Knapsu skrev 2014-01-22 17:40:14 följande:
Jag har aldrig tänkt så aktivt, men när jag funderat så kanske tankarna har snurrat i snarlika banor.
När vårt äldsta barn var 1,5 år blev vi gravida med ett syskon. Tyvärr tvingades vi avbryta den graviditeten pga grava fosterskador. Jag blev gravid igen efter några månader och denna gång gick allt bra. Under den här graviditeten så kände jag oerhört starkt att vi måste ha ytterligare ett syskon. Inte för att kompensera och inte för att jag hade ett ideal att ha tre barn. Jag hade fram till dess tänkt att två barn räcker. Men nu kände jag starkt att jag vill ha ett tredje barn också. Det kändes rent fysiskt att jag saknar ett barn (vilket jag också gör, men jag kan aldrig ångra att det gick som det gick eftersom då hade vi aldrig haft vår underbara minsting). När vi minstingen föddes kände jag fortfarande att ett till barn blir det. Och nu är jag gravid igen, graviditet nr 4, och förhoppningsvis levande barn nr 3. Men jag har inte någon tanke om att det tredje barnet skaffar vi ifall något av de andra skulle gå bort. Det här kommer vara min sista graviditet och det sista barn jag får. Jag kan inte kompensera det barn vi förlorade och jag sörjer det varje dag.
Jag vill väl säga att jag både förstår TS ståndpunkt och att jag inte gör det. Barn bör man "skaffa" för att man vill ha barnet. Visst ville jag att mitt äldsta barn skulle ha ett syskon, men det var för att vi ändå ville ha fler barn.
Tack för ditt svar. Jag beklagar att det gick som det gick med ett av dina barn. Dock är det inte riktigt samma fråga vi pratar om.
elyse skrev 2014-01-22 18:31:01 följande:
Jag har tänkt tanken att man kan förlora ett barn, absolut, men huruvida man då vill skaffa ännu ett tror jag inte att man kan bestämma sig för innan man är där. Mina svärföräldrar ville ha fyra barn och skaffade fyra. En dog i plötslig spädbarnsdöd, men de är ju ändå föräldrar åt fyra barn och lille Henrik (min mans storebror) kommer ofta upp i samtalen vi har.
Skälvklart är de det.