• Längtanefterlilladig

Kan inte sluta tänka på allt som KAN hända.

Har tagit oss 4 år att bli gravida. 4 år av oro, behandlingar & mediciner. En vecka innan vi skulle påbörja IVF tog jag ett positivt gravtest. Det var ju ungefär då som jag började noja mig för allt som kunde gå fel. Oroade mig extremt mycket för missfall. Tog 100 tester för att kolla hcg-nivån, om den sjönk eller steg. Självklart var jag glad men kunde inte riktigt glädja mig ännu eftersom jag haft två tidigare missfall i vecka 5 & 6 som var extremt mentalt jobbiga. Runt vecka 10-12 började jag kunna slappna av. Berättade nyheten för nära & kära. Självklart var oron ständigt där att något KUNDE gå galet & jag fick inte vara FÖR glad. Vi gjorde ganska många tidiga UL då vi varit barnlösa & gått på utredning. Allt såg fint ut & lillen växte. När det var dags för RUL i oktober var jag helt säker på att bebisen skulle vara död eller skadad. Men han var så fin & allt såg bra ut. När jag började känna sparkar runt vecka 22-23 så släppte oron allt mer. Vi började fixa med barnrummet, tittade ut barnvagn & jag hade en lycklig period. Runt vecka 27 började fosterrörelserna bli mer & mer. Alla i min närhet kände bebisen röra sig utanpå min mage. Jag fick starka sparkar på revbenen & verkligen kände bebisen hela tiden. I torsdags gick jag in i vecka 31 (30+0). Helt plötsligt var det som tomt i magen. Inga tydliga sparkar på kvällen, inga direkta stora sparkar eller rörelser på morgonen efter. Jag blir ju super super super orolig. Börjar ju googla & läser om fostersparkar & fosterdöd. Ringer förlossningen. Avvakta & ligg på sidan & räkna säger dem. Jag vill komma in. Men avvakta säger BM. Hela fredagen går i enorm oro. Jag känner bara buffar. Nu på morgonen, lördag ringer jag förlossningen igen. Jag får komma in. De sätter CTG & allt ser helt normalt ut. Läkaren tittade igenom CTG kurvan & inget mer görs. Allt ser bra ut. Känner mig lugnare. Åker & hjälper min morfar med att flytta & får tankarna på annat. Jag känner bebisen röra sig allt mer under dagen. Äntligen!! Men tror ni jag kan slappna av?Då råkar jag komma över en text om att CTG inte hjälper ett dugg utan man ska kräva andra undersökningar såsom UL eller flödesUL. Börjar läsa om fosterdöd & det känns som att allt de skriver stämmer på mig. Att jag haft tankar om att det inte känns som jag kommer komma hem med en bebis, att jag haft känslan hela graviditeten att något ska gå fel, att jag drömmer om död & sorg. Att jag känner mig stressad inför det. Att jag gör iordning i bebisens rum & tänker "kommer vår lilla pojke någonsin ligga här". Är det någon mer som är som jag? Är jag onaturligt ängslig & orolig? Varför tänker jag så här? Förlåt för lååååångt inlägg. Vill inte ha några påhopp utan gärna prata med dem i samma sits.

• Svar på tråden Kan inte sluta tänka på allt som KAN hända.
  • Cissan

Har slemproppen gått? Vilken v är du i nu? Jag är i v 40+0 idag faktiskt :)) Var in på fl. Igår o skulle bli igångsatt men valde att skjuta på det några dagar till, var öppen en 2 cm men känner absolut ingenting! Men vill ju helst att det ska komma igång av sig självt så jag slipper bli igångsatt men på tisdag blir jag det om inget händer under i helgen, vilket jag absolut hoppas på!! Håller tummarna för dig med !!

Längtanefterlilladig skrev 2014-03-13 22:54:17 följande:
    Nej inte ännu. Slemproppen gick här ikväll så det är ett steg i rätt riktning Har gått på aurorasamtal & läkar samtal & vi har beslutat tillsammans om igångsättning med bardkateter & snittkontrakt om inte förlossningen går framåt. Om förlossningen startar innan så är det bara en bonus. Just nu känner jag mig rätt lugn Hoppas allt går bra med din lilla tjej.

• Längtanefterlilladig
    Cissan skrev 2014-03-14 07:48:13 följande:
    Har slemproppen gått? Vilken v är du i nu? Jag är i v 40+0 idag faktiskt :)) Var in på fl. Igår o skulle bli igångsatt men valde att skjuta på det några dagar till, var öppen en 2 cm men känner absolut ingenting! Men vill ju helst att det ska komma igång av sig självt så jag slipper bli igångsatt men på tisdag blir jag det om inget händer under i helgen, vilket jag absolut hoppas på!! Håller tummarna för dig med !!

Jag är i vecka 39+1 idag. Visst är det en fördel om kroppen kommer igång själv. Det känner jag också. Det är oron som gnager i mig att gå över tiden som gör att jag blivit beviljad igångsättning. Men endast med bardkateter. Vill inte sätta igång förlossningen med gel eller liknande. Om du var öppen 2 cm så verkar din kropp vara mogen. De sätter inte en bardkateter på dig då? Det är en skonsam och vad jag förstår snabb metod.
  • Längtanefterlilladig
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-14 05:44:25 följande:
    Åh då är det inte långt kvar! :) går så bra så med min lilla tjej! Hon blev 10veckor i tisdags! :) lycka till nu med allt! :)

Va härligt att höra att allt är bra. Tack för omtanken
  • Gumman78

Underbart :) då har ni snart er lillabebis hos er och allt kommer gå jättebra!

Lev här och nu och njut av tiden med att ha en liten bebis. Hela livet består av prövningar, men ingen ide att oroa sig i onödan. Lycka till med förlossningen :) kommer gå super!

• Cissan

Jag förstår du gärna vill ha din bebis nu!! Jag frågade lite men hon sa inget om det, om det inte var det som hon kallade för en ballong då för den fördes in med en kateter. Men skulle jag starta upp igår eller idag ville hon gärna jag skulle ta cytotec med o är väl lite skeptisk till det. Sen sa läkaren att 25% alltså 1/4 igångsättningar slutar i akut snitt o då blev jag lite rädd o valde att vänta över helgen. Men på tisdag sätter vi igång om helgen inte gjort sitt :)) När skulle du ha en igångsättning? 39+1 är man ju iaf färdig i...dock kanske inte moget på alla, men det kan du ju kolla upp först o sen ta ett beslut :) kommer hur som helst gå kanon!!

Längtanefterlilladig skrev 2014-03-14 08:04:59 följande:
    Jag är i vecka 39+1 idag. Visst är det en fördel om kroppen kommer igång själv. Det känner jag också. Det är oron som gnager i mig att gå över tiden som gör att jag blivit beviljad igångsättning. Men endast med bardkateter. Vill inte sätta igång förlossningen med gel eller liknande. Om du var öppen 2 cm så verkar din kropp vara mogen. De sätter inte en bardkateter på dig då? Det är en skonsam och vad jag förstår snabb metod.

• Längtanefterlilladig
    Cissan skrev 2014-03-14 13:31:13 följande:
    Jag förstår du gärna vill ha din bebis nu!! Jag frågade lite men hon sa inget om det, om det inte var det som hon kallade för en ballong då för den fördes in med en kateter. Men skulle jag starta upp igår eller idag ville hon gärna jag skulle ta cytotec med o är väl lite skeptisk till det. Sen sa läkaren att 25% alltså 1/4 igångsättningar slutar i akut snitt o då blev jag lite rädd o valde att vänta över helgen. Men på tisdag sätter vi igång om helgen inte gjort sitt :)) När skulle du ha en igångsättning? 39+1 är man ju iaf färdig i...dock kanske inte moget på alla, men det kan du ju kolla upp först o sen ta ett beslut :) kommer hur som helst gå kanon!!

Jag ska sättas igång på tisdag också om livmodertappen mognat Slemproppen gick igår så det kan ju vara tecken på att tappen håller på att mogna. Förstår dig att du inte vill ha cytotec. Vill inte heller ha det. Bättre att kroppen kommer igång när den är redo. Ballongkateter eller bardkateter kan man inte sätta in om livmodertappen inte är mjuk, framåt lutande & öppen 1 cm. Va spännande. Då kanske vi föder på samma dag Var bor du? Första barnet?
  • Längtanefterlilladig
    Gumman78 skrev 2014-03-14 08:16:23 följande:
    Underbart :) då har ni snart er lillabebis hos er och allt kommer gå jättebra! Lev här och nu och njut av tiden med att ha en liten bebis. Hela livet består av prövningar, men ingen ide att oroa sig i onödan. Lycka till med förlossningen :) kommer gå super!

Tack snälla du Nu har man ju funderat över allt man oroat sig för i onödan som aldrig hände. Mycket som tagit upp tid & ork.
  • Cissan

Ja vad spännande! Bor i Gävle o det är mitt andra barn men hon blir 9 år nu så jag klassas säkert som förstföderska

Längtanefterlilladig skrev 2014-03-14 15:19:52 följande:
    Jag ska sättas igång på tisdag också om livmodertappen mognat Slemproppen gick igår så det kan ju vara tecken på att tappen håller på att mogna. Förstår dig att du inte vill ha cytotec. Vill inte heller ha det. Bättre att kroppen kommer igång när den är redo. Ballongkateter eller bardkateter kan man inte sätta in om livmodertappen inte är mjuk, framåt lutande & öppen 1 cm. Va spännande. Då kanske vi föder på samma dag Var bor du? Första barnet?

• Längtanefterlilladig
    Cissan skrev 2014-03-14 16:44:37 följande:
    Ja vad spännande! Bor i Gävle o det är mitt andra barn men hon blir 9 år nu så jag klassas säkert som förstföderska

Önskar dig lycka till
  • Längtanefterlilladig

Gud va nervös jag är. Om det visar sig att min kropp är redo för igångsättning på tisdag så är det ju bara 3 dagar kvar tills jag ska föda. Fy va nervös jag är. Nervös inför smärtan främst. Hur känner du Cissan?

Svar på tråden Kan inte sluta tänka på allt som KAN hända.