Inlägg från: lillenora |Visa alla inlägg
  • lillenora

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Tänk att icke-muslimer kan känna sig "säkra" från allahs planer. 

• lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 16:53:00 följande:
    Ja, varför ska Jesus ta på sig alla människors synder? Alla borde ju stå till svars för sina handlingar. Jag hoppas verkligen inte att Jesus isåfall skulle ta på sig Saddam Husseins eller Hitlers synder, för deras handlingar borde de själva stå till svars för och möta alla sina offer på Domedagen. Jag tror dock inte på att han korsfästes av judarna, utan att Gud räddade honom.

Du får gärna visa en källa på vart det står att kristna och judar ska bära muslimers synder i helvetet. Det står i Koranen att alla människor ska stå till svars för sina egna handlingar. Det är snarare i kristendomen som kristna har fått ta över Adams synder. Arvsynden finns i kristendomen, inte i islam.
    Du säger det, men om alla står till svars för sina egna synder varför skall då Kristna och Judar bära era synder?

Alla kommer att stå till svars för sina synder på domedagen, också Kristna, Hitler och Saddam och det är vad Bibel lär ut. Jag pratar inte ens om arvsynd men svara gärna på min fråga, varför skall vi bära era synder om alla står till svars för egna handlingar?????
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 17:08:30 följande:
    Som sagt kan du visa en källa på att det du säger  finns i islamisk text? Jag har aldrig hört någonting om det och det är inte vad de lärda har lärt ut.  Som en vers i Koranen säger: Lägg fram bevis om det ni säger är sant.

Så en källa tack innan jag besvarar denna fråga med imamernas källor.
    Jag säger detta i all vänlighet. Jag tycker att du skall tänka efter vad det är du gör för något, studera islam och tänk själv, låt ingen annan säga åt dig vad islam lär och inte lär. Fatta egna beslut så att du inte gör dig en otjänst. Livet är en gåva så ta vara på den. Du behöver inte tro på vad jag säger men snälla tro dig inte blind på vad en imam säger. 

Källan jag har är koranen som borde vara "din" största auktoritet. Istället har du visat att internet och andra människors åsikter har högre auktoritet än den bok du vill tro kommer från allah. Hade den gjort det så hade du trott på den. Och jag som "inte" är muslim ger den mer rättvisa än du själv visar tecken på.

• lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 17:43:35 följande:
    Usch vilken oprofessionell imam. Han är direkt olämplig att arbeta som imam. Detta är ett svar från shia-islams lärda vad som händer med icke-muslimer på Domedagen.

www.al-islam.org/faith-and-reason-ayatullah-m...
    Men det är folk som lyder honom i blindo, finns miljontals olika tolkningar, dina hemsidor som du hänvisar till rättfärdigar exempelvis terror.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 18:15:35 följande:
    Jag följer Guds vilja att inte själv lära ut förrän jag har stor kunskap om religionen. Det är klart jag reflekterar, tänker och har samlat bevis för mig själv ifrån Koranen och haditherna, men just nu behöver jag samla mer kunskap och lära mig be på rätt sätt. Jag har fullt med tankar och reflektioner, vilka har visat sig överensstämma med de svar de lärda ger, så de bekräftar för det mesta allt jag själv har kommit fram till :) Som sagt andra har nog större tillförlitlighet till en imam än jag som inte ens har blivit muslim än. Det är jag som får stå till svars om jag har förtalat islam och uppgett fel information.

Okej, detta har jag ingen imam som kan svara på :p Vad jag TROR som inte är någonting som kan styrkas eftersom jag inte har tillräcklig grund för islam är:

Det står inte någonstans om dessa verser gäller kristna, judar eller muslimer. MIN tolkning (stackfurallah) är att om man vilseleder någon eller sprider lögner om islam så kommer Gud lägga extra bördor på den personen. De extra bördorna tas från den person man har vilselett. Vem dessa två personer är framgår inte. Det kan som sagt vara muslimer, kristna, judar eller ateister, men jag tror att det är att vilseleda någon i islam som dessa verser syftar till.

