Tobby skrev 2014-01-08 19:59:28 följande:
Då måste du ju ha en bra anledning varför han inte klarar av just den maten ? Vad äter ni hemma ? Vad händer om han äter fsk mat ? Har han provat ?
Får han mat hemma som han äter så överlever han utan men om han inte äter på fsk
Det var alltså ts exempel jag tog upp, inte mitt eget.
Mitt barn får inte specialkost på förskolan, men dietisten tyckte vi skulle prata med dem om att se till att han får extra fettrik kost. Det är trots allt hälften av måltiderna ett barn äter på förskolan om man räknar med mellanmål också.
Min son behöver gå upp i vikt, det framgår inte hur ts son förhåller sig till sin kurva, om han är underviktig. Men är man det så behöver man all energi man kan få, det funkar inte att säga att "han överlever om han bara får mat hemma". Äter man bara hälften av de mål man borde, så överlever man kanske, men man går inte upp i vikt.
Dessutom, när det är som i TS fall att sonen endast äter viss mat, och att detta kan bero på en funktionsnedsättning, då tycker jag verkligen inte det är rimligt att sonen ska behöva gå hungrig hela dagen för att förskolan vill hålla på principer.