Inlägg från: frökenelisabeth |Visa alla inlägg
  • frökenelisabeth

Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(

Trist attityd från läkaren tycker jag. Det är inte så enkelt som att "barn äter när de blir hungriga". 

Hur ser hans viktkurva ut? Går han upp i vikt? 

Vår son är också liten i maten och ligger under sin kurva (har dock ingen diagnos, eller misstanke om sådan), vi har kontakt med både läkare och dietist. Får jättebra stöd av dem, och de erbjöd på studs att skriva intyg till förskolan om det behövdes, men det har inte varit aktuellt än. 

• frökenelisabeth
    Tobby skrev 2014-01-08 16:56:39 följande:
    Inte många barn som svälter ihjäl för dom inte äter vissa saker , dom äter till slut
    Svälter ihjäl gör de kanske inte, men de kan drabbas av näringsbrist, tappa i längd, vikt osv. Det är ju inte heller så bra. 

Alla vi har träffat som är utbildade i ämnet (barnläkare, dietister osv) har rekommenderat att servera det som barnet gillar och inte hålla stenhårt på principer om att barn minsann ska lära sig äta allt. Det kan man införa i små steg efterhand när man har matstruliga barn. 
  • frökenelisabeth
    jordgubbe0812 skrev 2014-01-08 18:35:11 följande:
    Fast du talar om alla som du träffat som är utbildade i ämnet. TS har inte träffat någon utbildad. Hon har satt sin egen grund-diagnos och drar helt egna slutsatser därifrån.
    Jag pratar om folk som kan det där med barn och mat, t ex barnläkare eller dietister. Inte experter på diagnoser. Min son har ingen diagnos, han är bara liten i maten. 

Tycker det är helt åt skogen att man inte kan få specialkost utan diagnos, om det nu är så att barnet inte äter. 
  • frökenelisabeth
    Tobby skrev 2014-01-08 18:13:09 följande:
    Inte av att det är enbart e lunchen på fsk som denne inte äter om föräldrarna ser till att barnet får näringsrik mat hemma varje dag
    Det beror väl på situationen. Ligger barnet på gränsen rent näringsmässigt så är det ju inte säkert att det räcker med två mål mat om dagen. Då behöver man alla mål man kan få. 

För egen del vet jag ju att det räcker med att min son äter dåligt en eller två dagar, så går han ner i vikt. Hade jag vetat att han aldrig åt nåt på förskolan, och att förskolan av princip inte ville hjälpa till med att få löst det, så hade jag blivit jättestressad. 
  • frökenelisabeth
    Tobby skrev 2014-01-08 19:40:27 följande:
    Ts barn äter men inte på fsk hemma äter han ju
    Ja, för att hemma serveras det ju mat som han klarar av att äta, vilket det inte gör på förskolan. Hade förskolan serverat samma mat som hemma antar jag att han ätit där också. 
  • frökenelisabeth
    mammatill6 skrev 2014-01-08 18:52:56 följande:
    Men ska alla barn som inte äter få önskemat eller bara de med diagnos? Många barn petar i maten, ska fsk servera allas favoriter varje dag?
    Förslagsvis de barn där matsituationen är ett stort problem, vilket man väl som förälder bör avgöra i samråd med förskolan. 

Min son är en sån som petar i maten, dock är det inte aktuellt för oss att be om specialkost på förskolan. Jag hade verkligen inte haft något emot om det fanns andra barn med mer allvarliga ätproblem som fick önskemat  på sonens förskola. Är det verkligen så mycket extrajobb med det? TS har ju erbjudit sig att ta med mat själv. 
  • frökenelisabeth
    Lovis111 skrev 2014-01-08 20:17:13 följande:

Men läkare och fsk personal måste ju behandla honom som vilket annat kräset barn som helst eftersom han inte har en diagnos (än).
    Det tycker inte jag. Att få en diagnos kan ta lång tid, självklart ska man underlätta för barnet under tiden utredningen pågår, om man nu misstänker att en diagnos finns. 
  • frökenelisabeth
    Tobby skrev 2014-01-08 19:59:28 följande:
    Då måste du ju ha en bra anledning varför han inte klarar av just den maten ? Vad äter ni hemma ? Vad händer om han äter fsk mat ? Har han provat ?
    Får han mat hemma som han äter så överlever han utan men om han inte äter på fsk
    Det var alltså ts exempel jag tog upp, inte mitt eget. 