Så de som medvetet sprider lögner om islam i denna tråd kanske har gett sig själv några extra bördor inför Domedagen nu.

Om du ignorerar det som faktiskt står i koranen så blir det som du vill ha det till. Och det förklarar varför så många muslimer inte har en aning om vad koranen lär.

Sen avslutar du med att skriva de som "Medvetet sprider lögner om islam". Det är ju något som muslimer själva gör och dessutom så står det i koranen att det enbart är losers som tar allahs ord för givet. Gör du det?
  • lillenora
    OLilly skrev 2014-01-19 18:28:35 följande:
    [25:63] Den Nåderikes [sanna] tjänare går lugnt och värdigt [och utan later] på jorden, och när avgudadyrkarna vill inleda ett samtal med dem, svarar de med fredshälsningen. 

......skulle väl vara min då :)
    Så på vilket sätt är denna talande för det du tror på???

(Noterar att avgudadyrkare vill inleda med fredshälsning, aj aj)
  • lillenora

TS, du kanske inte inser att de länkar du ger ut är dina egna svar. Så om du är rädd så skall du ju inte sitta på internet och skicka länkar fram o tillbaka när du inte ens vet vad det är dem lär ut. Speciellt inte om du inte vill att islam skall framstå som ond och du får iväg kommentarer där man rättfärdigar våld och uppmanar hets mot Judar.

• lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:00:30 följande:
    Nej, som sagt har jag läst Koranen flera gånger redan och läst mycket ifrån haditherna, gjort anteckningar, tolkningar, samlat bevis m.m. Jag har inte ens blivit muslim än och har fortfarande mycket kvar att lära om islam så därför vill jag inte sprida mina tolkningar. Det är bortkastad tid att förklara detta om och om igen. Jag vet vad jag tror i olika frågor inom islam.

Ja, många muslimer sprider medvetet lögner om islam. Ska jag sjunka till deras nivå och göra likadant för det? Haha alltså kan du ställa lite mer relevanta frågor. Ja, jag tror att Koranen är sann och att det är Guds ord. Jag har dock egna känslor och åsikter också.

Tänk på de extra bördorna du gav dig själv nu för att ha spridit lögn om vad det står i Koranen :P
    Säg vilken lögn jag har spridit om koranen så skall jag kontra dig genom att klistra in den här både på arabiska och svenska. Så får du se om jag ljuger eller inte. Om du törs anta utmaningen.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:00:30 följande:
    Tänk på de extra bördorna du gav dig själv nu för att ha spridit lögn om vad det står i Koranen :P
    Vilka bördor, du sa ju att du inte trodde på det. Har du ändrat uppfattning nu?
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:08:24 följande:
    Det är hemsidor som vem som helst har tillgång till. Imamer har en skyldighet att vara väl pålästa och lära ut om islams sanna läror. De ska föregå med gott exempel och vi ska kunna förlita oss på dem. Om de lär ut fel är det de som kommer få stå till svars för det.
    Om du sitter och klistrar in länkar till hemsidor och låter dessa "tala för dig" så är det ju dina svar.
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:08:24 följande:
    Jag vet vad det står på hemsidorna. Hahaha alltså sluta nu vart har jag rättfärdigat våld och uppmanar hets till judar? Vart får du allt ifrån? Det var du som läste år 1945, men det står FRÅN 1945 på hemsidan och du bara förvränger massa. Kom med relativa frågor istället och sluta förtala mig för någonting jag inte gör.
    Nu har jag inte sagt att "du" rättfärdigar våld. Om du inte kan se vad jag skriver till dig hur kan du vara så säker på att det du länkar till är det du vill ha sagt. Jag läste det finstilta och talade om vad som stod på hemsidan min vän. Jag för bara en vänlig dialog.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:12:18 följande:
    Du förvrängde verserna och påstod att judar och kristna får ta muslimers bördor, vilket inte framställs i verserna. Jag visste inte vilka verser du pratade om innan du visade mig, därefter har jag bara sagt min egen tolkning av verserna (stackfurallah). Ja jag tror att de som vilseleder andra och medvetet sprider lögner om islam kommer få extra bördor.
    Du sa ju själv att man skall tolka verserna utifrån hadither vilket är riktigt. Och då du bad att få verserna av så gav jag dig dem. Lyd vad du lär ut. Kolla upp haditherna och tafsir och se vad dem säger om surorna och anklaga inte mig för att ljuga. Det är o-proffsigt.
  • lillenora
    OLilly skrev 2014-01-19 19:13:34 följande:
    25:63] Den Nåderikes [sanna] tjänare går lugnt och värdigt [och utan later] på jorden, och när avgudadyrkarna vill inleda ett samtal med dem, svarar de med fredshälsningen. 

varför "ajaj"? :)

Suran beskriver kortfattat hur en sann muslim bör vara.

Jag skrev aj aj för att jag ser suran ur ett icke muslimskt perspektiv. Och som du kanske vet från tidigare så är jag en av dem som inte underkastar mig islam. Så med "fredhälsningen" så tänkte jag mig den arabiska varianten av Shalom Aleshem och jag vill inte säga det. Jag kan däremot hälsa fredligt, vara vänlig men med ett vanligt hej.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:17:05 följande:
    Vart i Koranen säger Allah att alla som tar Hans ord för givet är losers? Det är en lögn om Koranen jo. Sluta slösa vår tid på orelevanta saker nu är du snäll.
    Jag vet inte om du tar koranen för givet men det finns många muslimer som anser den vara allahs ord.

Och jag citerade den tidigare idag och visst är det bara losers som tar honom för givet. Jag är är säkrad från hans bedrägerier och enligt nedan sura är det bara losers som är muslimer. Eftersom jag inte innefattar dem som är "osäker" så behöver jag inte heller vara orolig. 

• lillenora
    OLilly skrev 2014-01-19 19:23:35 följande:
    Jo, jag har redan förstått att du inte är muslim :) 

Vad med den hälsningen ser du som negativ? 
    Det bygger på islams doktrin om att underkuva alla icke-muslimer till ett islamskt rike. Där man går runt i dhimmi status med avsaknade rättigheter som att inte få delta i vissa aktiviteter och betala yizzia osv. När jag såg den versen så såg jag ett islamiskt ideal med muslimer som övermän som bestämmer och styr. Och den hälsningen ser i mina ögon ut att vara mer påtvingad än att komma från ett "fri" hjärta. Jag säger hellre en fridshälsning till någon jag menar den än att göra det för att jag är en dhimmi.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:20:30 följande:
    Visa gärna källor från dessa hadither du syftar på. Profeten Muhammed levde efter Koranens ord och han ska vara ett föredöme för oss muslimer.

Tyvärr nu kommer jag ignorera dina frågor resten av kvällen, då vi inte får ut någonting av våra diskussioner ändå.
    Du säger ju att du kollar upp allt med imamer, menar du att han inte har svar på dessa???
  • lillenora
    OLilly skrev 2014-01-19 19:34:37 följande:
    Det var inte jag som skrev ajaj utan lillenora. Jag fick nästan förklarat vad det betydde. 
    "Nästan"... Förstod du inte?
  • lillenora
    OLilly skrev 2014-01-19 19:38:31 följande:
    Nä, nu ska jag gå vara social med familjen. Ha det gott! :)
    Det gör du rätt i. God natt :)
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 19:40:03 följande:
    Tror det var ett sarkastiskt svar riktat mot mig hen menade för att jag "nästan" svarade rätt på din fråga.
    Nej, det var inte riktat nån sarkasm mot dig. Jag svarade hur jag kände över den suran. Jag kunde ha utvecklat den för jag vet vad passagen lär i "kontext" men eftersom det var hennes favoritsura så talade jag bara om hur jag kände för den. Och jag tror hon förstod. Det blev omkast i inläggen med det framkommer i inlägg nummer 304.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.