• Anonym (arg mamma)

Jag vill inte lämna bort min son till den mannen varannan vecka!

ARG!!

Vi ska börja med varannan vecka nu snart, tidigare har jag haft veckor och han 2-3 helger i månaden. Barnet i fråga ska fylla 6 snart så han är väl mogen. Men jag VILL INTE lämna bort mitt barn till denne mannen! Igår när jag skulle lämna av honom för umgänge så såg jag att han fortfarande har samma bilbarnstol som han hade som bebis. Jag har påpekat detta att det var gränsfall redan 6 månader sedan. Hur fan tänker han i huvudet? JAG ÄR SÅ ARG! Jag sa att han åker inte någonstans i den bilstolen, om det inte är för att åka och köpa en ny bilstol.

Detta är inte allt. ALLT är fel. Jag måste påpeka allt, normala grejer som att se till att han duschar och borstar tänder och sover i pyjamas och inte samma kläder han hade hela dagen osv. Hur i helskotta ska detta fungera? Dessutom bor han i värsta slumkvarten det är så fel att ett barn ska bo där. Jag tycker så synd om min son. Alltså han är en bra lekpappa, snäll och så, men när det kommer till normal omvårdnad så är han värdelös.

HATAR HATAR HATAR mig själv för att jag skaffade barn med denne man. Stackars mitt älskade barn. =(

• Svar på tråden Jag vill inte lämna bort min son till den mannen varannan vecka!
  • Anonym (hmm)
    BioBonus skrev 2014-01-20 15:57:48 följande:
    Eller så lär sig pappan allt detta nu när han får möjlighet att ha en vardag med sitt barn. Snacka om att döma ut pappan redan från början. 
    Och att barnet lär sig att det ska borsta tänderna varje dag är inte detsamma som att barnet ska borsta själv. Om barnet vet att man borstar tänderna varje dag och att det ingår i kvällsrutinerna så kan det lära pappa det också.

Och för att svara på din fråga - jag har barn som är betydligt äldre än sex och obetydligt äldre än sex. Och min nu 8-åring har länge vetat att det är tandborstning morgon och kväll, och hon borstade tänderna själv när hon var sex, och sen gjorde även vi det när hon ansåg hon var klar :)
    6-åringar har inte den motorik som krävs för att klara av att göra rent på alla tänder uppe och nere.
  • BioBonus
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-20 17:01:59 följande:
    6-åringar har inte den motorik som krävs för att klara av att göra rent på alla tänder uppe och nere.
    Nej och därför hjälper man dem med borstandet, precis som jag skriver ovan. Men en sexåring kan lära sig ATT man borstar tänder morgon och kväll och således även själv ta initiativ till det.
  • Brumma
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-20 17:01:59 följande:
    Du läste lite fort där eller? Med tanke på att Biobonus i inlägget du citerade beskrev att hennes åttaåring borstar tänderna själv och när hon anser sig färdig hjälper de vuxna till o borstar färdigt...
  • Anonym (arg mamma)

Vet inte om någon bryr sig om den här tråden längre men tänkte uppdatera i alla fall.

Pappan bangade ur efter 1 vecka och vi har nu bestämt att han har varannan helg istället, plus 4 veckor skollov per år. Jag har fortfarande blandade känslor. Egentligen vill jag ju att det ska fungera, men han klarar helt enkelt inte av att ta hand om sitt barn ordentligt just nu så då är det väl bättre att han får bo hos mig mest. 

• Anonym (lika bra!)

Lika bra då ts! Men hur ska han klara 4 veckor på sommaren??

• nymedlem
    Anonym (arg mamma) skrev 2014-02-11 06:57:14 följande:
    Vet inte om någon bryr sig om den här tråden längre men tänkte uppdatera i alla fall.

Pappan bangade ur efter 1 vecka och vi har nu bestämt att han har varannan helg istället, plus 4 veckor skollov per år. Jag har fortfarande blandade känslor. Egentligen vill jag ju att det ska fungera, men han klarar helt enkelt inte av att ta hand om sitt barn ordentligt just nu så då är det väl bättre att han får bo hos mig mest. 
    Trist att det blev så
  • Anonym (i feel you)
    Anonym (arg mamma) skrev 2014-02-11 06:57:14 följande:

Jag kan såå leva mig in i hur du känner. Jag fattar inte hur de tänker som menar att det inte är så viktigt om pappan uppehåller rutiner för barnet, om barnet får rena kläder varje dag eller inte, kommer i säng i tid, får bra mat på vettiga tider osv. Alla små detaljer som missas om man inte först tänker på barnets behov och sen sina egna.  

Jag tycker inte att man är en bra förälder om man inte har sitt barns bästa i bakhuvudet hela tiden och ligger steget före i planering och verkställning. Det är inte meningen att en sexåring ska behöva berätta för sin förälder att h*n ska borsta tänderna. Att ha samma kläder två dagar i rad är väl ok om man som förälder tittar igenom dem efter fläckar osv, men något säger mig att just denna pappan inte lade någon vikt vid vad barnet hade på sig. Små saker som när de läggs på hög vittnar om ett oengagemang och en oförmåga att förstå att barn förr eller senare fattar att de flesta andras föräldrar bryr sig och håller reda även på de små sakerna. 
  • skpklm
    Anonym (Tja) skrev 2014-01-17 11:14:36 följande:
    Tycker också det verkar som om du har lite svårt att släppa taget TS, inget konstigt :)

MEN det finns också en aspekt i om det är många "vardagsgrejer" som inte funkar. Som inte är så farligt om det händer ibland men om det missas varje dag så är det inte bra. Till sådana saker tycker jag hör tandborstning och hårborstning. 

Hade det varit så att det inte funkade med sådant över lag så hade jag faktiskt inte lämnat mitt barn så långa perioder till pappan. Bättre då att de träffas över dagen eller någon enstaka natt.
    VAD skulle ge en förälder rätt att inskränka barns umgänge med den andra föräldern på det sätt du föreslår?
  • Anonym (mormor)
    Anonym (arg mamma) skrev 2014-01-18 10:22:36 följande:

Tack för stöd ni som förstår. Jag tycker naturligtvis att detta är jättejobbigt, det skulle nog de flesta föräldrar göra. Just att ha barnet hos sig nästan heltid i 6 år och helt plötsligt ska man bara ha hälften. Jag har ju gått me på hälften för min sons skull, inte för att JAG vill det, men för att jag tycker det är viktigt att han får en relation till sin pappa (hur mycket jag än ogillar pappan...). Så nu får jag ju ta det. (Sen att pappa är ute efter att sätta dig MIG varje chans han får är ju en annan sak... hoppas att det ska ändra sig nu när han får hälften men vi får väl se).

Han har i alla fall köpt en ny bilstol så det är bra, han lyssnade i alla fall på mig och tog säkerhetsfrågan på alvar. Ett steg i rätt riktning! Och ber om hjälp nu med maten så det är ju bra att han bryr sig. Jag hoppas det ska bli bra. Men det känns åt helvete just nu faktiskt ändå, för jag saknar min son jättemycket. Men som sagt, får jobba med mina egna känslor och inte visa för sonen.

Fantastiskt att ditt ex skaffade en ny bilbarnstol,  stor eloge till honom!   För att vårt barn skulle åka säkert i sin pappas bil köpte JAG -  som inte hade bil -  barnbilstol till barnet/pappans bil...
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (i feel you) skrev 2014-02-11 08:52:14 följande:
    Jag kan såå leva mig in i hur du känner. Jag fattar inte hur de tänker som menar att det inte är så viktigt om pappan uppehåller rutiner för barnet, om barnet får rena kläder varje dag eller inte, kommer i säng i tid, får bra mat på vettiga tider osv. Alla små detaljer som missas om man inte först tänker på barnets behov och sen sina egna.  

Jag tycker inte att man är en bra förälder om man inte har sitt barns bästa i bakhuvudet hela tiden och ligger steget före i planering och verkställning. Det är inte meningen att en sexåring ska behöva berätta för sin förälder att h*n ska borsta tänderna. Att ha samma kläder två dagar i rad är väl ok om man som förälder tittar igenom dem efter fläckar osv, men något säger mig att just denna pappan inte lade någon vikt vid vad barnet hade på sig. Små saker som när de läggs på hög vittnar om ett oengagemang och en oförmåga att förstå att barn förr eller senare fattar att de flesta andras föräldrar bryr sig och håller reda även på de små sakerna. 
    Men det är väl ändå långt ifrån alla föräldrar som har viljan eller förmågan att planera o "ligga steget före"! O vet du vad; de fungerar alldeles utmärkt som föräldrar ändå!

Visst; just TS' barns pappa kanske inte "klarade av" att ha barnet nu (av anledningar som vi inte vet om) men folk här inne har en tendens att haka upp sig på detaljer om hur en bra förälder "ska vara".
    Jag tror mig veta att alla föräldrar är olika o det finns ingen mall för hur en bra förälder är!
Svar på tråden Jag vill inte lämna bort min son till den mannen varannan vecka!