• Längtanefterlilladig

Kan inte sluta tänka på allt som KAN hända.

Har tagit oss 4 år att bli gravida. 4 år av oro, behandlingar & mediciner. En vecka innan vi skulle påbörja IVF tog jag ett positivt gravtest. Det var ju ungefär då som jag började noja mig för allt som kunde gå fel. Oroade mig extremt mycket för missfall. Tog 100 tester för att kolla hcg-nivån, om den sjönk eller steg. Självklart var jag glad men kunde inte riktigt glädja mig ännu eftersom jag haft två tidigare missfall i vecka 5 & 6 som var extremt mentalt jobbiga. Runt vecka 10-12 började jag kunna slappna av. Berättade nyheten för nära & kära. Självklart var oron ständigt där att något KUNDE gå galet & jag fick inte vara FÖR glad. Vi gjorde ganska många tidiga UL då vi varit barnlösa & gått på utredning. Allt såg fint ut & lillen växte. När det var dags för RUL i oktober var jag helt säker på att bebisen skulle vara död eller skadad. Men han var så fin & allt såg bra ut. När jag började känna sparkar runt vecka 22-23 så släppte oron allt mer. Vi började fixa med barnrummet, tittade ut barnvagn & jag hade en lycklig period. Runt vecka 27 började fosterrörelserna bli mer & mer. Alla i min närhet kände bebisen röra sig utanpå min mage. Jag fick starka sparkar på revbenen & verkligen kände bebisen hela tiden. I torsdags gick jag in i vecka 31 (30+0). Helt plötsligt var det som tomt i magen. Inga tydliga sparkar på kvällen, inga direkta stora sparkar eller rörelser på morgonen efter. Jag blir ju super super super orolig. Börjar ju googla & läser om fostersparkar & fosterdöd. Ringer förlossningen. Avvakta & ligg på sidan & räkna säger dem. Jag vill komma in. Men avvakta säger BM. Hela fredagen går i enorm oro. Jag känner bara buffar. Nu på morgonen, lördag ringer jag förlossningen igen. Jag får komma in. De sätter CTG & allt ser helt normalt ut. Läkaren tittade igenom CTG kurvan & inget mer görs. Allt ser bra ut. Känner mig lugnare. Åker & hjälper min morfar med att flytta & får tankarna på annat. Jag känner bebisen röra sig allt mer under dagen. Äntligen!! Men tror ni jag kan slappna av?Då råkar jag komma över en text om att CTG inte hjälper ett dugg utan man ska kräva andra undersökningar såsom UL eller flödesUL. Börjar läsa om fosterdöd & det känns som att allt de skriver stämmer på mig. Att jag haft tankar om att det inte känns som jag kommer komma hem med en bebis, att jag haft känslan hela graviditeten att något ska gå fel, att jag drömmer om död & sorg. Att jag känner mig stressad inför det. Att jag gör iordning i bebisens rum & tänker "kommer vår lilla pojke någonsin ligga här". Är det någon mer som är som jag? Är jag onaturligt ängslig & orolig? Varför tänker jag så här? Förlåt för lååååångt inlägg. Vill inte ha några påhopp utan gärna prata med dem i samma sits.

• Svar på tråden Kan inte sluta tänka på allt som KAN hända.
  • kendi

Jag kände som du oroade mig från dag ett när jag plussat jag var extrem orolig för missfall räknade dagarna till v 12 sedan släppte inte oron utan fortsätta fram till rul och efter det var jag fortfarande orolig kunde inte köpa något till bebisen drömde hemska drömmar jämt om att något var fel och att bebisen är död eller att jag blir gravid på nytt fast jag var gravid vi väntade en flicka men jag drömde jämt om en pojke jag bestämde mig för att släppa all oro när jag är i vecka 25 jag började räkna ner dagarna och till v 25 vecka 25+0 dog bebisen i magen utan någon som helst förklaring inget fel hittades

2 månader senare blev jag gravid igen med noll oro allt gick jätte bra och jag födde en pojke pojken som jag alltid drömde om under min fösta graviditet så för mig känns det som att jag kände på mig hela tiden att något skulle hända med bebisen och det blev så.

• Cissan

Väldigt!! Grät en del men förstår ju läkarna oxå! In imorgon o jag passade på att fråga., jag måste ta cytoteken :( hon tyckte inte tappen var tillräckligt mogen :(

Längtanefterlilladig skrev 2014-03-18 16:17:05 följande:
    Nej! FY va besviken du måste blivit. Så surt!

