VARNING! Ät inte P-piller för länge i följd.
Jag slutade äta p-piller i juli förra året för att jag och min sambo ville bilda familj. Jag hade då ätit oavbrutet i 12 år. Min barnmorska rekommenderade att vänta in en naturlig mens för att veta att kroppen hittat sin cykel innan vi började försöka. Visste inte hur lång tid det kunde ta så googlade och hittade "skrämseltrådar" om att det kunde ta 6-12 månader. Blev arg på mig själv att jag inte slutat med p-piller tidigare. Ville ju börja bebisverkstad direkt!
Fick vänta 3-4 veckor på mensen, kommer inte ihåg riktigt, men varje dag innan den kom kändes som en evighet eftersom jag inte visste hur länge jag skulle få vänta. Att det sen kunde ta tid att bli gravid visste jag. Det var jag nästan beredd på. Vi visste ju inte när min ägglossning skulle vara eftersom det var min första riktiga mens på flera år, kände inte till min cykel, men gissade på dag 14 och hade mycket sex några dagar innan till några dagar efter. Två veckor senare testade jag positivt på graviditetstestet. Så att man ätit p-piller länge behöver inte vara ett hinder. Tycker det är lika viktigt att veta det. Alla är vi olika.