• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

JamJam skrev 2015-02-27 15:37:38 följande:

Nej, jag vet inget om din bakgrund och därmed gör jag inte heller några antaganden om dig. Jag tycker inte heller man ska sjukskriva sig "bara för att få som man vill" och under mina 23 år som arbetande har jag aldrig tänkt eller gjort det. Men hur som helst,

Jag tycker att det är tråkigt med den ton du har här.

Jag har följt tråden och skrev nu för att jag ville dela med mig av mina erfarenheter och tankar. Vad synd då att det bara tar en dag innan man blir kritiserad och "påhoppad". Blir faktiskt väldigt ledsen....men

Jag ska inte tråka ut andra läsare med denna konversation så jag väljer att avrunda här. Jag önskar er alla lycka till.

Jonis, jag önskar även dig ett stort lycka till och hoppas du får ett positivt svar snart.

All the best och styrkekramar

Håller med om att tråden egentligen ska handla om folk som är i samma situation dvs. de som väntar på svar från Migrationsverket, intervjutid, beslut osv. Så vi kan dela med oss om våra processer, som en plattform för att stötta varandra. Och Jag tycker Jonis om hon vill sjukskriva sig pga detta varsågod. Det finns något som kallas sjukskrivning pga depression! Sen har vi alla olika ting som leder oss till depression, det är upp till var och en inklusive läkaren att bedöma samt Försäkringskassan - inte du. När du ska lägga din egen värdering så leder ju tråden till annat. Samma med de som vill diskutera flyktingar och att de får prio, finns annan tråd för det. Tråden har funkat relativt bra för att stötta varandra med enkel info om hur saker går för alla, ansökningsdatum - enhet - kontakt med Mig. verket & väntetider osv. Och dela med sin frustration om vad man väntar. Gör vad som känns bäst "JamJam", önskar oss alla TUR! Låt oss fortsätta dela information om våra processer till att våra partners får UT!

LYCKA TILL FORTS. MED ERA UPPDATERINGAR!
  • Ellaa
    Norpan1982 skrev 2015-02-27 14:56:30 följande:

Applied online on February 2014.

Interview in April 2014.

Already waiting from 13 months for a decision.

All they say is that someone will contact you if more information is needed but no one ever did. And also to look at the waiting times at Migrationsverket.se

I have one more month to wait.

Hopefully they will contact me soon and not increase again the waiting time.

I wonder what should I do if the waiting time end and the don't make a decision.

Hi, its ridiculous that you are on month 13. In one way you are probably closer than anyone else but 13 months... I canmot believe it. May I ask where you are from or your partner? And have you called and asked why its taking, if you have to add more information?

Good luck' keep us updated!
  • Ellaa
    MrsPollyn skrev 2015-02-27 16:38:39 följande:

Registrering början av oktober, mannens intervju mitten av november, jag fick fylla i formuläret o skicka in allt "bevismaterial" början sv denna veckan. De ska börja titta på vårt ärende och ta beslutet nästa vecka. På söndag går vi in på vår femte månad, hoppas att det går snabbt nu så han snart är hemma.

Lycka till till er i samma sits.

Tack detsamma, håll oss uppdaterade!!!
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-02-27 19:13:51 följande:

Har du fått besked än eller hatar du fortfarande att vänta?! Hoppas du har hört något!

Är också nyfiken på att höra? då du sa att hens intervju redan måste varit!

Håller tummarna för er!!!
  • Ellaa
    MrsPollyn skrev 2015-02-27 16:38:39 följande:

Registrering början av oktober, mannens intervju mitten av november, jag fick fylla i formuläret o skicka in allt "bevismaterial" början sv denna veckan. De ska börja titta på vårt ärende och ta beslutet nästa vecka. På söndag går vi in på vår femte månad, hoppas att det går snabbt nu så han snart är hemma.

Lycka till till er i samma sits.

Hej! Vad skönt med snabb process... Och intervjun avklarad. Var det pappersansökan som ni lämnade in? Då man brukar få göra intervjun snabbare då!

