• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • cecilin

Hej! Är det någon som fått mail om intervju nu i januari? När sökte ni i så fall?

• Anonym (hatar.att.vänta)

Nu har min kille bokat intervjutid! 

Han fick mail om intervju den 16 januari och bokat intervju den 2 februari Skrattande woho!! 

• Mimmipigg
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-01-22 17:56:43 följande:

Nu har min kille bokat intervjutid! 

Han fick mail om intervju den 16 januari och bokat intervju den 2 februari Skrattande woho!! 

Vad härligt :D Vilken tur ni har som fick så snabbt tid för intervju. Vi fick mailet om att boka intervju den 10 december. Såklart hörde jag av mig till ambassaden direkt och fick dagen efter veta att den tidigaste tiden de hade var 26 januari. Hela 7 veckor efter intervjumailet :O Jag vart helt förstörd då man såklart vill få en tid så fort som möjligt men nu är det bara 4 dagar kvar. Han måste även åka till grannlandet för att göra intervjun då ambassaden i landet han kommer ifrån hanterar inte migrationsfrågor :/. Min man e supernervös men jag försöker mitt bästa med o lugna ner honom att allt kommer gå bra :)
  • Glad
    Anonym (väntar) skrev 2015-01-13 06:12:16 följande:

oj, det gick fort! Vet ni vart eran ansökan ligger, och vilket land gäller detta? hade ni ansökt om förtur eller något sånt?

Hej! Ursäkta att jag varit så seg med att svara. Det gäller Chile, den ligger i jönköping vad jag fått veta. ansökte inte om förtur men i och med att jg är gravid så hade vi fått förtur automatiskt av de.
  • ahaaa

Jag och min fästman gjorde en samboansökan den 16 augusti. Dom är så luriga på MIG, dom har sagt två gånger att min fästman borde få ett mail om intervju i Januari. Verkar inte bli så. Önskar att man kunde använda biopremiär och kosovos flaggdag som anledning till ett påskyndande i ärendeutredningen hahah. Något som irriterar mig är att det står så fint på hemsidan att ansökan via ambassad brukar ta längre tid än elektronisk ansökan, jaha, då har två av mina vänner som gjorde ansökan via ambassad fått svar efter två månader! och jag, som gjorde en sådan ansökan som de sägs "prioritera" har väntat i mer än fem månader. Är självklart glad för er skull, ni som har fått svar så snabbt. Dock så tycker jag inte att dom borde skriva sådant på hemsidan när det inte alla gånger stämmer! annars hade jag också kunnat ansöka via ambassad. 

Hur som helst, är de fler som har sin man/fru pojkvän/flickvän fästman/fästmö i makedonien eller kosovo? hur länge har ni väntat? är det någon som skickade in i augusti, och har fått svar? 

Vad menade de egentligen med att "ni borde få mail om intervju i januari"? var det för att lugna ned mig? har ni fått liknande svar? 

När jag ringde till enheten i örebro sa de att intervjun ser ut att äga rum runt den 24 juli? det verkar också helt konstigt.

• Yllka

Hej! Min fästman bor också i Kosovo.. Men vi gjorde en ansökan 29 oktober (via hemsidan) och det är nog lite tidigt för intervju ännu, men de sa att det förmodligen skulle komma ett mail i februari-mars.

Januari är inte över än så har du tur så kanske du får mail under nästa vecka! Vi får hoppas :)

Är lite nervös över hur lång tid detta ska ta faktiskt! Men för de flesta så tar det inte längre än 6 månader för mail iaf.

• Anonym (Jonis)

Jag & min man sökte UT i början på februari 2014. Fick intervju i Makedonien i början på april & den gick fint. Men här sitter vi nu nästan 1 år senare & har inte hört ett skit ????

Och jag vet att vårt ärende ligger i Örebro. Man blir ju jävligt less på all denna väntan!! Och jag tycker MIG borde skippa deras förväntade väntetidersnack för det finns ju ingen som helst garanti i den. Känns bara som dom säger ngt för att folk ska sluta tjata typ :/

Sorry för ett negativt inlägg men man blir ju förbannad!

• Mimmipigg
    ahaaa skrev 2015-01-24 09:31:02 följande:

Jag och min fästman gjorde en samboansökan den 16 augusti. Dom är så luriga på MIG, dom har sagt två gånger att min fästman borde få ett mail om intervju i Januari. Verkar inte bli så. Önskar att man kunde använda biopremiär och kosovos flaggdag som anledning till ett påskyndande i ärendeutredningen hahah. Något som irriterar mig är att det står så fint på hemsidan att ansökan via ambassad brukar ta längre tid än elektronisk ansökan, jaha, då har två av mina vänner som gjorde ansökan via ambassad fått svar efter två månader! och jag, som gjorde en sådan ansökan som de sägs "prioritera" har väntat i mer än fem månader. Är självklart glad för er skull, ni som har fått svar så snabbt. Dock så tycker jag inte att dom borde skriva sådant på hemsidan när det inte alla gånger stämmer! annars hade jag också kunnat ansöka via ambassad. 

Hur som helst, är de fler som har sin man/fru pojkvän/flickvän fästman/fästmö i makedonien eller kosovo? hur länge har ni väntat? är det någon som skickade in i augusti, och har fått svar? 

Vad menade de egentligen med att "ni borde få mail om intervju i januari"? var det för att lugna ned mig? har ni fått liknande svar? 

När jag ringde till enheten i örebro sa de att intervjun ser ut att äga rum runt den 24 juli? det verkar också helt konstigt.

Min man är från albanien men han måste göra intervjun i makedonien som din fästman måste. Vi gjorde webbansökan 1 augusti och fick mail om att boka intervju 10 december. Den tidigaste tiden de hade för intervju på ambassaden i Skopje var 26 januari :O Helt sjuka väntetider även där men det kan ha o göra med att jul o nyår kom emellan då. Jag ringde enheten som hanterar vår ansökan flera gånger o sista gången jag ringde så sa de att vi borde få intervjumailet inom en månad o 2 dagar senare kom det :) Nu e det bara 2 dagar kvar till hans intervju o efter det lär man sitta på nålar o vänta på att beslutet ska komma.
    I samband med att den ansökande får intervjumailet så får man som anhörig ett kompletteringsmail där man ska skicka in bilder och eventuellt resor. Tyvärr så kan man bara skicka 5 filer så jag hade gjort collage av våra bilder så att jag skulle kunna skicka fler. Hade 2 resor jag behövde skicka bevis på oxå då jag sen vi gjorde ansökan vart i albanien 2 gånger.
  • Smilla75

Väntetiderna som anges innebär att de senaste 3 månaderna har 90 % fått beslut inom den tiden.

Väntetiderna väntas öka eftersom Migrationsverket inte längre ska prioritera webansökningar framför pappersansökan. Å andra sidan söker alla på webben numera så det gör inte så stor skillnad som man kan tro.

• Anonym (va??)
    Mimmipigg skrev 2015-01-24 15:26:18 följande:
    Min man är från albanien men han måste göra intervjun i makedonien som din fästman måste. Vi gjorde webbansökan 1 augusti och fick mail om att boka intervju 10 december. Den tidigaste tiden de hade för intervju på ambassaden i Skopje var 26 januari :O Helt sjuka väntetider även där men det kan ha o göra med att jul o nyår kom emellan då. Jag ringde enheten som hanterar vår ansökan flera gånger o sista gången jag ringde så sa de att vi borde få intervjumailet inom en månad o 2 dagar senare kom det :) Nu e det bara 2 dagar kvar till hans intervju o efter det lär man sitta på nålar o vänta på att beslutet ska komma.
    I samband med att den ansökande får intervjumailet så får man som anhörig ett kompletteringsmail där man ska skicka in bilder och eventuellt resor. Tyvärr så kan man bara skicka 5 filer så jag hade gjort collage av våra bilder så att jag skulle kunna skicka fler. Hade 2 resor jag behövde skicka bevis på oxå då jag sen vi gjorde ansökan vart i albanien 2 gånger.
    Jag fick inget kompletteringsmail! Får alla det?

Just nu sitter jag och väntar på beslutet men har inte hört något. Tror jag ska spricka efter en och en halv veckas väntan.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid