• Patriciaa

VARNING! Ät inte P-piller för länge i följd.

Hej

Tänkte bara skriva till er alla en varning för att äta P-piller för länge utan uppehåll.
    Jag började äta P-piller för 6år sen och inte tagit något uppehåll. Jag och min fästman bestämde hos i sommar att jag skulle sluta med P-piller för att försöka bli gravida. Vi har haft sex som vanligt och tänkt att de får bli när det blir men märkte att min mens var konstig. Den var oftast sparsam och varde väldigt länge allt från 8dagar till 14dagar. Någon dag var riktig men var absolut inte normalt. Nu har det gått över ett halvår och jag har varken blivit gravid eller fått igång mensen ordentligt.

Kontaktade läkare och fick reda på att jag har ätit piller alldeles för länge utan uppehåll och att jag rubbat kroppen, fick då gulkroppshormon som jag skall börja äta. För fick reda på att min ägglossning inte kommit igång än.

Tycker det är konstigt att barnmorskorna man varit hos varje år för att få nya piller sa något om detta!

Så får se nu om min ägglossning kommer igång efter denna behandling så att jag kan bli gravid.

• Svar på tråden VARNING! Ät inte P-piller för länge i följd.
  • Pandamamma79

Hade du normal äl och allt innan?

Jag tog samma p-piller på raken i över 10 år. Hade iofs varken normal menscykel före eller efter...

Bara nyfiken.

• EnEnkelTulipan

Jag slutade äta p-piller i juli förra året för att jag och min sambo ville bilda familj. Jag hade då ätit oavbrutet i 12 år. Min barnmorska rekommenderade att vänta in en naturlig mens för att veta att kroppen hittat sin cykel innan vi började försöka. Visste inte hur lång tid det kunde ta så googlade och hittade "skrämseltrådar" om att det kunde ta 6-12 månader. Blev arg på mig själv att jag inte slutat med p-piller tidigare. Ville ju börja bebisverkstad direkt!

Fick vänta 3-4 veckor på mensen, kommer inte ihåg riktigt, men varje dag innan den kom kändes som en evighet eftersom jag inte visste hur länge jag skulle få vänta. Att det sen kunde ta tid att bli gravid visste jag. Det var jag nästan beredd på. Vi visste ju inte när min ägglossning skulle vara eftersom det var min första riktiga mens på flera år, kände inte till min cykel, men gissade på dag 14 och hade mycket sex några dagar innan till några dagar efter. Två veckor senare testade jag positivt på graviditetstestet. Så att man ätit p-piller länge behöver inte vara ett hinder. Tycker det är lika viktigt att veta det. Alla är vi olika.

• L4nda

Jag åt p-piller från jag var 14 till jag var 22 och det tog mig 2 år men nu har jag min lilla bebis i magen :) så det tar tid .

• aleakim

Åt piller i åtta år och blev gravid direkt när jag slutade så det är nog individuellt precis som allt annat.

• Spionen

Hmm, det är onekligen olika. Jag åt p-piller i 11 år utan uppehåll. Fick vanlig mens månaden efter, lite längre cykel bara. Vi körde med skydd (kondom) i tre månader och började sedan oskyddat för att jag skulle bli gravid. Det tog sig på första försöket, och jag är nu i v 15.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig!

• LillGris

Jag åt p-piller från att jag var 15 tills jag var 24, då jag hipp som happ blev gravid. Tänkte att jag måste missat ett piller. Fick sonen, började på p-piller igen. 10 månader senare plussade jag igen. Och då hade jag stenkoll på att jag verkligen tog pillren på exakt minuten samma tid varje dag. Nu går jag på p-spruta istället. Så det pajar inte för alla, i alla fall.

• NLAL

Jag åt samma p-piller i 8 år. Missade totalt två piller under dessa år. Tog mitt sista p-piller i maj det året. I juni blev jag gravid. Och jag hade normal mens före p-piller och även nu efter (graviditeten slutade i mf) två graviditeter och en förlossning.

• Evelina021

Jag har ätit ppiller sen jag var 13 år alltså i 9 år och bytt sort 3 gånger varav sista va cerazette som jag ätit oavbrutet de sista 3-4 åren. Jag blev gravid direkt när jag slutade med dom i somras :)

• Mar14

Man kan inte riktigt säga så, för för vissa av oss är det tvärtom bra att äta p-piller länge.

Jag har endometrios, något som inte upptäcktes förrän jag sökte till fertilitetsrådgivningen. Om jag inte ätit p-piller under alla åren innan vi försökte skaffa barn, hade endometriosen antagligen varit ännu värre. Likaså för den som har PCOS finns det studier på att det kan vara bra att äta p-piller ända till man börjar bebisförsöken.