Vart är din partner ifrån? Om man får fråga! Och vilken enhet?

Lycka till!!! Håll oss uppdaterad! :)
  • Ellaa
    MrsPollyn skrev 2015-02-27 20:06:36 följande:

Ja vi lämnade in pappersansökan.

Min man är från Nigeria. Vi tillhör Malmös enhet.

Tack jag ska hålla er uppdaterade. Men frågan är om de får neka honom när vi e gifta? Ngn som vet?

Hej, ja tyvärr är det ingen stor skillnad på gifta och/eller sambo, det finns alltid chans att man blir nekad dock måste det negativa beslutet motiveras av Migrationsverket. Man får överklaga osv.
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-02-24 07:15:39 följande:

Du kan ringa migrationsverket och fråga om tel nr till enheten i solna har tyvär bara nr till enheten i växjö där mitt ärende ligger nör ansökte du

Hej Elsanna, har du lyckats prata med Växjö enheten igen?

Jag börjar misstänka att de som gör webbansökan får typ boka intervju efter 5 1/2 - 6 mån. Tror vi kommer få typ 1 mars. Då lär ni få runt mitten av mars. (Bara en egen teori).

Hoppas du hört nåt och att det är positiva nyheter!
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-01 21:04:20 följande:

Hej ellaa . Jag ringde nu i veckan men va inte alls något positivt svar . Det hon sa var vår aktuella väntetid är just nu 14 månader jag kan tyvär inte hjälpa dig. Det är många flera tusen ansökningar. Ska försöka ringa imorgon på måndag och se vad dom säger då känns lite trögt 5 månader har gått men ingenting. Har du ring nån mer gång eller hört något nytt ?

Ja, samma här... Ringde en ggn till efter att vi båda fick tala med surgubben! Då talade jag med en annan man som verkade lite osäker på sin roll där, han sa inte så mycket mer än att det är bara att vänta och se. :/ Därför blir man nästan mer nedstämd efter ett samtal dit. När ansökte ni nu igen?
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-01 23:08:02 följande:

Ja faktiskt man blir helst nedstämd känns förjävligt att man inte kan då ett svar som faktiskt är på riktigt utan man får höra olika saker. Vi ansökte 27 september när ansökte ni då ?

Håller med, därför ska jag ringa en ggn till innan vi reser tillbaka till New York och väntar på svar där, lämna jobbet och allt... Ingen av oss vill åka dit på obestämd tid för att vänta ut svar. Vi hade hoppats på att iaf få mail om att boka intervjun innan 15 mars. Vi sökte 14 oktober, så vi är några veckor efter Er. Längtar tills ni får höra nåt för det kommer ge mig hopp! Ska ringa i veckan, skriver till dig då. Håller tummarna!
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-02 14:07:10 följande:

Heej ringde idag och inget bra svar nu heller :/ . Den jag pratade kunde fan ingenting hade fan lust och bara fråga vad hon gör där när hon inte äns kan svara på mina frågor det enda hon sa var jag vet inte avvakta på varje jävla fråga ohhh gud blir fan knäpp. Det här är fan inte ok dom kan inte hålla på så här vilka idioter är så jävla trött på allt nu och jobbigt för både mig men även min kille som väntar där nere

Hej, åh :( fan då... Därför jag inte ens får lust att ringa längre. Känns som samtliga fått ut emails som säger: säg inget till någon som ringer hänvisa till 14-18 mån väntetid! Allvarligt jag får ångest av att leva såhär, jag har inte ens sagt upp mig än för jag vill inte sluta jobbet och vill inte åka tillbaka. Det är sanslöst att behöva vänta såhär länge - man mår dåligt nu, psykiskt påfrestande. Kollar mailen 24/7! Jag förstår att det är tufft för er, när ni inte ens kan se varandra för en kram! Har typ lust att samla ihop en namninsamling för att kräva att våra ärende tas mer på allvar och minskad väntetid!!!!! Du ska veta iaf att det är skönt att dela denna diskussion med Dig och alla andra som förstår!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid