Inlägg från: lillenora |Visa alla inlägg
  • lillenora

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

MissOrange skrev 2014-01-19 15:05:53 följande:

Japp eftersom vi anser att det är Allah (swt) som i slutändan kommer döma oss för vårt handlande, då är det ganska givet att vi följer Hans lagar. Jag var kristen tidigare och har alltid varit troende och velat följa Allahs(swt) lagar. Ingen har hjärntvättat mig. Jag föddes i en icke religiös familj. Det är min tro och den kommer alltid finnas där. Jag försöker inte tvinga folk att tro på det jag tror på men jag förväntar mig att lika mycket som jag respekterar icke muslimer runt omkring mig, att de ska respektera att jag har en annan tro och att denna tro faktiskt har gjort mig till en mycket bättre människa än vad jag var tidigare. Min tro och livsstil har inte försämrat mitt liv på ett enda sätt. Endast stärkt den.
    Det är bra, jag hoppas att du om du i framtiden får en dotter, om du inte redan har en bryter mot allahs lag och låter henne få rätten att välja livspartner själv. Muslim eller icke-muslim. Du som tror att islam har gett kvinnan mer rättigheter än någonsin.

Vidare då du nämner det i samma inlägg. På vilket sätt var du en Kristen tidigare om du kommer från en icke-religiös familj??? Jag menar. Att bli Kristen är "inget man föds till" utan är ett val man gör i livet. Den fria viljan.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 15:30:31 följande:

Japp det var därför jag nämnde att jag föddes i en icke religiös familj, att det var mitt val, jag började tro på Gud eller Allah (swt) tidigt helt utan inflytande från min familj. Och det var också mitt val att sedan konvertera till islam. Jag ser det inte som att jag lämnade kristendomen utan lämnade bakom mig vissa saker jag inte trodde på, jag ser det som att jag utvecklade min tro och "hamnade" rätt. Fortrfarande samma Gud och samma profeter plus 1.
    Men det svarar inte på min fråga, på vilket sätt var du Kristen?
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 15:31:40 följande:
    Nej, för det finns många som försöker lära ut och visa vad islam står för. Gud tillåter inte att de som inte har väldigt mycket kunskap om islam lär ut om religionen. Jag måste hänvisa frågor till personer som är kunnigare och har tillåtelse att lära ut om islam. Tror du att folk tror mer på vad jag säger som har läst om islam ett år och ännu inte har konverterat än personer som har utforskat islam under många år och därmed har mer kunskaper än mig och tillåtelse att utbilda andra?

Du verkar vilja att enskilda muslimer ska fortsätta med terrorism eftersom du motsätter dig att de lärda har fel och att de okunniga har rätt. Läs bevisen och de läror som islam faktiskt lär ut istället. Du får bevisen framför dig genom de heliga texterna, inte genom bomber. Om en terrorist skulle vara kristen skulle hela kristendomen lära ut terrorism då? Nej, en bomb bevisar ingenting, kunskap gör det.

Jag försöker hjälpa de lärda att motverka fördomar och att folk får reda på islams sanna läror.  Det är skillnad på vad enskilda individer gör och vad religionen lär ut. Är det inte bättre att vi alla står på samma sida och står upp emot terrorism istället som de lärda som har skrivit artiklarna gör? Är det någonting negativt med att de publicerar artiklar som har till syfte att motarbeta terrorismen?

Vet du om att detta är artiklar från shia-islam? Vet du om att Al-Qaida, Saddam Hussein och talibanerna i Afghanistan är(/var) sunnimuslimer till exempel?

Sunni-islams läror är också emot terrorism och de krig som finns i världen nu, precis som shiamuslimer är. Men då sunnimuslimerna är överlägsen majoritet i världen (90 %), kan väl den "lilla" gruppen shia-muslimer få en chans att få mer utrymme att komma till tals också? Både sunnimuslimer och shiamuslimer har blivit utsatta för terrorism så tror du inte att alla vill få slut på det? Både sunnimuslimer och shiamuslimer har fått familjemedlemmar mördade på grund av våld som inte får förekomma enligt islams läror. Alla har sörjt och lidit och om det är någon som har drabbats mest är det ju muslimerna själva. De försöker stoppa våldet, det borde alla andra också göra. Det kommer alltid finnas hemska människor i världen, men majoriteten av alla muslimer är emot vad terroristerna gör.
    Kära vän, det finns inte något i detta svar som talar om ifall du tror att de tidiga muslimerna tog sig fram på kameler, det är den frågeställningen du svarar på. Inte heller svarar du på vad för typ av vapen om inte sablar, pil o båge dem hade eller om du tror dem var fanatiska???

Däremot börjar du blanda in Kristendomen och jämför med islam och du har helt fel där. Det finns inga Kristna terrorister. Jesus var ingen terrorist, han krigade aldrig, han våldtog inga kvinnor. Det gjorde däremot muhammad som var ute på våldsräder, krigade, halshögg Judar, våldtog kvinnor, erövrade kvinnliga sexslavar, torterade, amputerade folk och stenade kvinnor. Jesus gjorde inget av detta och det är Jesu exempel en Kristen följer.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 15:37:10 följande:

Tron på Allah (swt), läste bibeln, bad och kände ett starkt band med Allah (swt).
    Om du läste Bibeln så fick du ju lära dig vad som är gott och ont, hur kommer det sig att du ser något gott i det muhammad gjorde? Jesus sa att falska profeter känner man igen på dess frukt och vi ser alla frukten av islam.
  • lillenora
    Bibeln.

Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas icke, kärleken förhäver sig icke, den uppblåses icke. Den skickar sig icke ohöviskt, den söker icke sitt, den förtörnas icke, den hyser icke agg för en oförrätts skull. Den gläder sig icke över orättfärdigheten, men har sin glädje i sanningen. Den fördrager allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. Kärleken förgår aldrig. Men profetians gåva, den skall försvinna, och tungomålstalandet, det skall taga slut, och kunskapen, den skall försvinna. Ty vår kunskap är ett styckverk, och vårt profeterande är ett styckverk; men när det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk.
    När jag var barn, talade jag såsom ett barn, mitt sinne var såsom ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev man, har jag lagt bort vad barnsligt var. Nu se vi ju på ett dunkelt sätt, såsom i en spegel, men då skola vi se ansikte mot ansikte. Nu är min kunskap ett styckverk, men då skall jag känna till fullo, såsom jag själv har blivit till fullo känd. Så bliva de då beståndande, tron, hoppet, kärleken, dessa tre; men störst bland dem är kärleken.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 16:00:33 följande:

Om man tror på helvetet så tror man på Gud (swt) eller hur? Tror man så vill man följa Hans lagar för att undvika helvetet och för att kunna få en stor belöning, att leva för evigt i paradiset, utan att bli gammal, utan smärtor osv. Vi troende accepterar att det finns ett straff om man syndar. Jämför det lite som en regering som straffar kriminella. Men Gud Allah (swt) har enligt oss troende skapat oss. Och Han kan ge oss ett liv som ingen annan kan, att leva för evigt utan plågor. Men då får man försöka att vara en bra människa, att glädja Allah (swt). Syndar man kan man be om förlåtelse. Finns många verser som talar om hur förlåtande Allah (swt) är.
    Det får mig att undra, du som läst Bibeln och varit Kristen. Vad har du nu för syn på efterlivet. Islam pratar ju om floder av vin, gruppsex orgier för män, vackra unga pojkar som passar upp männen osv. muhammad sa att majoriteten av befolkning i helvetet var kvinnor så vad har du för hopp om att komma till himlen och vad väntar dig där?

muhammad var ju själv osäker på efterlivet. Ifall han skulle komma till himlen eller helvetet och sa:

"Jag vet inte vad som skall ske med mig och med er. Jag följer bara det som uppenbaras för mig; jag är ingenting annat än en varnare, [som varnar] klart och entydigt."  S 46:9

Det verkar som att Jesus var mer säker på vad Han pratade om för Han sa:

"Jag är vägen sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh 14:6.

• lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 16:10:21 följande:

Ja och det är samma Gud ( swt) som lärt mig vad gott och ont, rätt och fel är. Jesus (fvmh) är en viktigt profet för oss muslimer också, och han respekteras lika mycket som Muhammad (fvmh). Inom islam varnas det också för falska profeter. Om du anser att det stämmer in på islam är helt upp till dig.
    Det är inte alls samma G-d. I sura 1:2 står det att allah är denna världens gud. Jesus sa att denna världens furste är satan.
  • lillenora

Vidare så står det i koranen att allah är en bedragare. Min G-d är ingen bedragare.

• lillenora
    Nikki skrev 2014-01-19 16:27:08 följande:
    när jag läste religion i grunskolan, så gjorde vi studiebesök hos olika kyrkor och sånt, men vi gick aldrig på studie besök i en moske, varför? våran lärare sa att hon gjorde det med en kalss i en annan skola som hon jobbade på med yngre barn, när dom väl var inne i mosken och skulle få visning runt så frågade mannen " finns det någon i kalssen som är muslimer??" ingen räckte upp handen, då sade mannen " ja alltså är man inte muslim och inte tror på islam , då hamnar man i helvetet", sa mannen till barnen och läraren blev arg efterso, välidt många barn blev rädda...står det verkligen så i koranen, att icke muslimer kommer att hamna i helvetet ??
    Islam lär till och med att Kristna och Judar skall bära muslimers synder i helvetet. Samtidigt så förkastar muslimer den Kristna läran om att Jesus tog på sig människans synder och menar att alla bär sina egna synder. Så det är en motsägande teologi. 
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 16:34:42 följande:

3:54? Jo jag vet att det sprids påhitt. Det är inte deceiver utan planner. "And they (disbelievers) plotted (to kill Jesus), and Allah planned too. And Allah is the best of the planners."
    Ja du, det beror på vilken översättning du har. Min engelska översättning säger faktiskt "deceiver" men ta den Svenska översättningen istället från koranens budskap. Där står det:

"Och de [som inte ville tro] smidde onda planer [mot Jesus], men [även] Gud smed planer - ingen smider bättre planer än Gud." S 3:54.

Och som du ser så har dem översatt ordet bedragare till "planer" och samma ord används också i sura 7:99 där det står att ingen kan känna sig säker från allahs bedrägerier utom Kristna och Judar som följer den sanna G-d.

"Kunde de leva trygga, utan att oroa sig för vad Guds plan [innebar för dem]? Nej, ingen kan leva utan denna oro utom de som [redan] är förlorade. " S 7:99

Hur känner du dig som muslim att inte vara säker på allahs bedrägerier när suran klart och tydligt säger att jag kan känna mig säker????
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.