Inlägg från: lillenora |Visa alla inlägg
  • lillenora

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

niicky ts skrev 2014-01-18 23:12:54 följande:
    Jag säger inte att imamer ska tänka åt muslimer. Jag säger att imamer har stor kunskap om islam, läser på och utforskar under väldigt lång tid (i alla fall inom shiaislam). Då imamer har så stor kunskap om sin religion känns det väl tillförlitligare att jag visade källor från deras utlåtanden än att visa utlåtanden från muslimer som jag inte har någon aning om de ens är pålästa om sin religion. Hur många muslimer finns det inte i Sverige som säger sig följa islam, men det enda de följer av islams läror är i princip bara att inte äta griskött. Att följa islam är så mycket mer. Jag har dock mer förtroende för shia-imamer, då de har högre krav på sig för att kunna bli imamer än vad sunni-imamer har. Det är en av anledningarna till varför jag väljer att bli shiamuslim.
    Jag förstår vad du säger, och angående de som du säger inte följer islam, du tror möjligtvis inte att det är dem som tänker själva och ser att det är fel vad islam lär?

Det är ju muslimer som låter någon annan tolka åt en som är de farliga, och det är de som stenar en människa till döds för att någon islam kunnig säger att det är så man gör. Och du svarade inte på min fråga hur du skulle göra i den situationen. Skulle du bara hålla tyst för att vara en god muslim?
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-18 23:13:48 följande:

Visste du att på Profetens (fvmh) tid, när de "krigade" fanns det strikta regler om hur man ska gå till väga och vad som är förbjudet. Tex är det inget tvång inom islam. Man kan inte hota någon med våld och tvinga de att konvertera. Krigsfångarna som togs behandlades väl. Det var strikt förbjudet att döda oskyldiga som inte frivilligt stred på slagfältet. Barn och gamla fick inte röras. Om en man som står på slagfältet lägger ner sitt vapen och ger upp, får du inte döda honom. Så poängen med allt detta var inte att kriga och roffa åt sig byten och herravälde, det var att sprida islam och ge människorna i dessa samhällen mer rättigheter än vad de hade. De befriade kvinnan från förtryck.
    Hur förklarar du att det är dödsstraff för apostater som lämnar islam om det inte är ett tvång?

Angående kvinnan så sa Aisha att hon aldrig sett kvinnor lida lika mycket som den muslimska kvinnan.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 00:00:17 följande:

Angående dödsstraff för apostater får jag återkomma. Vill kolla upp korrekta hadither först innan jag säger något jag inte är säker på. Och det sista du nämner, har jag inte hört, men antar att hon syftar på att många blev martyrer på den tiden och det var ett hårt liv för muslimer överlag innan de utvandrade. Ska kolla upp den hadithen också.
    Kolla gärna upp det med någon som tänker ut ett svar, jag läser det finstilta. Och angående Aisha så sa hon det i samband med att en kvinna hade fått stryk av sin man, hon hade fått så mycket stryk att hennes hud var grönare än tyget på plagget hon bar. Så kvinnan gick till muhammad för att få hjälp men han tog parti med hennes make eftersom maken sa att hon varit olydig. Kolla upp det i Sahih al-Bukhari, Volume 7, Book 72, Number 715.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-19 01:02:03 följande:
    En betydande stor del av alla muslimer i världen har alltså inte läst en enda vers ur Koranen. Det innebär att många muslimer har fått förlita sig på vad andra människor lär dem om islam, vilket kan bli helt fel. Om läskunnigheten är låg är det svårt att skilja på vad som är religion och vad som är kultur.
    Det intressanta är att du skriver att det är helt fel att förlita sig på imamer och jag håller med till 100%. Men det märkliga är att du skyller detta på deras okunskap och analfabeti medan du själv som inte är analfabet gör exakt samma sak. 

Sedan kan du ju fråga dig själv hur det kommer sig att människor som förlitar sig helt och hållet på imamer inte kan se skillnad på vad som är islam och inte. För du verkar inte veta det heller trots att du har läskunskap och rådfrågar imamen.
  • lillenora

En fråga till niicky. När muhammad mördade hela Safiyahs familj, torterade hennes  make och våldtog henne efteråt. Tycker du att det är det finaste exemplaret att efterfölja?

• lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 12:44:35 följande:

Men det du pratar om fanns ju redan innan islam. Islam byggde upp ett bättre samhälle (du verkar vara påläst så detta är du säkert medveten om själv) men ja visst pga korruption och annat så har det dalat. Men detta är inte pga islam som religion, utan att muslimerna har fri vilja och att vissa väljer att göra orätt och då blir det inte ett perfekt samhälle som man önskar. Islam gav kvinnor mer rättigheter än vad de hade i det tidigare samhället. De fick ärva. De fick rätt att skilja sig etc.
    Kvinnor hade rättigheter långt före islam och att muslimerna gett kvinnor mer rättigheter är båg, och det vet du innerst inne.

• lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 12:58:17 följande:

Är du påläst om det samhället innan Profetens (fvmh) födelse? Väldigt lustigt att folk konverterade på den tiden om de nu hade fått sämre levnadsvilkor. Folk anslöt sig till Profeten (fvmh) redan innan några "erövringar" gjordes.
    Det var väldigt få som blev muslimer medan muhammad var lugn och sansad. Senare när våldet kom in så var det många som tvingades att konvertera, men redan då var det många som lämnade islam och en av dem var Ibn Abi Sarh som var muhammads personliga skrivare av koranen. Sedan att det utbröt krig direkt efter att muhammad dog på grund av att folk såg tillfälle att lämna islam när han inte längre är i livet talar för sig själv. Och att ni har dödsdomar mot apostater är ett bevis av att folk faktiskt lämnar islam och har gjort det sedan muhammads tid. 
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-19 13:16:46 följande:

Ja folk lämnar islam. Och folk konverterar till islam.
    Jupp, men det tar inte bort faktumet att muhammads egna anhängare lämnade och till o med flydde efter hans död. Tycker det är mer talande. Hade han varit en profet så hade dem inte gjort så. Men ni har ju folk som gör tänkandet åt er i modern tid och dessutom dominerar den muslimska världen av analfabeter enligt TS som överlämnar allt tolkande åt imamer. Så jag är inte förvånad.
  • lillenora

Dessutom Orange, islam är inte den snabbast växande religionen pga konverteringar. Utan pga av att den största delen av den islamska världen r ett 3dje land i fattigdom med stor barnafödande. Det är barnafödandet som gör att religionen växer, inte konverteringar. muslimer föder fler barn per familj än västerlänningar så låt dig inte luras.

• lillenora

Och att man praktiserar polygami gör ju inte saken mindre sant. En familj med en make och 4 fruar. Multiplicera det med antal 6-8 barn per hustru. Imamen kanske kan hjälpa.

Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.