• Fiine

Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(

Hjälp med specialkost, barn som utreds inom autismspektrat

Har en son på lite över 2 år. Vi har precis påbörjat en utredning inom autismspektrat. Behöver tips, råd och stöd ifrån er!

Fram till 1 års ålder åt han allt! Sedan började maträtt efter maträtt att ratas. Har läst massvis ang autism kontra matproblem. Min son får äta det han tycker om hemma.

Problemet är att han inte äter alls på förskolan när det är lunch. Har pratat med förskolepersonalen om jag kan köpa in sådant han äter (knäckebröd, smörgås, osv) De hänvisar dock till att man måste ha ett läkarintyg på specialkost. Jag förstår dem, det hade ju inte fungerat om alla skulle ha specialkost hit och specialkost dit MEN min son äter ju inte.

Vi har fått iväg remiss till BUP/Hablitering och vi har träffat psykolog via BVC... allt tar ju tid... Så just nu har vi endast BVC-läkaren som läkare. Hon begriper sig inte alls på matproblem vid autism och vägrar skriva ut ett läkarintyg. Hon tycker han skall lära sig äta allt, vi borde fatta att barn inte svälter sig själva osv osv Men nej, min son är inte som "alla andra" Han äter inte om det inte passar, klart jag testat alla BVC´s knep.

Känns hemskt att lämna honom på dagis och veta att han är hungrig och utsvulten när jag kommer och hämtar honom.

Det kan väl inte vara rätt att det är såhär? Jag vill att dagis skall erbjuda maten som alla äter ifall han vill/vågar testa men annars servera någonting han äter. Han är hyperaktiv och gör av med massvis av energi. Mår så dåligt över att han har det såhär =(

Någon som varit i liknande situation? Vet några som skrivit en egen begäran om specialkost pga etiska skäl men det gällde ju vart maten kom ifrån. Kan jag skriva något sådant?

• Svar på tråden Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(
  • Hypnotica

Håhjaja.

"Barn svälter inte sig själva" får man höra om och om igen. Det stämmer inte. Inte när det gäller dessa barn.

Att tvinga ett matkräset barn (oavsett anledning) till att äta saker denne inte vill, är att garantera en ångesfylld och problematisk inställning till mat. Lägg sedan på autism på det hela som även kan innebära oförmåga att känna hunger och ett totalt ointresse av mat så kommer man till slut ha en hel drös problem (vad sägs om en mage som slutar fungera ordentligt?)

Mina föräldrar tvingade aldrig mig att äta saker jag inte tyckte om eller som var okända. Jag åt dessutom inte blandad mat förens sent i tonåren då jag själv av egen vilja smakade på en fisksoppa.

Det är först när man känner trygghet i matsituationer som man vågar att prova något nytt.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Punkster
    Baryk skrev 2014-01-08 16:46:24 följande:
    Så barn som har problem med konsistens på maten och därför är kräsna skulle inte heller få specialkost hos er då menar du? Är det bättre med ev aggressiva utbrott för att barnen inte orkar med en hel dag utan mat i förskola/skola än att de får mat de kan/vill äta? Att ha autism är ju inget som barnet valt, de är oftast inte "bortskämda" för att de ratar viss mat, det beror på andra saker.

För de som föreslår matlåda så kan jag passa på att nämna att skolköken tyvärr inte får låta barn ha matlåda med sig då det har med livsmedelshygienen att göra. Mycket tråkigt för alla barn som skulle behövt det!
    Nej, det har jag mycket svårt att tro. Det är ju å andra sidan inte jag som bestämmer sånt, jag antar att det hade blivit en fråga för skolsyster gemensamt med skolköket. Men jag tror inte att skolköket hade gått med på argument som "mitt barn äter endast köttbullar och makaroner" utan ett läkarintyg. Och även då så tror jag att det hade blivit ett herrans liv från flera instanser.

Nu jobbar ju jag som sagt inom skolan med lite äldre barn, och jag har aldrig stött på de problem som du beskriver. Vi får dessutom alltid 2 eller flera maträtter att välja på i matsalen, tillsammans med en rejäl salladsbuffé och mackor, så om man inte tycker om något så finns det ju annat att välja på.
  • Maddiogora

Du behöver ju inte ha en läkare från bup , gå till vårdcentralen , eller privat vården om bup inte kan ge er den hjälp ni behöver , i vårt fall skrev skolsyster under . Lycka till.

