• Längtanefterlilladig

Kan inte sluta tänka på allt som KAN hända.

Har tagit oss 4 år att bli gravida. 4 år av oro, behandlingar & mediciner. En vecka innan vi skulle påbörja IVF tog jag ett positivt gravtest. Det var ju ungefär då som jag började noja mig för allt som kunde gå fel. Oroade mig extremt mycket för missfall. Tog 100 tester för att kolla hcg-nivån, om den sjönk eller steg. Självklart var jag glad men kunde inte riktigt glädja mig ännu eftersom jag haft två tidigare missfall i vecka 5 & 6 som var extremt mentalt jobbiga. Runt vecka 10-12 började jag kunna slappna av. Berättade nyheten för nära & kära. Självklart var oron ständigt där att något KUNDE gå galet & jag fick inte vara FÖR glad. Vi gjorde ganska många tidiga UL då vi varit barnlösa & gått på utredning. Allt såg fint ut & lillen växte. När det var dags för RUL i oktober var jag helt säker på att bebisen skulle vara död eller skadad. Men han var så fin & allt såg bra ut. När jag började känna sparkar runt vecka 22-23 så släppte oron allt mer. Vi började fixa med barnrummet, tittade ut barnvagn & jag hade en lycklig period. Runt vecka 27 började fosterrörelserna bli mer & mer. Alla i min närhet kände bebisen röra sig utanpå min mage. Jag fick starka sparkar på revbenen & verkligen kände bebisen hela tiden. I torsdags gick jag in i vecka 31 (30+0). Helt plötsligt var det som tomt i magen. Inga tydliga sparkar på kvällen, inga direkta stora sparkar eller rörelser på morgonen efter. Jag blir ju super super super orolig. Börjar ju googla & läser om fostersparkar & fosterdöd. Ringer förlossningen. Avvakta & ligg på sidan & räkna säger dem. Jag vill komma in. Men avvakta säger BM. Hela fredagen går i enorm oro. Jag känner bara buffar. Nu på morgonen, lördag ringer jag förlossningen igen. Jag får komma in. De sätter CTG & allt ser helt normalt ut. Läkaren tittade igenom CTG kurvan & inget mer görs. Allt ser bra ut. Känner mig lugnare. Åker & hjälper min morfar med att flytta & får tankarna på annat. Jag känner bebisen röra sig allt mer under dagen. Äntligen!! Men tror ni jag kan slappna av?Då råkar jag komma över en text om att CTG inte hjälper ett dugg utan man ska kräva andra undersökningar såsom UL eller flödesUL. Börjar läsa om fosterdöd & det känns som att allt de skriver stämmer på mig. Att jag haft tankar om att det inte känns som jag kommer komma hem med en bebis, att jag haft känslan hela graviditeten att något ska gå fel, att jag drömmer om död & sorg. Att jag känner mig stressad inför det. Att jag gör iordning i bebisens rum & tänker "kommer vår lilla pojke någonsin ligga här". Är det någon mer som är som jag? Är jag onaturligt ängslig & orolig? Varför tänker jag så här? Förlåt för lååååångt inlägg. Vill inte ha några påhopp utan gärna prata med dem i samma sits.

• Svar på tråden Kan inte sluta tänka på allt som KAN hända.
  • Frontline

Tror nog att det är mer skadligt att vara så nojig dom du är...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • sofiesan

Jag förstår din oro den är helt befogad och helt obefogad!!:) Det är klart att man är orolig spec när man haft som du men tänk istället på vilket underbar människa som kommer komma ut ur dig och vilken tur du har som fått äran till det! Försök att inte läsa på internet det räddade både min förra och den här grav för mig! Jag vet att det låter fel men händer det nåt så kan du ändå inte göra nåt åt det, inget tröstande jag vet men sant och jag tänker så! Fick missfall i vecka 6 nu men visade sig vara ett tvillingbortfall så du kan ju förstå lite hur nervig jag varit och är. Jag går in i v 18 om några dagar.
    Lycka till! De kommer gå jätte bra!!!

• Cissan

Nej nej du är inte alls ensam!! Jag nojjar om allt jag med och kan intw sluta tänka "katastroftankar" och det är jättejobbigt! Känner igen mig i allt du skriver! Min man är klok man som försöker hjälpa mig o jag försöker verkligen anamma hans tankesätt för det är ju så sant! Han Säger att om du hela tiden oroar dig för saker som KAN hända som förmodligen inte alls händer då har du gått och oroat dig helt i onödan o skulle ngt hända finns det inget du kan göra åt det! Försök njuta av den tiden som är kvar (jag vet att det är svårt) men försök tänka på det jag skrivit. Börja oxå dagen med att tänka tre positiva tankar, varje morgon....det kan oxå hjälpa sinnet. Sen när bebisen kommer så får du fortsätta kämpa för då kommer det komma nya nojjor tyvärr...samma sak då, oroa dig inte för VAD sommarn hända, lev i nuet! Och sista rådet, läs inte om alla skrämmande inlägg här eller i tidningar eller på nätet, de är ju en minoritet av verkligheten. För de allra flesta går allt bra! Så även för dig!!!

• Längtanefterlilladig

Tack Sofiesan & Cissan får er uppmuntran. Det känns härligt att veta att man inte är ensam med dessa tankar.
    Jag var på föräldrautbildning tillsammans med min man igår & det känns bättre idag.
    Tror jag kommer in i dagar då jag inte kan sluta älta, men när jag sysselsätter mig med saker så blir det bättre.
    Idag har vi tapetserat i barnrummet & tankarna är väldigt postiva.
    Igår när vi satt i föräldragruppen så tittade jag runt på alla mammor som satt där med sina magar och tänkte att det klart det inte kommer hända mig något eller mitt barn. Varför skulle det göra det?
    Det var en härlig känsla
    Det är som du skriver Cissan, ingen mening med att oro sig för vad som skulle kunna hända utan bättre att leva här & nu. Du kan ju inte påverka ditt eget liv heller. Man kanske dör i en bilolycka nästa gång man sätter sig i bilen men för det slutar man ju inte köra eller åka bil.
    Tack än engång tjejer

• Förstaförsökaren26

Man får oroa sig och det är naturligt! När jag var i v 37 var min lilla bebis helt lugn en hel dag å på natten började jag oroa mig rejält! Hade haft en väldigt vild bebis annars. Drack massa kallt å gav mig ut på lång promenad i hopp om att hon skulle börja sparka. Sen ett par timmar senare började hon sparka som vanligt igen! Åkte aldrig in på koll men tycker att det är bra de som gär det! Jag oroade mig hela graviditeten oxå! Nu har jag en helt underbar liten prinsessa som är 15 dagar idag som ligger å vilar på mitt bröst! Lycka till nu med resten av din graviditet! Kommer gå bra!! Kram

• Längtanefterlilladig
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-15 20:06:38 följande:
    Man får oroa sig och det är naturligt! När jag var i v 37 var min lilla bebis helt lugn en hel dag å på natten började jag oroa mig rejält! Hade haft en väldigt vild bebis annars. Drack massa kallt å gav mig ut på lång promenad i hopp om att hon skulle börja sparka. Sen ett par timmar senare började hon sparka som vanligt igen! Åkte aldrig in på koll men tycker att det är bra de som gär det! Jag oroade mig hela graviditeten oxå! Nu har jag en helt underbar liten prinsessa som är 15 dagar idag som ligger å vilar på mitt bröst! Lycka till nu med resten av din graviditet! Kommer gå bra!! Kram

Åh stort grattis till din lilla tjej. Tack för att du delar med dig & peppar mig. Kan inte fatta att jag snart har en liten pojke i min famn Bara 8 veckor kvar
  • Längtanefterlilladig

Nej inte ännu. Slemproppen gick här ikväll så det är ett steg i rätt riktning Har gått på aurorasamtal & läkar samtal & vi har beslutat tillsammans om igångsättning med bardkateter & snittkontrakt om inte förlossningen går framåt. Om förlossningen startar innan så är det bara en bonus. Just nu känner jag mig rätt lugn Hoppas allt går bra med din lilla tjej.

Svar på tråden Kan inte sluta tänka på allt som KAN hända.