Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(
Hjälp med specialkost, barn som utreds inom autismspektrat
Har en son på lite över 2 år. Vi har precis påbörjat en utredning inom autismspektrat. Behöver tips, råd och stöd ifrån er!
Fram till 1 års ålder åt han allt! Sedan började maträtt efter maträtt att ratas. Har läst massvis ang autism kontra matproblem. Min son får äta det han tycker om hemma.
Problemet är att han inte äter alls på förskolan när det är lunch. Har pratat med förskolepersonalen om jag kan köpa in sådant han äter (knäckebröd, smörgås, osv) De hänvisar dock till att man måste ha ett läkarintyg på specialkost. Jag förstår dem, det hade ju inte fungerat om alla skulle ha specialkost hit och specialkost dit MEN min son äter ju inte.
Vi har fått iväg remiss till BUP/Hablitering och vi har träffat psykolog via BVC... allt tar ju tid... Så just nu har vi endast BVC-läkaren som läkare. Hon begriper sig inte alls på matproblem vid autism och vägrar skriva ut ett läkarintyg. Hon tycker han skall lära sig äta allt, vi borde fatta att barn inte svälter sig själva osv osv Men nej, min son är inte som "alla andra" Han äter inte om det inte passar, klart jag testat alla BVC´s knep.
Känns hemskt att lämna honom på dagis och veta att han är hungrig och utsvulten när jag kommer och hämtar honom.
Det kan väl inte vara rätt att det är såhär? Jag vill att dagis skall erbjuda maten som alla äter ifall han vill/vågar testa men annars servera någonting han äter. Han är hyperaktiv och gör av med massvis av energi. Mår så dåligt över att han har det såhär =(
Någon som varit i liknande situation? Vet några som skrivit en egen begäran om specialkost pga etiska skäl men det gällde ju vart maten kom ifrån. Kan jag skriva något sådant?