• skpklm

Jag vill inte lämna bort min son till den mannen varannan vecka!

Anonym (Tja) skrev 2014-01-17 11:14:36 följande:
    Tycker också det verkar som om du har lite svårt att släppa taget TS, inget konstigt :)

MEN det finns också en aspekt i om det är många "vardagsgrejer" som inte funkar. Som inte är så farligt om det händer ibland men om det missas varje dag så är det inte bra. Till sådana saker tycker jag hör tandborstning och hårborstning. 

Hade det varit så att det inte funkade med sådant över lag så hade jag faktiskt inte lämnat mitt barn så långa perioder till pappan. Bättre då att de träffas över dagen eller någon enstaka natt.
    VAD skulle ge en förälder rätt att inskränka barns umgänge med den andra föräldern på det sätt du föreslår?
  • skpklm
    Anonym (i feel you) skrev 2014-02-14 08:04:11 följande:
    Du sätter ord på precis allt jag tänker {#emotions_dlg.flower}
    Och Gurkan och du jobbar på socialförvaltning/  är domare i rätten?
  • skpklm
    Anonym (i feel you) skrev 2014-02-17 09:57:21 följande:
    Ja det är verkligen en svår balansgång det där. Att man är en "dålig förälder" behöver ju inte betyda att man är en dålig människa med dåliga avsikter. Man kan ha hur goda intentioner som helst och ändå misslyckas med att ge sitt barn trygghet och tillfedsställa dess basala behov (mat, hygien, kläder, läxor, sovvanor osv). Förr eller senare blir det en dragkamp om vems rättigheter som är störst: förälderns rätt att ha sitt barn eller barnets rätt att ha en trygg och förutsägbar uppväxt. 

Barn ser och hör mer än man tror. De märker om deras hem och föräldrar avviker från normen. De får höra om de har samma tröja i skolan fyra dagar i rad. De ser om alla andra barn får med sig frukt varje dag utan de för deras förälder glömmer att skicka med, glömmer att köpa. Jag har själv sett på nära håll vad brist på förutsägbarhet kan göra med ett barns trygghetskänsla. Det är ingen liten brist som man som förälder kan väga upp med goda avsikter. Igen: i mitt tycke. 
    Du missade att barn har rätt att lära känna båda sina föräldrar!   Det är aldrig fråga om förälderns rätt till sina barn.
Svar på tråden Jag vill inte lämna bort min son till den mannen varannan vecka!