• Längtanefterlilladig
    Cissan skrev 2014-03-18 17:19:05 följande:
    Väldigt!! Grät en del men förstår ju läkarna oxå! In imorgon o jag passade på att fråga., jag måste ta cytoteken :( hon tyckte inte tappen var tillräckligt mogen :(

Jaså va konstigt att tappen inte var mogen om du ar öppen 2 cm. Men lär mig aldrig det där med livmodertappen. Antagligen kommer jag sättas igång på måndag också med cytotec. Man fpr lita på läkaren & övrig personal & det är ju många som blivit igångsatta med det & det har gått toppen
  • Cissan

Hon sa igår att jag inte var öppen ngt alls o jag berättade att tre andra känt på mig o hett olika svar allihopa, ibland känns det lite olustigt när de her så olika besked! Nu är jag iaf på fl installerad i ett rum :)) väntar nu på ronden som ska bestämma exakt hur vi ska hå tillväga med igångsättningen så gissar att vi är på G inom en timma :) Härligt för dig med, måndag inte så långt kvar :)) o då hinner det kanske mogna på sig lite extra :))

Längtanefterlilladig skrev 2014-03-18 17:52:35 följande:
    Jaså va konstigt att tappen inte var mogen om du ar öppen 2 cm. Men lär mig aldrig det där med livmodertappen. Antagligen kommer jag sättas igång på måndag också med cytotec. Man fpr lita på läkaren & övrig personal & det är ju många som blivit igångsatta med det & det har gått toppen

• Längtanefterlilladig
    Cissan skrev 2014-03-19 09:46:23 följande:
    Hon sa igår att jag inte var öppen ngt alls o jag berättade att tre andra känt på mig o hett olika svar allihopa, ibland känns det lite olustigt när de her så olika besked! Nu är jag iaf på fl installerad i ett rum :)) väntar nu på ronden som ska bestämma exakt hur vi ska hå tillväga med igångsättningen så gissar att vi är på G inom en timma :) Härligt för dig med, måndag inte så långt kvar :)) o då hinner det kanske mogna på sig lite extra :))
    Va skönt för dig att du får starta igång idag. Håller tummarna för dig!
    Konstigt att de ger olika besked till dig, hoppas att du slipper allt för många procedurer innan din bebis är här.
    Hör gärna av dig hur det gick. KRAM
  • Cissan

Det ska jag göra 👍 Precis tagit dos nummer 2 o känner inget ännu.

Längtanefterlilladig skrev 2014-03-19 10:01:01 följande:
    Va skönt för dig att du får starta igång idag. Håller tummarna för dig! Konstigt att de ger olika besked till dig, hoppas att du slipper allt för många procedurer innan din bebis är här. Hör gärna av dig hur det gick. KRAM

• Cissan

Dos nummer 7/8 o lite starkare värkar men de kommer intw riktigt igång :( klockan är 01:10 o har varit på fl i 16!! Timmar. Snitt imorgon om inget kommer igång under natten :( Var ju inte på detta sättet man ville ha det :( lite besviken o ledsen nu...

• Cissan

Snart är det måndag och du blir igångsatt, när är ditt datum Nu egentligen? Jag fick ta alla 8 doser av cytotecen o skulle jag rekommendera ngn idag så skulle jag vänta it min bebis, det tog allt som allt 32 timmar o var sju resor värre än barn nr ett som Kom efter tiden. Nu vet jag du har dina anledningar till en igångsättning o allt gick ju bra men skulle välja fl nummer 1 framför 2 :)) ) Hoppas allt blir bra till slut för dig!

Längtanefterlilladig skrev 2014-03-18 17:52:35 följande:

• Längtanefterlilladig
    Cissan skrev 2014-03-21 07:50:16 följande:
    Snart är det måndag och du blir igångsatt, när är ditt datum Nu egentligen? Jag fick ta alla 8 doser av cytotecen o skulle jag rekommendera ngn idag så skulle jag vänta it min bebis, det tog allt som allt 32 timmar o var sju resor värre än barn nr ett som Kom efter tiden. Nu vet jag du har dina anledningar till en igångsättning o allt gick ju bra men skulle välja fl nummer 1 framför 2 :)) ) Hoppas allt blir bra till slut för dig!

Så det är på sin plats att säga grattis till bebisen nu då?! Vad blev det? 32 timmar lät INTE roligt. Hur kommer det sig att de försökte så länge?Hade du ont i 32 timmar?
  • Cissan

Tack!! Jag fick ju ta alla doser o de ska intas varannan timme men det var helt galet överbelagt så det gick ibland 3-4 timmar emellan doserna. Sen när det väl satte igång efter att bm tog hål på mina hinnor så gick det jättefort! Från knappt öppen till född bebis 4 timmar o jag tog epidural oxå däremmaln, tack Gud för den o att jag hann vila en 30'min Mellan de två olika skedena av värk. Krystandet gick bra, fick ett klipp på slutet då fosterljuden sjönk lite då ham stod i fiffi :) Men det gick bra trots stor bebis!!

Längtanefterlilladig skrev 2014-03-21 08:19:55 följande:
    Så det är på sin plats att säga grattis till bebisen nu då?! Vad blev det? 32 timmar lät INTE roligt. Hur kommer det sig att de försökte så länge?Hade du ont i 32 timmar?

• Cissan

Nej jag hade inte ont i 32 timmar! Jag hade lite molande mensvärk kanske. Riktigt ont hade jag med värkarna i magen kanske 10 värkar, ca 45 min, tog då Eda som tog bort all smärta efter ca 10 min. Var helt utan smärta ca 30-45 min men då kom krystvärkarna ist som jag kanske hade ca 1 timme o han kom ut på ca 10 krystar (där jag klarade av 3 krystningar per värk). Så säg då 2 timmar riktigt ont, 1 timme man tror livet tat slut, sen försvinner smärtan direkt bebis kommer ut! Tyvärr hände ngt efter, jag blödde sommarn fontän från magen så rummet fylldes av 7 pers på ngnmsekund o jag skulle sövas ned o åka till op men det blev aldrig så då de kunde stoppa blödningen på plats, men det tog en 50 min till. Det var otäckt men ovanligt o fungerade det också!! De är helt fantastiska duktiga o man får lägga sinntilltro till dem. Mitt första barn gick ju kanon o det gjorde ju faktiskt även denna. Bebis mådde ju toppen hela tiden o var hos pappa o mig klarade de ju av jättebra med, inget drömslut på förlossningen men det fungerade det med!!!

• Cissan

Åh jag med....har den lille kommit?

• Längtanefterlilladig

Den 23/3 blev jag mamma till lilla Walde. Det blev ingen igångsättning. Här kommer min berättelse; Min förlossning;  Kl 02 natten mot söndagen går vattnet. Bara forsade ur mig. Helt uppspelt ringer jag förlossningen. Eftersom jag inte har värkar så bestämmer vi att jag ska komma in på koll 08.30. Vid 06 började jag få värkar. Inte speciellt regelbundet. Inte speciellt ont. Vid 9 var vi ju på förlossningen. Gjorde ctg som visade sammandragningar men inte så många & mycket. De ville inte undersöka mig pga infektionsrisk. Eftersom de inte kollade mig så visste de inte hur jag hade öppnat mig. Väl hemma igen hade jag hyfsat regelbundna värkar mellan 13-18. Vid 18.30 sa jag till Johannes att jag höll på att få panik. Eftersom värkarna kom allt mellan 5 minuter emellan till 25 minuter trodde jag att jag skulle få åka hem från förlossningen om vi åkte in. Men vi åkte in ändå. Fick möta en barnmorska kl 19 som enligt mina värkar på ctg kunde läsa av att jag var i början av förlossningen. De gjorde ingen undersökning. Jag fick värk efter värk. Låg helt blixtstilla & bara andades. Värken kom som en våg & jag försökte bli tung & slappna av. Oj så svårt. Men barnmorskan var imponerad av mig. Plötsligt mår jag jätte illa & kräker ner hela golvet & barnmorskan (opps). Jag fullkomligt skriker efter bedövning. Vill bara gå hem. Fick ingen bedövning alls mellan 19-21.30 varför vet jag inte. De trodde inte jag var i aktivt förlossningsarbete. 21.30 kommer nattpersonalen. Jag säger att jag vill ha bedövning. De säger att de ska kolla mig först & se om jag är mogen för ryggbedövning eller om jag ska få avstannande medicin & morfin att sova på. Det är en barnmorskestudent som utför undersökningen. Är helt säker på att hon hittar en stängd & omogen tapp för hon gräver LÄNGE. Plötsligt säger hon "ojdå" jag känner inga kanter. Öppen 9 cm. Där i det ögonblicket trodde jag det fanns en gud. Jag fick lustgas halleluja!!! Barnmorskan frågar om jag vill ha EDA. Jag säger ja. Hon säger att det kan ta lång tid att föda. Klockan är då ca 23.00. Plötsligt känner jag enorma krafter komma över mig. Jag bara skriker in i masken som en vrålande ko. Jag vet vad det betyder KRYSTDAGS. Då säger barnmorskan till mig "stå upp en stund". Jag känner för att slänga något hårt i huvudet på henne STÅ UPP är du galen!!! Väl stående & hög på lustgas passerar Walde från spineataggarna till bäckenbotten. Jag måste bajsa säger jag!!! Jag måste lägga mig igen i sängen fy jag går av annars på mitten. Då tycker barnmorskan jag ska kissa. Jag vägrar. De säger då att dem måste tappa mig på urin. Jag Jag skriker nu kommer barnet & vrålar. De får precis av mig byxorna & säger till varann "vi får nog vänta att kissa". Tre värkar senare kommer Walde. Kände det brann i mig men gjorde inte ont. Krystvärkarna var så mycket bättre än värkarna & jag tyckte det var SJUKT häftigt att känna sitt barn komma. Och jag visste det av egen tilltro till min kropp att det går bra. Förutom att jag tycker jag kunde fått bedövning innan så är jag så nöjd & imponerad av mig. Jag var så fokuserad & var aldrig rädd.

