• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (va??) skrev 2015-03-11 16:28:54 följande:
    Ja kanske Ellaa men jag vet inte. Det här jäkla kösystemet som dom hänvisar till hela tiden! Alltså jag blir helt jäkla förstörd när jag hör det i örat varje gång jag ringer och sen VET vi här på familjeliv att det inte följs. Frustrerande att inte kunna prata tillbaka. Dom lyssnar ju inte.

Och dom vägrade ge ut teamleader eller enhetschef idag. Kändes som om hon anklagade mig för att vilja tränka mig i kön. Men det är det sista jag vill - jag vill bara  ha svar på mina frågor om varför en ansökan fick beslut innan mig som legat i samma enhet. Idag bevisades det ju åter igen att kösystemet inte följs. Jag har väntat i två veckor längre - i samma enhet! Liknande länder.

Vi vet ju alla vad det betyder när dom "råkar" hoppa över ens datum  - flera månaders mer väntan och ovisshet kan det betyda. Utan några svar, utan någon inblick (mimmipigg tex. fy fanken alltså).

GRATTIS trött USA pendlare, jag är mycket glad för er positiva beslut!

Och tack Ellaa för uppmuntran. Jag hoppas du har rätt och inte jag!
    Jag vet, det är som jag anat hela tiden, kösystemet verkar följas 40% resten känns som tur och VEM som är handläggaren. Förstår inte varför de inte har ett gemensamt system, där man i bästa möjliga mån försöker göra det rättvist kanske tom skulle bli mer effektivt... Eller iaf som en statistisk så man kan ge folk lite info om ungefär vad man kan förvänta sig. Du borde sagt: Jag är inte som er och är orättvis, jag bryr mig inte så om andras fall utan söker endast svar på mitt fall. Du är så nära slutspurtet nu, dont let them take you down! Vi kommer vara här och vänta på ert positiva svar!

De gånger jag har ringt Växjö så är det som att simma mot strömmen - helt onödigt! Varför inte lika gärna ta bort kundtjänsten... Kostar onödigt mycket pengar för att de inte kan ge oss svar iaf, så varför finns de? Hellre att de sitter och tar beslut från ansökningsdatum - till slut. Så man kan ha en kontakt med en och samma handläggare eller något.
  • Ellaa
    jagejetteglad skrev 2015-03-11 17:15:12 följande:

Min fru kommer från bosnien sarajevo, hon var hos mig i 3 månader sen fick hon åka tillbaka. I januari var jag i bosnien på ambassaden med henne, och vi lämnade in alla papper, hon fick tid till intervju direkt och hon hade intervju den 25 februari. Igår fick jag hem ett formulär, vilket jag skrev på direkt och skickade det igår innan klockan 6. Idag när jag kom hem från jobbet så loggade jag in migrationsverkets sida, och där stod det att beslut har fattats. Det gick rätt så snabbt. Så imorgon väntar man in ett lyckligt brev får man hoppas.

Herregud vad underbart! Knappt en månad :) Vart låg ert ärende, vilken enhet? Är kanske Bosnien ett prio land såsom Syrien osv? För de länder är prioriterade!

Hur som haver, GRATTIS glad för eran skull!
  • Ellaa

Tack tjejer! Det värmer att höra, i slutändan är vi alla i samma sits.. Och har typ bara varann mot denna byråkratiska kamp! Hoppas på att mars månad är effektiv då påskledigheterna är på ingång!

• Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-03-11 23:53:53 följande:

Bosnien är inte prio land, min sambo fick avslag i januari (ansökte mars 2014) vi har överklagat och väntetiden är upp till 6 månader! Jag orkar inte längre så han kommer i början av april till Sverige efter 3 månader i Bosnien! Vet inte ens om det är lagligt? Någon som vet? Finns det någon som har fått avslag om UT och överklagat? Skulle behöva lite info och råd om det! Grattis till alla som fått positiva svar!

