• Fiine

Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(

Hjälp med specialkost, barn som utreds inom autismspektrat

Har en son på lite över 2 år. Vi har precis påbörjat en utredning inom autismspektrat. Behöver tips, råd och stöd ifrån er!

Fram till 1 års ålder åt han allt! Sedan började maträtt efter maträtt att ratas. Har läst massvis ang autism kontra matproblem. Min son får äta det han tycker om hemma.

Problemet är att han inte äter alls på förskolan när det är lunch. Har pratat med förskolepersonalen om jag kan köpa in sådant han äter (knäckebröd, smörgås, osv) De hänvisar dock till att man måste ha ett läkarintyg på specialkost. Jag förstår dem, det hade ju inte fungerat om alla skulle ha specialkost hit och specialkost dit MEN min son äter ju inte.

Vi har fått iväg remiss till BUP/Hablitering och vi har träffat psykolog via BVC... allt tar ju tid... Så just nu har vi endast BVC-läkaren som läkare. Hon begriper sig inte alls på matproblem vid autism och vägrar skriva ut ett läkarintyg. Hon tycker han skall lära sig äta allt, vi borde fatta att barn inte svälter sig själva osv osv Men nej, min son är inte som "alla andra" Han äter inte om det inte passar, klart jag testat alla BVC´s knep.

Känns hemskt att lämna honom på dagis och veta att han är hungrig och utsvulten när jag kommer och hämtar honom.

Det kan väl inte vara rätt att det är såhär? Jag vill att dagis skall erbjuda maten som alla äter ifall han vill/vågar testa men annars servera någonting han äter. Han är hyperaktiv och gör av med massvis av energi. Mår så dåligt över att han har det såhär =(

Någon som varit i liknande situation? Vet några som skrivit en egen begäran om specialkost pga etiska skäl men det gällde ju vart maten kom ifrån. Kan jag skriva något sådant?

• Svar på tråden Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(
  • Tobby

Det gäller bara vid allergier mm inte för att han inte tycker om , läkare kan inte skriva att han inte vill ha

• 5by5

Nått måste han ju äta stackarn! Vad gillar han då? Tror inte förskolan har rätt att neka att du tar med matlåda till barnet.

• viseversa
    Tobby skrev 2014-01-08 12:55:31 följande:
    Det gäller bara vid allergier mm inte för att han inte tycker om , läkare kan inte skriva att han inte vill ha
    Håller med. Min 5 åring äter väääääldigt sällan på förskolan. Det är kanske 5 saker hon äter och det är ju inte varje dag det hon gillar serveras på förskolan.

Skulle aldrig komma på tanken att be dom rätta sig efter mitt kräsna barn. Ingen av hennes syskon är så. Så vet inte hur det kommer sig. Hon lever dock än och är varken utsvulten eller död trots att hon varit såhär med maten så länge jag kan minnas.

Så länge du inte har någon tydlig diagnos eller allergi har jag svårt att tro att du får specielmat på förskolan ts. Isåfallo skulle alla fölräldrar vilja att deras barn fick specialmat dom gillar och inget annat. 
    Instagram...LOVALOVISA
  • Tobby
    5by5 skrev 2014-01-08 12:59:15 följande:

Nått måste han ju äta stackarn! Vad gillar han då? Tror inte förskolan har rätt att neka att du tar med matlåda till barnet.

Att ta med egen mat kan innebära att dom andra barnen vill ha lika o det kan skapa problem på fsk
  • sstv

Hur är det med specialkost som inte är sjukdomsrelaterad. Krävs det läkarintyg på att man är muslim eller vegeterian (kanske inte kan få vegokost på förskolan, utan man för vänta till förskoleklass).

• Lady Paraplyh

Jag håller med de andra. Att låta honom bestämma vad han ska äta jämt är ingen bra lösning heller, autism eller inte. Han får helt enkelt ta konsekvensen av sitt handlande, äter man inte det som serveras går man hungrig.