• Cissan

Grattis!!!!!!!!

Längtanefterlilladig skrev 2014-04-03 19:39:42 följande:
    Den 23/3 blev jag mamma till lilla Walde. Det blev ingen igångsättning. Här kommer min berättelse; Min förlossning;  Kl 02 natten mot söndagen går vattnet. Bara forsade ur mig. Helt uppspelt ringer jag förlossningen. Eftersom jag inte har värkar så bestämmer vi att jag ska komma in på koll 08.30. Vid 06 började jag få värkar. Inte speciellt regelbundet. Inte speciellt ont. Vid 9 var vi ju på förlossningen. Gjorde ctg som visade sammandragningar men inte så många & mycket. De ville inte undersöka mig pga infektionsrisk. Eftersom de inte kollade mig så visste de inte hur jag hade öppnat mig. Väl hemma igen hade jag hyfsat regelbundna värkar mellan 13-18. Vid 18.30 sa jag till Johannes att jag höll på att få panik. Eftersom värkarna kom allt mellan 5 minuter emellan till 25 minuter trodde jag att jag skulle få åka hem från förlossningen om vi åkte in. Men vi åkte in ändå. Fick möta en barnmorska kl 19 som enligt mina värkar på ctg kunde läsa av att jag var i början av förlossningen. De gjorde ingen undersökning. Jag fick värk efter värk. Låg helt blixtstilla & bara andades. Värken kom som en våg & jag försökte bli tung & slappna av. Oj så svårt. Men barnmorskan var imponerad av mig. Plötsligt mår jag jätte illa & kräker ner hela golvet & barnmorskan (opps). Jag fullkomligt skriker efter bedövning. Vill bara gå hem. Fick ingen bedövning alls mellan 19-21.30 varför vet jag inte. De trodde inte jag var i aktivt förlossningsarbete. 21.30 kommer nattpersonalen. Jag säger att jag vill ha bedövning. De säger att de ska kolla mig först & se om jag är mogen för ryggbedövning eller om jag ska få avstannande medicin & morfin att sova på. Det är en barnmorskestudent som utför undersökningen. Är helt säker på att hon hittar en stängd & omogen tapp för hon gräver LÄNGE. Plötsligt säger hon "ojdå" jag känner inga kanter. Öppen 9 cm. Där i det ögonblicket trodde jag det fanns en gud. Jag fick lustgas halleluja!!! Barnmorskan frågar om jag vill ha EDA. Jag säger ja. Hon säger att det kan ta lång tid att föda. Klockan är då ca 23.00. Plötsligt känner jag enorma krafter komma över mig. Jag bara skriker in i masken som en vrålande ko. Jag vet vad det betyder KRYSTDAGS. Då säger barnmorskan till mig "stå upp en stund". Jag känner för att slänga något hårt i huvudet på henne STÅ UPP är du galen!!! Väl stående & hög på lustgas passerar Walde från spineataggarna till bäckenbotten. Jag måste bajsa säger jag!!! Jag måste lägga mig igen i sängen fy jag går av annars på mitten. Då tycker barnmorskan jag ska kissa. Jag vägrar. De säger då att dem måste tappa mig på urin. Jag Jag skriker nu kommer barnet & vrålar. De får precis av mig byxorna & säger till varann "vi får nog vänta att kissa". Tre värkar senare kommer Walde. Kände det brann i mig men gjorde inte ont. Krystvärkarna var så mycket bättre än värkarna & jag tyckte det var SJUKT häftigt att känna sitt barn komma. Och jag visste det av egen tilltro till min kropp att det går bra. Förutom att jag tycker jag kunde fått bedövning innan så är jag så nöjd & imponerad av mig. Jag var så fokuserad & var aldrig rädd.

Svar på tråden Kan inte sluta tänka på allt som KAN hända.