• Punkster

Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(

Det är ju en knepig situation, som inte är alldeles lätt att reda i. 

Jag jobbar på fritids/skola, och kan på en gång säga att det inte hade funkat hos oss. Mao hade vi inte erbjudit specialkost baserat på att barnen inte tyckte om maten. Oavsett om det hade att göra med någon typ av neuropsykologisk diagnos eller inte. Här det det strikt med specialkosten, det ska vara allergi eller etiska skäl. Till etiska skäl räknas även vegetarisk kost och minus fläsk. 

Hur det är på förskolan kan jag nog inte svara på. Kan vara så att de har lite "mildare" regler där. 

• Punkster
    Baryk skrev 2014-01-08 16:46:24 följande:
    Så barn som har problem med konsistens på maten och därför är kräsna skulle inte heller få specialkost hos er då menar du? Är det bättre med ev aggressiva utbrott för att barnen inte orkar med en hel dag utan mat i förskola/skola än att de får mat de kan/vill äta? Att ha autism är ju inget som barnet valt, de är oftast inte "bortskämda" för att de ratar viss mat, det beror på andra saker.

För de som föreslår matlåda så kan jag passa på att nämna att skolköken tyvärr inte får låta barn ha matlåda med sig då det har med livsmedelshygienen att göra. Mycket tråkigt för alla barn som skulle behövt det!
    Nej, det har jag mycket svårt att tro. Det är ju å andra sidan inte jag som bestämmer sånt, jag antar att det hade blivit en fråga för skolsyster gemensamt med skolköket. Men jag tror inte att skolköket hade gått med på argument som "mitt barn äter endast köttbullar och makaroner" utan ett läkarintyg. Och även då så tror jag att det hade blivit ett herrans liv från flera instanser.

Nu jobbar ju jag som sagt inom skolan med lite äldre barn, och jag har aldrig stött på de problem som du beskriver. Vi får dessutom alltid 2 eller flera maträtter att välja på i matsalen, tillsammans med en rejäl salladsbuffé och mackor, så om man inte tycker om något så finns det ju annat att välja på.
  • Punkster
    Liten elak och intelligent skrev 2014-01-08 16:51:38 följande:
    Det där tror jag kan strida mot skollagen. Ni är skyldiga att anpassa så att det fungerar för barn med funktionsnedsättning och för barn med neurpsykiatriska diagnoser kan maten vara ett jätteproblem.
    Som jag skrev nyss så har vi där jag jobbar flera maträtter att välja på samt salladsbuffé och mackor. Förutsättningarna för att alla ska hitta något de gillar är därför höga. Jag kan också tänka mig att både skolsyster och skolköket skulle vilja ha det ordentligt styrkt av läkare att barnet bara kan äta viss mat utifrån sin neuropsykiska diagnos. Jag kan också tänka mig att det skulle utlösa en svårhanterlig storm av ansökningar från andra barn om att slippa t.ex. blodpudding, korv stroganoff, pyttipanna eller vad det nu kan vara som man inte tycker om.

Men som sagt är det heller inte skolpersonalen som ligger bakom inställningen till kosten. Iaf inte där jag jobbar.
  • Punkster
    frökenelisabeth skrev 2014-01-08 19:46:53 följande:
    Förslagsvis de barn där matsituationen är ett stort problem, vilket man väl som förälder bör avgöra i samråd med förskolan. 

Det är oftast där som det börjar strula och lätt kan gå överstyr. Vad är ett stort problem? Vem avgör det? Och hur? Jag ser framför mig en avdelning med 25 barn där Kalle inte äter potatismos, Stina vägrar grytor och såser, Ahmed inte står ut med fisk, Lina vägrar grönsaker, Oskar enbart äter makaroner och ketchup osv. Den matsituationen blir ju en mardröm.

Det som mimmibanan beskriver här nedanför är ju jättesmarta sätt att lösa problemen på som inte inkluderar någon typ av specialkost eller olika maträtter till olika barn. Att t.ex. servera köttet för sig och såsen för sig istället för att blanda det till en gryta är ju ett smidigt sätt att komma runt problemet på. Där jag jobbar äter ca 80 barn åt gången, och det skulle helt enkelt inte funka att servera 15-20 olika maträtter till olika barn utifrån deras problematik och/eller smak, utöver den allergi och specialkost som redan serveras.

mimmibanan skrev 2014-01-08 20:08:08 följande:
    Jag jobbar som kock inom kommunen (på förskola och skola) och har svårt att förstå varför er förskola motsätter sig special- eller önskekost. Majoriteten av våra npf-barn har antingen special-eller önskekost vissa dagar. Vissa dagar fungerar ju även den vanliga maten och ibland räcker det ju exempelvis att skippa såsen i grytan och ta undan köttet direkt efter att man har brynt det. Inget extrajobb öht. Många barn, med eller utan diagnoser, föredrar exempelvis grönsaker som inte är ihopblandade så vi serverar de flesta saker på salladsbordet så "rent" som möjligt. Så kan alla ta det de vill ha och blanda på sin egen tallrik. Hoppas att de tänker om så att ni kan få hjälp med maten! Och nej, ni som tagit upp kräsna barn, det här är inte alls samma sak som att vara kräsen.

• Punkster
    frökenelisabeth skrev 2014-01-08 20:50:25 följande:
    Men alltså "maträtter" - ni serverar väl bröd någon gång under dagen, vad är problemet med att ett barn ska få bröd till lunch om detta barn inte äter annat? Som ts barn.
    Visst gör vi det. Skolmatsalen serverar 2 eller 3 maträtter plus salladsbuffé och mackor varje dag. Mao finns det gods förutsättningar för att alla ska hitta något som de gillar varje dag. Även om jag själv kan tycka att det är önskvärt att barnen äter lagad mat till lunchen så kan man naturligtvis ta ett par extra mackor också.
  • Punkster
    asgård skrev 2014-01-08 20:47:44 följande:
    du får väl fylla i blamnketten med saker barnet inte vill äta. och skriva som motivation att det gäller ideologiska skäl . tyvärr måste du specifigera vad som inte äts men dom blir skyldiga att följa dina krav. 
    Blanketten med saker barnet inte vill äta? En sån har jag aldrig hört talas om eller sett till. Och om man skulle skriva att man inte vill äta t.ex. potatismos av ideologiska skäl på blanketten om specialkost och allergi så tror jag att man skulle få väldigt svårt att få det godkänt. Att förskolan eller skolan är skyldiga att tillgodose krav på speciell kost stämmer inte heller. Oftast så måste det finnas en legitim anledning, t.ex. allergi. Eller som i TS fall; att en läkare dokumenterat att barnets diagnos gör att det inte kan äta viss mat.
  • Punkster
    Blivande sköterska skrev 2014-01-08 21:16:53 följande:
    Ibland känns det som vi föräldrar ska niga och tacka för att våra barn får vara på förskolan med personal som tar hand om dem. Vi betalar för en tjänst som tar hand om det käraste vi har och ändå har vi lättare att ringa vårat telefonbolag när vi inte får det vi betalar för. Varför ska TS betala full barnomsorg om hennes barn inte äter?
    TS betalar inte full barnomsorg, det gör ingen i Sverige. En barnomsorgsplats kostar tiotusentals kronor. Vi betalar en bråkdel av kostnaden. Sen har jag väldigt svårt för människor som betraktar förskollärare och andra pedagogers jobb som ett serviceyrke, men det är en annan diskussion.
Svar på tråden Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(