Vad var motiveringen till avslaget? Har han redan gjort intervjun? (Då kanske han inte ska komma enligt deras oförståeliga rekommendationer). Om han inte har gjort intervjun och är viseringsfri så får han väl komma? Men kolla först i avslaget eller överklagningspapprena om det står något där om att besöka Sverige för den som fått avslag eller genomgår en överklagan. De är så jäkla grova mot de som blivit nekade sen tidigare, och folk som genomgått intervjun och väntar på svar får inte ens heller besöka Sverige, enligt de för chans på avslag. De är så otroligt rädda att folk ska stanna i desperation. Kontakta Lawline på nätet, ställ din fråga där så kan de vägleda dig juridiskt! Vi håller tummarna!
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-12 17:04:35 följande:

Ja tack det känns riktigt skönt att det ändå rullar på :D Jag vet faktiskt inte vilken enhet vi har hamnat på. Kan man kolla det på något sätt förutom ringa eller maila som är helt omöjligt...?

Jag tror dessvärre du måste ringa eller maila och fråga, de är ganska snabba på att svara på mail. Vi ansökte 14 okt och väntar på mailet.... Hoppas hoppas!

När ska din kille göra intervjun? :)
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-11 16:49:56 följande:

Jag och min pojkvän ansökte den 17 September 2014 och vi fick mail om intervju idag :) Min pojkvän kommer ifrån Mexico.

Elsanna: detta kanske betyder att ni är typ en vecka ifrån! Kommer vänta ivrigt!
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-12 22:47:50 följande:

Okej då ska jag maila dom och fråga :) Är helt säker på att mailet om eran intervju kommer dyka upp snart också då jag varit orolig ett tag då inget mail kom efter dom där 5 månaderna som alla pratade om, men jag pratade med Svenska ambassaden här i Mexico City och de sa att efter jul har det stått rätt stilla med intervjumailen, men vipps, denna vecka kom det! :) Vi fick intervjutid väldigt snabbt så han ska dit redan nu på onsdag. Det dom vill att vi ska ta med på intervjun är alla orginalpapper på inskannade dokument, dom dokumenten när man skickade in ansökan alltså. Även foton sa hon åt oss att ta med :)

Samma här, man hoppas på att man får mailet senast 5 månaderna, börjar visa sig att i de flesta fallen så kommer mailen runt 5 1/2-6 månaders tiden. Hoppas vi får den inom 2 veckor då man inte vill sitta och vänta ut efter påsken. Tur att han har intervjun så snabbt, säg till han att be de lite gulligh om att snabbt sicka allt tillbaka till Mig. Verket för påsken kommer och ni inte vill påverkas av det när ni är så nära nu. ;)

Vet du om ni stod med på E3 systemet? Var det webbansökan? Och har de krävt komplettering? Har ni varit sambos eller så sedan innan? Alltid bra att veta hur de verkar bedöma utifrån första bedömningen dvs innan intervjun... Läst vissa som tas ur för komplettering och man hoppas inte det! Ni har ju sluppit :)
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-13 04:31:40 följande:

Svar till Ellaa: Jag hoppas ni får mailet innan påsken, jag lovar det ger extra energi i denna jobbiga väntan.. Vi hade inte hört någonting alls ifrån dom sedan vi ansökte i September. Dom har inte begärt komplettering eller något sådant, dom sa att vi skulle ta med foton på oss två till intervjun :) Vi har inte bott tillsammans tidigare, vi träffades för ett år sedan genom gemensamma vänner då han var i Sverige på besök då han har släktingar som bor där :) Dock är jag hos honom i Mexico nu sedan i December men det vet MIG inte om än men han får visa upp min biljett på intervjun.. Ååh är verkligen supernervös, även om vi vet att vårar förhållande är på riktigt och våra familjer och vänner men vad om MIG bedömer att vi tidigare inte bott tillsammans eller att vi inte varit tillsammans tillräckligt länge ? 

Hur är det för dig Ellaa är du och din pojkvän gifta eller har ni varit sambos sedan tidigare? :)

Var inte orolig för det, det finns jättemånga som har fått positiva beslut som 'nyetablerade förhållanden' - och nu när du har varit där i 3 månader då har du starkare bevis, ta med bilder från denna resa och biljett som du säger, så kan de tillägga det på er ansökan och detta skickas vidare till Mig. Verket. Det ger bara bevis hur mycket ni vill vara ihop! Tror verkligen inte du ska oroa dig :) läste från Lawline att det inte finns exakt definition på sambo enligt utlänningslagen men att man beräknar minst 6 månaders av samlevnad i ett boende som sambo oavsett om det är Sverige eller utlandet. Det vill bara se äktheten.