Det finns mycket som kan rubba kroppens egna cykler och egen hormonbalans. Har din läkare undersökt dig i övrigt, TS, eller bara konstaterat att det beror på p-pillren? Många sjukdomar, såsom just endometrios och PCOS upptäcker man ju inte förrän man försökt skaffa barn ett tag, och de kan mycket väl påverka hormonbalansen i kroppen.

Hoppas hursomhelst att pillren du fått hjälper dig!

Bloggar om "husmorstips" för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • LIS83

Oj! Jag har ätit Trionetta i 13år tror jag! Jag slutade den 19december för att bli gravid. Väntar fortfarande på att mensen ska komma. Men nu blir man ju orolig...

• EnEnkelTulipan
    LIS83 skrev 2014-01-21 15:11:44 följande:

Oj! Jag har ätit Trionetta i 13år tror jag! Jag slutade den 19december för att bli gravid. Väntar fortfarande på att mensen ska komma. Men nu blir man ju orolig...

Fast jättemånga här i tråden säger tvärtom mot det TS säger. Det är nog inviduellt. Jag plussade (som jag redan skrivit) månaden efter jag slutade med p-piller och då hade jag ätit dom i 12 år...
  • Patriciaa

Hej på er alla!

Jag vet att det verkligen är olika när det gäller hur lätt det är att bli gravid efter en lång tid med piller. Har en kompis som aldrig hann få mens innan hon blev gravid. Tyckte mest att det var lustigt att läkaren sa på det sättet att man inte ska äta utan uppehåll så länge. Jag hade riklig mens och väldiga smärtor vid mens innan jag började med pillren.

Har inte börjat äta gulkroppshormon än för jag skall äta det den 16dagen alltså mensdag är dag ett. Och sedan äta de i tio dagar. Och fortsätta så i tre månader. Och jag inte fått min mens än, det är konstigt för den brukar börja ca 16-18. Så får se om den kommer snart. 

Läkaren gjorde inte mer än att kolla när jag haft mens de senaste halvåret och hur den varit ( för jag hade antecknat det. )   Och sedan en vanlig gyn.

• Hilfehilfe

Förlåt för att jag kommer in här, så många månader efter senaste inlägget.

Jag undrar bara... Ni som skriver att ni blev gravida direkt efter... Menar ni då att ni slutade med era p-piller, fick "pillerblödningen" (som man får när man gör uppehåll) och sedan blev gravida några veckor senare? Eller fick ni "pillerblödningen", vanlig mens och sedan blev gravida?

• LIS83
    Hilfehilfe skrev 2014-10-08 12:33:07 följande:
    Förlåt för att jag kommer in här, så många månader efter senaste inlägget.

Jag undrar bara... Ni som skriver att ni blev gravida direkt efter... Menar ni då att ni slutade med era p-piller, fick "pillerblödningen" (som man får när man gör uppehåll) och sedan blev gravida några veckor senare? Eller fick ni "pillerblödningen", vanlig mens och sedan blev gravida?

Jag har ätit p-piller i ca 13år med bara ett eller två kortare avbrott. Jag trodde det skulle dröja jättelänge. Men när jag slutade så fick jag min pillerblödning, sedan dröjde det 43dagar tills min vanliga mens kom. Därefter blev jag gravid ca 2 veckor senare, tror det var min första ägglossning! =) Så det behöver inte vara svårt för alla. =)
  • tjockobbe
    Patriciaa skrev 2014-01-16 22:03:58 följande:

Hej

Tänkte bara skriva till er alla en varning för att äta P-piller för länge utan uppehåll.

Jag började äta P-piller för 6år sen och inte tagit något uppehåll. Jag och min fästman bestämde hos i sommar att jag skulle sluta med P-piller för att försöka bli gravida. Vi har haft sex som vanligt och tänkt att de får bli när det blir men märkte att min mens var konstig. Den var oftast sparsam och varde väldigt länge allt från 8dagar till 14dagar. Någon dag var riktig men var absolut inte normalt. Nu har det gått över ett halvår och jag har varken blivit gravid eller fått igång mensen ordentligt.

Kontaktade läkare och fick reda på att jag har ätit piller alldeles för länge utan uppehåll och att jag rubbat kroppen, fick då gulkroppshormon som jag skall börja äta. För fick reda på att min ägglossning inte kommit igång än.

Tycker det är konstigt att barnmorskorna man varit hos varje år för att få nya piller sa något om detta!

Så får se nu om min ägglossning kommer igång efter denna behandling så att jag kan bli gravid.

Det kan väl ändå inte ha kommit som en chock för dig? Det säger ju alla att det är fullt normalt att det tar ett år innan kroppen är i balans efter att man ätit p-piller. Sen säger det inte poff, så är man gravid heller. Är mycket mer än p-piller ätande som stör den biten.

Ge det tid så kommer kroppen igång.
    Vera 130923
Svar på tråden VARNING! Ät inte P-piller för länge i följd.