till en halv flaska vin i kroppen.
    Förlåt, men den tror jag faktiskt inte på. 
    Jag tror att de allra flest av oss skulle bli så skärrade av att köra en döende person att de fastän de är spiknyktra skulle bli urusla förare, köra mycket hetsigare och ta irrationella beslut i trafiken.
    Tror inte att det blir bättre när man har alkohol i kroppen. 

Det skulle väl vara om någon är så dyngrak att personen inte förstod vad som pågick och blev tillsagd på skarpen av en person att det var jätteviktigt att köra lugnt till sjukhuset.
  • puss

men herre gud man ringer väl taxi? vet folk ingenting??

*puss puss puss puss*
  • Arbetsvegan
    Monchichier skrev 2014-01-20 09:59:47 följande:
    Förlåt, men den tror jag faktiskt inte på. 
    Jag tror att de allra flest av oss skulle bli så skärrade av att köra en döende person att de fastän de är spiknyktra skulle bli urusla förare, köra mycket hetsigare och ta irrationella beslut i trafiken.
    Tror inte att det blir bättre när man har alkohol i kroppen. 

Det skulle väl vara om någon är så dyngrak att personen inte förstod vad som pågick och blev tillsagd på skarpen av en person att det var jätteviktigt att köra lugnt till sjukhuset.
    Det är ungefär de tankarna jag också har, att även mycket små mängder alkohol påverkar (även omdömet) och på det en livshotande situation...

Svar på tråden Vad skulle du göra?