Mitt barn får inte specialkost på förskolan, men dietisten tyckte vi skulle prata med dem om att se till att han får extra fettrik kost. Det är trots allt hälften av måltiderna ett barn äter på förskolan om man räknar med mellanmål också. 

Min son behöver gå upp i vikt, det framgår inte hur ts son förhåller sig till sin kurva, om han är underviktig. Men är man det så behöver man all energi man kan få, det funkar inte att säga att "han överlever om han bara får mat hemma". Äter man bara hälften av de mål man borde, så överlever man kanske, men man går inte upp i vikt. 

Dessutom, när det är som i TS fall att sonen endast äter viss mat, och att detta kan bero på en funktionsnedsättning, då tycker jag verkligen inte det är rimligt att sonen ska behöva gå hungrig hela dagen för att förskolan vill hålla på principer. 
  • frökenelisabeth
    Punkster skrev 2014-01-08 20:18:44 följande:

Det är oftast där som det börjar strula och lätt kan gå överstyr. Vad är ett stort problem? Vem avgör det? Och hur? Jag ser framför mig en avdelning med 25 barn där Kalle inte äter potatismos, Stina vägrar grytor och såser, Ahmed inte står ut med fisk, Lina vägrar grönsaker, Oskar enbart äter makaroner och ketchup osv. Den matsituationen blir ju en mardröm.

Det som mimmibanan beskriver här nedanför är ju jättesmarta sätt att lösa problemen på som inte inkluderar någon typ av specialkost eller olika maträtter till olika barn. Att t.ex. servera köttet för sig och såsen för sig istället för att blanda det till en gryta är ju ett smidigt sätt att komma runt problemet på. Där jag jobbar äter ca 80 barn åt gången, och det skulle helt enkelt inte funka att servera 15-20 olika maträtter till olika barn utifrån deras problematik och/eller smak, utöver den allergi och specialkost som redan serveras.

Men alltså "maträtter" - ni serverar väl bröd någon gång under dagen, vad är problemet med att ett barn ska få bröd till lunch om detta barn inte äter annat? Som ts barn.
  • frökenelisabeth
    Lovis111 skrev 2014-01-08 20:43:52 följande:

Fast i TS så står det att hon vill att sin son ska få smörgås istället. Vilket knappast ger honom en mer näringsrik kost. Och som punkster skriver så går det inte att tillgodose alla barns speciella önskemål. Har man en diagnos och ett intyg är det en annan sak men så är inte fallet denna gång. Nästintill alla barn knorrar med mat någon gång under livet, en läkare var med på Nyhetsmorgon och berättade om sin dotter som bara åt gröna ärtor under ett halvår. Man dör inte utav en ensidig kost, som många föräldrar tycks tro. Svenska barn får i sig en hel del vitaminer och mineraler ur sånt vi inte riktigt tänker på som mat.
    En smörgås ger givetvis mer näring än att inte äta något alls. 
  • frökenelisabeth
    Lovis111 skrev 2014-01-08 20:01:18 följande:

En läkare skulle helt klart skriva ett intyg om det vore så att barnet var underviktigt. Jag tror vi svenskar glömmer bort vad vi får för knappt några pengar alls, förskolan är i många meningar för "billig", skulle varje önskemål om lokaler, kompetent personal, matönskan och matkvalite uppnås skulle vi få betala minst dubbelt så mycket. Förskolan måste ha vissa ramar och regler för att gå runt ekonomiskt. Ta med egen mat är inte aktuellt i en förskola, pga hygien och andra barns eventuella allergier etc.
    Konstigt med hygienskäl, mackorna behöver väl inte vara i köket?

Vi har med egen mat till vårt barn de veckor som kökspersonalen har semester. Visserligen bor vi i Danmark, men har svårt att tro att hygienkraven skulle vara så mycket lägre här än i Sverige. 
Svar på tråden Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(