• Fiine

Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(

Hjälp med specialkost, barn som utreds inom autismspektrat

Har en son på lite över 2 år. Vi har precis påbörjat en utredning inom autismspektrat. Behöver tips, råd och stöd ifrån er!

Fram till 1 års ålder åt han allt! Sedan började maträtt efter maträtt att ratas. Har läst massvis ang autism kontra matproblem. Min son får äta det han tycker om hemma.

Problemet är att han inte äter alls på förskolan när det är lunch. Har pratat med förskolepersonalen om jag kan köpa in sådant han äter (knäckebröd, smörgås, osv) De hänvisar dock till att man måste ha ett läkarintyg på specialkost. Jag förstår dem, det hade ju inte fungerat om alla skulle ha specialkost hit och specialkost dit MEN min son äter ju inte.

Vi har fått iväg remiss till BUP/Hablitering och vi har träffat psykolog via BVC... allt tar ju tid... Så just nu har vi endast BVC-läkaren som läkare. Hon begriper sig inte alls på matproblem vid autism och vägrar skriva ut ett läkarintyg. Hon tycker han skall lära sig äta allt, vi borde fatta att barn inte svälter sig själva osv osv Men nej, min son är inte som "alla andra" Han äter inte om det inte passar, klart jag testat alla BVC´s knep.

Känns hemskt att lämna honom på dagis och veta att han är hungrig och utsvulten när jag kommer och hämtar honom.

Det kan väl inte vara rätt att det är såhär? Jag vill att dagis skall erbjuda maten som alla äter ifall han vill/vågar testa men annars servera någonting han äter. Han är hyperaktiv och gör av med massvis av energi. Mår så dåligt över att han har det såhär =(

Någon som varit i liknande situation? Vet några som skrivit en egen begäran om specialkost pga etiska skäl men det gällde ju vart maten kom ifrån. Kan jag skriva något sådant?

• Svar på tråden Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(
  • frökenelisabeth
    Punkster skrev 2014-01-08 20:18:44 följande:

Det är oftast där som det börjar strula och lätt kan gå överstyr. Vad är ett stort problem? Vem avgör det? Och hur? Jag ser framför mig en avdelning med 25 barn där Kalle inte äter potatismos, Stina vägrar grytor och såser, Ahmed inte står ut med fisk, Lina vägrar grönsaker, Oskar enbart äter makaroner och ketchup osv. Den matsituationen blir ju en mardröm.

Det som mimmibanan beskriver här nedanför är ju jättesmarta sätt att lösa problemen på som inte inkluderar någon typ av specialkost eller olika maträtter till olika barn. Att t.ex. servera köttet för sig och såsen för sig istället för att blanda det till en gryta är ju ett smidigt sätt att komma runt problemet på. Där jag jobbar äter ca 80 barn åt gången, och det skulle helt enkelt inte funka att servera 15-20 olika maträtter till olika barn utifrån deras problematik och/eller smak, utöver den allergi och specialkost som redan serveras.

Men alltså "maträtter" - ni serverar väl bröd någon gång under dagen, vad är problemet med att ett barn ska få bröd till lunch om detta barn inte äter annat? Som ts barn.
  • mimmibanan
    Lovis111 skrev 2014-01-08 20:43:52 följande:
    Fast i TS så står det att hon vill att sin son ska få smörgås istället. Vilket knappast ger honom en mer näringsrik kost. Och som punkster skriver så går det inte att tillgodose alla barns speciella önskemål. Har man en diagnos och ett intyg är det en annan sak men så är inte fallet denna gång. Nästintill alla barn knorrar med mat någon gång under livet, en läkare var med på Nyhetsmorgon och berättade om sin dotter som bara åt gröna ärtor under ett halvår. Man dör inte utav en ensidig kost, som många föräldrar tycks tro. Svenska barn får i sig en hel del vitaminer och mineraler ur sånt vi inte riktigt tänker på som mat.

Fast önskekost kan ibland innebära en smörgås vissa dagar. Jag ville bara lyfta fram att många kockar gör specialkost till ett stort problem, vilket det inte alls är. Och att det är skillnad på kräsna barn och barn med diagnoser. Men självklart ska inte några barn gå hungriga, men det har jag ytterst sällan varit med om. Man måste vara lite kreativ och tänka efter före när man jobbar med att laga mat till barn.
  • frökenelisabeth
    Lovis111 skrev 2014-01-08 20:43:52 följande:

Fast i TS så står det att hon vill att sin son ska få smörgås istället. Vilket knappast ger honom en mer näringsrik kost. Och som punkster skriver så går det inte att tillgodose alla barns speciella önskemål. Har man en diagnos och ett intyg är det en annan sak men så är inte fallet denna gång. Nästintill alla barn knorrar med mat någon gång under livet, en läkare var med på Nyhetsmorgon och berättade om sin dotter som bara åt gröna ärtor under ett halvår. Man dör inte utav en ensidig kost, som många föräldrar tycks tro. Svenska barn får i sig en hel del vitaminer och mineraler ur sånt vi inte riktigt tänker på som mat.
    En smörgås ger givetvis mer näring än att inte äta något alls. 
  • frökenelisabeth
    Lovis111 skrev 2014-01-08 20:01:18 följande:

