-
Ironi eller seriös? Svårt att tolka i text.puss skrev 2014-01-08 17:54:14 följande:Fy så otäckt.
-
Ja, jag vill inte göra folk paranoida, men jag tycker det är viktigt att folk vet att sånt här händer och man måste passa sig. Man tänker att saker inte händer, men så gör dom det. Man behöver inte va helt psykotiskt försiktig, men ändå. Man måste veta, och höra att det händer. Jag kan fortfarande inte släppa det.puss skrev 2014-01-08 17:56:56 följande:Seriös omg!! Jättehemskt verkligen.
-
Min bebis kommer ifrån centralasien, hans pappa är muslim och har bott i Sverige sedan han var 14, så han pratar Svenska och är svensk medborgare till skillnad från mig som är Isländsk medborgare. Vill ni ha mera info så säg till. Ni är fan rasister allihop som ska haka er upp på sånt, vi är alla människor och inget annat!Natulcien skrev 2014-01-08 18:46:22 följande:Jag har inga baktankar. Jag undrade bara över ordet 'mörk' eftersom jag upplevde att ordet var överflödigt i sammanhanget. Smygrasister slinker gärna in sådana ord när de pratar om folk som har betett sig illa, och jag avskyr smygrasism och reagerar alltid starkt på det. Men eftersom du tydligen alltid benämner folk med nationalitet eller ljus/mörk (?) så var min reaktion också överflödig och gäller inte dig.
Fast du skriver förstås inte om bebisen är 'mörk' eller 'ljus'..? -
Ps dags att hälsa hejdå till familjeliv för gott. Jag och min älskade regnbågsfamilj säger hejdå, och gott nytt år. Känner inte att man behöver tillhöra en lekstuga full av mobbing. Jag blev inte medlem här för detta. Jag trodde att man blev medlem här för att få stöd genom vått och torrt. Och alla er som stör er på att jag skrev att min son är "från" centralasien så ska jag skriva rätt innan ni blir helt galna. Hans pappa är därifrån och jag är ifrån island. Byebye!
-
Normallång, kanske 1,72 - 73 inte säker, stubb skägg, kläderna var diskreta, tänkte inte mkt på det i tillståndet jag va i.Ms Pepper skrev 2014-01-08 20:14:28 följande:
Polisen har säkerligen frågat efter alla detaljer som går att få, etnicitet är en av dem. Är man då osäker så säger man kanske just "mörk". Att personen var "ung" och "man" framgår också. Ts kan säkert ge mer detaljer om någon vill ha. Var han lång, kort, klädsel?
Jag vet inte hur man tar bort familjeliv. -
Han såg ut att kunna vara Zigenare, med risk för att låta ännu mer "rasistisk", ung 25-30 år.SugMäj skrev 2014-01-08 21:00:05 följande:
Låter som en Zigenare. Zigenare brukar kidnappa barn, som i Bulgarien.
Mycket hänger ihop också "mörk man, talade inte svenska eller ens engelska"?
100% Zigenare som har kommit till Sverige ifrån Rumänien tack vare EU.
-
Jag har givit all beskrivning jag kan om mannen till alla som har frågat. Och det borde du veta, som har läst säkert varje kommentar. Han var ca 173-178 lång, diskret klädd, svårt att komma ihåg viilka kläder och svart skägg stubb, normalbygd.Natulcien skrev 2014-01-09 10:04:33 följande:Fast...hon berättade ju inte hur mannen såg ut. Inte ens senare i tråden. *Mörk' är det enda...och 'ung'. Inget vidare signalement. Men förhoppningsvis kan hon bättre när hon sitter hos polisen...
Känns dumt att ge dig ett riktigt signalement med tanke på att du aldrig frågade, utan började direkt med påhopp och bara fortsatt med det.
Detta hände vid gamla komvux i Varberg för dom som vill veta.
Förlåt för att jag svarar sent, men har inte viljat skriva på denna sidan för att jag känt mig väldigt påhoppad och mår redan dåligt över själva händelsen.
Jag kan dock säga att jag inte hade velat DIG natulcien nära MITT barn då du inte verkar se folk av den "mörkare" arten som människor, utan som något helt annat som jag inte vet vad.
Jag är stolt över min sambo som är av den "mörkare" sorten, och vi har betämt att låta våran son växa upp utan att vi ska influera honom med religion då vi är av olika tro, han får välja när han blir äldre om han ens gör det. Jag är stolt över att min son är både svensk och isländsk medborgare då jag inte är svensk själv, men sambon är det.
Jag tycker att det är rasistiskt av er att formulera på det här sättet.
Ps. Min sambo tyckte inte att jag skulle svara, men jag kunde inte hålla mig. -
Läs min sista kommentar.Spacefrog skrev 2014-01-09 11:16:10 följande:Det är ju det som är problemet.
Varför är det en "detalj" att mannen var mörk?
Om han inte varit "mörk" hade hans bakgrund inte varit en "detalj".
Jag vet det här av egen erfarenhet. Jag är, s.k., "mörk". De få gånger jag cyklar på trottoaren får jag genast veta "här i Sverige gör vi inte så". Jag får genast höra hur det tillhör "min kultur" eller min bakgrund att cykla på trottoaren.
Sen ser jag andra - svenskar - som cyklar på trottoaren. Och undrar: blir de också uppläxade om att de ska ta seden dit de kommer? Får de också höra att "om du ska bo här får du faktiskt följa lagarna"? Behöver de också få sina handlingar tolkade mot bakgrund av sin hudfärg?
Nej.
Folk mobbade mig som fan när jag va liten för att pratade konstig svenska, och inte visste hur man böjde orden och glömde ord. Folk tycker att det är konstigt att jag äter pannkakor med händerna, och fish n' ships med händerna m.m.
Jag har en son och 7 syskonbarn varav 2 av syskonbarnen är vita!
Jag förstår inte hur DU som utlänning kan ta åt dig för att jag skriver mörk som om det vore något dåligt. Jag skrev mörk för att jag inte ville skriva Zigenare antagligen, för jag inte vill peka ut en folkgrupp, för jag tycker det är fel.
Mina kusiner gjorde en stor grej över att bostonbombarna var ifrån Kirgisistan, och pekade ut ett land, och min son har halva sin härkomst därifrån, därför tycker jag att det är väldigt väldigt fel. -
Jag ville se om min mamma ville möta upp mig och sonen på stan för att jag skulle köpa pyjamas till han. Inget jag skäms över, inget fel i det.Klaraaa skrev 2014-01-09 11:40:16 följande:Varför prata i telefon när du är ute och går med vagnen, ha uppmärksamheten på ditt barn i stället. Hoppas att du slipper åka ut för det fler gånger.
Andra som har frågor? Till mig? Inga påhopp, bara frågor! -
Aldrig sett han förut. Han gick ca 20 m bakom mig och jag hörde hur han sprang fram och bara tog tag i vagnen och försökte putta, då jag ryckte tillbaks den. Pratade redan med mamma i telefon under tiden det hände. Han kollade i vagnen och försökte ta ner handen vilket jag reagerade starkt på.Klaraaa skrev 2014-01-09 12:03:52 följande:Kände ni varandra? Tog han vagnen från dig eller tag i handtaget samtidigt som du höll i det? Han pilla i vagnen skrev då, vad menar du mer exakt? Märkte du inte av honom innan han tog tag i vagnen? Fick du tag i din mamma?