• Punkster
    Liten elak och intelligent skrev 2014-01-08 16:51:38 följande:
    Det där tror jag kan strida mot skollagen. Ni är skyldiga att anpassa så att det fungerar för barn med funktionsnedsättning och för barn med neurpsykiatriska diagnoser kan maten vara ett jätteproblem.
    Som jag skrev nyss så har vi där jag jobbar flera maträtter att välja på samt salladsbuffé och mackor. Förutsättningarna för att alla ska hitta något de gillar är därför höga. Jag kan också tänka mig att både skolsyster och skolköket skulle vilja ha det ordentligt styrkt av läkare att barnet bara kan äta viss mat utifrån sin neuropsykiska diagnos. Jag kan också tänka mig att det skulle utlösa en svårhanterlig storm av ansökningar från andra barn om att slippa t.ex. blodpudding, korv stroganoff, pyttipanna eller vad det nu kan vara som man inte tycker om.

Men som sagt är det heller inte skolpersonalen som ligger bakom inställningen till kosten. Iaf inte där jag jobbar.
  • Tobby
    Blivande sköterska skrev 2014-01-08 18:57:54 följande:

Det är väll ändå skillnad på barn som petar periodvis eller ibland och på barn som aldrig äter?
    Ts barn äter men inte på fsk hemma äter han ju
  • frökenelisabeth
    Tobby skrev 2014-01-08 19:40:27 följande:
    Ts barn äter men inte på fsk hemma äter han ju
    Ja, för att hemma serveras det ju mat som han klarar av att äta, vilket det inte gör på förskolan. Hade förskolan serverat samma mat som hemma antar jag att han ätit där också. 
  • mammatill6
    Blivande sköterska skrev 2014-01-08 18:57:54 följande:
    Det är väll ändå skillnad på barn som petar periodvis eller ibland och på barn som aldrig äter?

Det är väldigt många barn som är petiga och inte äter på fsk. Ska de som misstänks ha diagnos få mackor men inte den som bara är kräsen?
  • frökenelisabeth
    mammatill6 skrev 2014-01-08 18:52:56 följande:
    Men ska alla barn som inte äter få önskemat eller bara de med diagnos? Många barn petar i maten, ska fsk servera allas favoriter varje dag?
    Förslagsvis de barn där matsituationen är ett stort problem, vilket man väl som förälder bör avgöra i samråd med förskolan. 

Min son är en sån som petar i maten, dock är det inte aktuellt för oss att be om specialkost på förskolan. Jag hade verkligen inte haft något emot om det fanns andra barn med mer allvarliga ätproblem som fick önskemat  på sonens förskola. Är det verkligen så mycket extrajobb med det? TS har ju erbjudit sig att ta med mat själv. 
  • Tobby
    frökenelisabeth skrev 2014-01-08 19:44:11 följande:
    Ja, för att hemma serveras det ju mat som han klarar av att äta, vilket det inte gör på förskolan. Hade förskolan serverat samma mat som hemma antar jag att han ätit där också. 
    Då måste du ju ha en bra anledning varför han inte klarar av just den maten ? Vad äter ni hemma ? Vad händer om han äter fsk mat ? Har han provat ?

Får han mat hemma som han äter så överlever han utan men om han inte äter på fsk
  • Lovis111
    frökenelisabeth skrev 2014-01-08 19:46:53 följande:
    Förslagsvis de barn där matsituationen är ett stort problem, vilket man väl som förälder bör avgöra i samråd med förskolan.  Min son är en sån som petar i maten, dock är det inte aktuellt för oss att be om specialkost på förskolan. Jag hade verkligen inte haft något emot om det fanns andra barn med mer allvarliga ätproblem som fick önskemat  på sonens förskola. Är det verkligen så mycket extrajobb med det? TS har ju erbjudit sig att ta med mat själv. 

En läkare skulle helt klart skriva ett intyg om det vore så att barnet var underviktigt. Jag tror vi svenskar glömmer bort vad vi får för knappt några pengar alls, förskolan är i många meningar för "billig", skulle varje önskemål om lokaler, kompetent personal, matönskan och matkvalite uppnås skulle vi få betala minst dubbelt så mycket. Förskolan måste ha vissa ramar och regler för att gå runt ekonomiskt. Ta med egen mat är inte aktuellt i en förskola, pga hygien och andra barns eventuella allergier etc.
Svar på tråden Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(