En läkare skulle helt klart skriva ett intyg om det vore så att barnet var underviktigt. Jag tror vi svenskar glömmer bort vad vi får för knappt några pengar alls, förskolan är i många meningar för "billig", skulle varje önskemål om lokaler, kompetent personal, matönskan och matkvalite uppnås skulle vi få betala minst dubbelt så mycket. Förskolan måste ha vissa ramar och regler för att gå runt ekonomiskt. Ta med egen mat är inte aktuellt i en förskola, pga hygien och andra barns eventuella allergier etc.
    Konstigt med hygienskäl, mackorna behöver väl inte vara i köket?

Vi har med egen mat till vårt barn de veckor som kökspersonalen har semester. Visserligen bor vi i Danmark, men har svårt att tro att hygienkraven skulle vara så mycket lägre här än i Sverige. 
  • Blivande sköterska
    Lovis111 skrev 2014-01-08 20:01:18 följande:
    En läkare skulle helt klart skriva ett intyg om det vore så att barnet var underviktigt. Jag tror vi svenskar glömmer bort vad vi får för knappt några pengar alls, förskolan är i många meningar för "billig", skulle varje önskemål om lokaler, kompetent personal, matönskan och matkvalite uppnås skulle vi få betala minst dubbelt så mycket. Förskolan måste ha vissa ramar och regler för att gå runt ekonomiskt. Ta med egen mat är inte aktuellt i en förskola, pga hygien och andra barns eventuella allergier etc.

På mitt barns förskola får dem ta med både macka, yoggi mm...
  • Blivande sköterska
    frökenelisabeth skrev 2014-01-08 21:00:00 följande:
    Konstigt med hygienskäl, mackorna behöver väl inte vara i köket?

Vi har med egen mat till vårt barn de veckor som kökspersonalen har semester. Visserligen bor vi i Danmark, men har svårt att tro att hygienkraven skulle vara så mycket lägre här än i Sverige. 

Håller med dig. Tror inte det finns sådana regler i Sverige heller...
  • Punkster
    frökenelisabeth skrev 2014-01-08 20:50:25 följande:
    Men alltså "maträtter" - ni serverar väl bröd någon gång under dagen, vad är problemet med att ett barn ska få bröd till lunch om detta barn inte äter annat? Som ts barn.
    Visst gör vi det. Skolmatsalen serverar 2 eller 3 maträtter plus salladsbuffé och mackor varje dag. Mao finns det gods förutsättningar för att alla ska hitta något som de gillar varje dag. Även om jag själv kan tycka att det är önskvärt att barnen äter lagad mat till lunchen så kan man naturligtvis ta ett par extra mackor också.
  • Lovis111
    mimmibanan skrev 2014-01-08 20:54:12 följande:
    Fast önskekost kan ibland innebära en smörgås vissa dagar. Jag ville bara lyfta fram att många kockar gör specialkost till ett stort problem, vilket det inte alls är. Och att det är skillnad på kräsna barn och barn med diagnoser. Men självklart ska inte några barn gå hungriga, men det har jag ytterst sällan varit med om. Man måste vara lite kreativ och tänka efter före när man jobbar med att laga mat till barn.

Jag håller med dig det är skillnad om barnet har diagnos. Självklart borde alla skolor och fsk sträva efter mat som de allra flesta barn tycker om och en eloge till dem som verkligen försöker. Min nioåring är ytterst kräsen, totalvägrar äta viss mat eller prova något nytt. Vi har aldrig ätit ensidig kost och alltid uppmuntrat henne att äta och prova nya saker. För ett år sen tog det bara totalstopp. Jag kan räkna på en hand hur många gånger hon äter i skolan på en månad vilket för mig som förälder självklart är väldigt jobbigt. Men jag försöker heller inte lura mig själv genom att få till någon specialkost på henne då jag inte har belägg för det.
  • Punkster
    asgård skrev 2014-01-08 20:47:44 följande:
    du får väl fylla i blamnketten med saker barnet inte vill äta. och skriva som motivation att det gäller ideologiska skäl . tyvärr måste du specifigera vad som inte äts men dom blir skyldiga att följa dina krav. 
    Blanketten med saker barnet inte vill äta? En sån har jag aldrig hört talas om eller sett till. Och om man skulle skriva att man inte vill äta t.ex. potatismos av ideologiska skäl på blanketten om specialkost och allergi så tror jag att man skulle få väldigt svårt att få det godkänt. Att förskolan eller skolan är skyldiga att tillgodose krav på speciell kost stämmer inte heller. Oftast så måste det finnas en legitim anledning, t.ex. allergi. Eller som i TS fall; att en läkare dokumenterat att barnets diagnos gör att det inte kan äta viss mat.
Svar på tråden Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(