• Natulcien

Försökte stjäla min bebis!!!

Varför kände du att det var viktigt att använda ordet 'mörk'?

• Natulcien
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 16:52:45 följande:
    Jag beskrev mörk eftersom att jag inte visste vilket land han kom ifrån, och jag föredrar att inte stämpla olika länder eftersom att det är fel ;)
    Och varför är det viktigt vilket land han kom ifrån? Du kunde ha skrivit "...en man.." bara..?

• Natulcien
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 16:53:36 följande:
    Nö, om han hade varit ljushyad så hade jag nog direkt sagt "svensk" :) vet inte varför, men blir så automatiskt typ.
    Ok...så i det fallet så hade du skrivit: "Jag var ute och gick med min vagn när en svensk man springer fram och rycker tag i min vagn..."
  • Natulcien
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 17:25:55 följande:
    Ja det hade jag. När man förklarar saker så brukar man ta med detaljer heeelt automatiskt ;)
    Ok. Lite ovanligt sätt att uttrycka sig bara. Jag har faktiskt aldrig hört någon säga; "Den svenska expediten glömde slå in chokladkakan när jag var också handlade." eller "Den där svenska nyhetsuppläsaren pratar så otydligt tycker jag" eller " En svensk kille smet före i kön till bankomaten." när de berättar om sin dag t.ex..

• Natulcien
    Tow2Mater skrev 2014-01-08 17:06:14 följande:
    Kanske eftersom han inte verkade kunna prata svenska; "...tecknar han med handen"..?
    Ja...men behövs ordet 'mörk' då...om man även har med att han "tecknar med handen"?
  • Natulcien
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 17:24:49 följande:
    Varför skriva "man" när man kan skriva "person"? Varför skriva "person" när man kan skriva "människa"? Varför skriva "människa" när man kan skriva "djur"? Könsdiskriminering much? Förlåt för att jag bara förklarar vad som hände mig kanske? Snacka om att många av er har rasistiska baktankar!
    Jag har inga baktankar. Jag undrade bara över ordet 'mörk' eftersom jag upplevde att ordet var överflödigt i sammanhanget. Smygrasister slinker gärna in sådana ord när de pratar om folk som har betett sig illa, och jag avskyr smygrasism och reagerar alltid starkt på det. Men eftersom du tydligen alltid benämner folk med nationalitet eller ljus/mörk (?) så var min reaktion också överflödig och gäller inte dig.

Fast du skriver förstås inte om bebisen är 'mörk' eller 'ljus'..?
  • Natulcien
    Linnez skrev 2014-01-08 17:37:29 följande:
    Det kanske är bra att ge den beskrivning man kan, vem vet han kanske har sprungit runt och provat att ta andra barn med?
    Ja...men då är det väl lika viktigt att ta med färg på jackan, längd på hår, typ av skor, längd etc...? Eller? Så det kan ju knappast ha varit anledningen...
  • Natulcien
    nozpa skrev 2014-01-08 17:34:23 följande:
    Men vad alla gnäller! Ts skrev en ung mörk man. Spelaroll om ordet mörk var med? Annars kan hon plocka bort ung och man också.

Hursom. Obehagligt ts, vilken stad var det i?
    Ja...jag tycker att det är ganska viktigt hur man uttrycker sig...och att man tänker sig för lite... men, men...
  • Natulcien
    Tow2Mater skrev 2014-01-08 18:45:43 följande:
    Det kan ge en fingervisning till läsaren att det kan handla om bristande kunskaper i svenska, och inte bara ren efterblivenhet.
    Så alla "mörka" har bristande kunskaper i svenska?? Förvånad
  • Natulcien
    Tow2Mater skrev 2014-01-08 18:51:37 följande:
    Det har jag inte påstått.
    Hur ska jag då tolka att just ordet 'mörk' "kan ge en fingervisning till läsaren att det kan handla om bristande kunskaper i svenska, och inte bara ren efterblivenhet."

Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!