• viseversa
    sstv skrev 2014-01-08 13:06:32 följande:
    Hur är det med specialkost som inte är sjukdomsrelaterad. Krävs det läkarintyg på att man är muslim eller vegeterian (kanske inte kan få vegokost på förskolan, utan man för vänta till förskoleklass).
    Tror inte det. Som förälder skriver man på om barnet inte äter fläsk eller kött. Dock tror jag inte man får specialkost för att man har kräsna barn nej. Religion är något annat likaså vegeterian. men visst det är lite konstigt. men dom måste ju dra gränsen någonstans.
    Instagram...LOVALOVISA
  • blubbblubb

Om barnet har stora matproblem varför utreder ni inte dem då utan förutsätter att det är undertryckta en autismdiagnos ni ännu inte fått?

Om barnet är en s.k. riktig matvägrare behöver vikt och längd följas. Det behöver tas fram någon metod för att ge barnet åtminståne hyggligt näringsriktig mat i rimlig mängd. Barn som matvägrar kan ju behöva näringstillskott, eller om det går tillräckligt långt matas via sond eller knapp. Barnet behöver kollas mot allergier, halsen behöver kollas så det inte handlar om någon infektion, för trång matstrupe, reflux eller något liknande. En sådan klinik kommer garanterat kunna skriva läkarintyg på sina rekomendationer.

Ps. Läkare kan skriva intyg på saker som är rimligt med som de inte undersökt själva. Vi har t.ex ett allergiintyg som även inkluderar överkänslighet mot vissa livsmedel som läkaren inte kontrollerat.  Många sjukskrivningar bygger ju åtminståne delvis på information som patienten själv angivit. Dock måste det ju vara rimligt och läkaren själv tro på det hela.

Din son skall dock få hjälp för sina matproblem idag. Ni ska upprepa en handlingsplan med förskolan om detta som sedan föjs upp. Mitt råd är att du i det sammanhanget betraktar matproblemet som ett isolerat problem utan känd orsak.

Barn älskar väl genrellt smörgås. Det är smakneutralt och lätt att tugga. Det gör nog att det är svårt att ge ditt barn smörgås medan andra äter mat. Han behöver  antagligen matas separat då vilket tar resurser. Resurser förskolan  inte vill avsätta förrän i absolut nödfall.  

• thanisa

Äter han hemma? Hade annan mat hjälpt?

Varför jag skriver sista frågan är för att jag är osäker på om det är maten som ställer till det på förskolan. Jag har en son som är lite annorlunda. Han åt inget första året på förskolan, maten spelade ingen roll han satt vid bordet men rörde inte maten. Sen började han äta, men när han bytte avdelning så började en till period när han inte åt något i förskolan.

Detta var hans sätt att reagera, vad förskolan serverat hade ingen som helst betydelse han åt inte än då.Nu i skolan äter han allt möjligt men vid förändringar är det fortfarande jobbigt och han iaktagar innan han gör något själv.

Men visst ska förskolan/skola servera mat för barnen, om det är barn med särskilda behov kan det behövas kämpa en hel del och intyg behövs. Vet några pojkar med autism och grav matstörning där skolan behöver köpa in speciell päronjuice och sen de andra sakerna som pojkarna äter utav, knappen behöver de också ge näring genom på skolan, men det behöver inte bli så att din pojk har sådana problem om något år.

• UnikFamilj

Naturligtvis ska barnet kunna få specialkost om det är vad barnet behöver! Stå på dig! Alla mina barn med autism har stora svårigheter med konsistenser och smaker, och de kan helt enkelt inte äta sånt de inte vill ha. Både i förskola och i skola har man kunnat lösa detta med sk önskekost. Det har aldrig varit ett problem. Inga intyg har heller behövts... Dåligt av förskolan! Jag hade delvis förstått om det handlade om ett neurotypiskt barn, men ett barn som ska utredas för autism i den ålder har uppenbara svårigheter. De måste läsa på om matsvårigheterna och möta barnet, det kan ge långtgående konsekvenser annars.

Svar på tråden Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(