Vi har varit tillsammans i 5 år nu, 2 år hade vi långdistans med resor varje 7-8e vecka. Sedan flyttade jag till honom i USA 2012, då pluggade jag där så vi har varit sambos i USA sedan sept 2012. Sedan kom vi till Sverige i december, han är här som turist och jag passar på att jobba. Vi hade hoppats att hans intervju skulle ske innan hans 90 viseringsfria dagar är slut men de tar slut på måndag så vi åker tillbaka till NY och väntar på intervjun och mailet där då han inte får vara här efter intervjun. Skickade bevis på vårt samboskap och sparade bådas ansökan som pdf och minns nu att jag skrev böcker på de. Hoppas de orkar läsa :)

Var inte orolig det kommer gå bra :) Hoppas han får svar inom 2 veckor som mar har hört vissa som fått. Då kan ni redan komma hem om mindre än 2 v. :D Tack för att du delar med dig! Säg gärna till om du lyckas få reda på enheten.
  • Ellaa
    trött usa pendlare skrev 2015-03-02 22:42:35 följande:

Hej! :)

Ja den hade han för en vecka sen på konsulatet där han bor.

När han kom till intervjun bad dom honom att vänta lite.

Efter 1h så frågade han varför de tog så många före honom då visade det sig att ambassaden bara hade skickat hälften av hans papper fast att vi hade dubbelkollat med ambassaden och dom sa att de hade skickat allt.

Så efter att både ambassaden och senare konsulatet hade vart på lunch rast och ca 6h hade gått så fick han ÄNTLIGEN sin intervju!

Intervjun gick ut på att han skulle muntligt fylla i hela ansökan igen datum och allt även på min familj och sedan skriva på det sen var det slut. Suck!

Fattar dock inte varför vi behövde vänta så länge på att göra samma sak igen.

Dom bad inte om att se några av våra original dokument eller bilder kanske för att vi gjorde en pdf med det redan i ansökan.

Mannen på konsulatet sa till min man att det brukar ta ca8 mån totalt

Men jag vet inte vad han faktiskt vet..

Hur går det för er?

Hej! Har ni hört något än? Har beslutet tagits? Vilken stad gjorde din partner intervjun? Hoppas ni har det!
  • Ellaa
    Vad Gäller skrev 2015-03-16 10:19:56 följande:

Hej,

Jag har en fundering som jag hoppas någon har ett bra svar på, min fru är amerikanska och vi har gjort en ansökan för att hon ska komma till Sverige. Vi väntar fortfarande på att hon ska få sin intervju, men vi undrade ifall hon kunde komma på besök till Sverige innan? Enligt migrationsverket så får hon ju inte vara i Sverige tills hela ärendet är klart, men vi tänkte att med tanke på att hon kan komma utan att behöva ett visum så borde det inte vara något problem, bara hon är tillbaks i USA för sin intervju, när den väl dyker upp. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Hej, min sambo är amerikan och vi hade samma dilemma, fick lite otydliga svar. Men de flesta skrev (har det på papper från de själva) att min sambo som är amerikan är viseringsfri i 90 dagar i Sverige så han får lagligt komma till Sverige innan intervjun som turist och efter intervjun så ska de hålla sig utanför Sverige! Helst i hemlandet och vänta på svar men det kan inte de bestämma om man vill vara i Italien eller Thailand liksom. För efter intervjun så måste många hömta ut kort hos själva ambassaden och handläggaren kan välja att göra detta till ett problem och ge avslag osv. Men innan intervjun så har de sagt att han får följa med hit :) har inte heller ens hört ett enda avslag på de som är viseringsfria i Sverige fått avslag pga de stannat här. Men jag tror de säger lite så för att de helst avser att man inte är här... Min är här sedan december men vi åker tillbaka idag (på flygplatsen nu) och väntar på intervjun och beslut därborta!

När ansökte ni?

Lycka till :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid