• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Cutiie
    Anonym (snälla) skrev 2015-01-08 15:13:02 följande:

Min sambo är också från USA, och vårt hamnade också i Växjö. Vi fick besked på mail, till min sambos mail. I det stod det bara att beslut hade fattats, så då skrev han tillbaka och bad att få beslutet  på pdf. Sen skickades en papperskopia hem till mig. 

Telefonnumret som stod i mailet är bara ett nummer till Migartionsverket, ej till enheten i Växjö. Men du kanske kan ringa dit och be att bli kopplad?För oss gick det fort, men det var innan väntetiden var så lång som den är nu.

Hej! Jag undrar om du bor i Växjö och därför som ditt ärende har hamnat på Växjö enheten? :)
  • Lambie
    Anonym (va??) skrev 2015-01-09 00:08:43 följande:
    Uhh fy. Vilken enhet tillhör ni? Attan vad jobbigt det måste vara. Jag trodde att beslutet kom snabbt efter intervju? Hade ni några problem med ansökan eller är det ett lågprioriterat land han kommer från? Nu blir jag rädd och hysterisk!

Hoppas ni får svar snart!

Jag vet inte ens vilken enhet vi tillhör, för någon sådan information har vi inte fått ännu. Det kanske kommer när de börjar handlägga. Jag har mejlat en gång i månaden för att ta reda på hur vi ligger till, men får jämt svaret att vi ska ha tålamod och att det kommer att dröja säkert sju månader till...

Den här väntan tär på en, speciellt när man bara har möjlighet att ses i sju dagar efter fyra månaders längtan :'(

Han bor i Iran, och vi har inte haft några problem alls med ansökan, bara lång, lång väntetid. Antar att det inte är så hög prio som du säger.

Tack detsamma!

• Anonym (snälla)
    Cutiie skrev 2015-01-09 02:47:53 följande:

Hej! Jag undrar om du bor i Växjö och därför som ditt ärende har hamnat på Växjö enheten? :)

Nej, jag bor i Malmö. Tror det är slumpen som avgör var de hamnar.
  • Anonym (ensam i sverige)
    Luciernaga skrev 2014-11-24 13:44:39 följande:

Hittade denna tråd, då jag börjar bli orolig och  frustrerad över MIG väntetider :(
    Vi har väntat i 10 månader nu och jag har inga förhoppningar om att vi får svar i år.
    Har frågat om deras prioriteringar i kösystemet fick ingen direkt svar och har fortfarande ingen handläggare.
    Befarar utdragen process då han sambodde med mig utan giltig uppehållstillstånd :( men vi visste att det skulle dröja ett bra tag och då vill man ju inte släppa varann.... omänskliga väntetider!

hur menar du att ni sambodde och att det påverkar? kom dom på er?
  • trött usa pendlare
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2014-12-10 21:57:45 följande:

Hur får ni reda på var erat ärende ligger någonstans? Min pojkvän från usa ansökte om UT i juli i år, har inte hört något än...... :(   dom sa att det tar ca 4-6 månader att få tid för intervju men det ser mörkt ut.

Till alla som undrar om besök under väntetiden så rekommenderar dom inte att partnern kommer till Sverige för OM det är så att de tar ett beslut kan de komma att avslå ansökan (varför är fortfarande ett mysterium för mig). Detta är främst aktuellt när man redan har varit på intervju och dom faktiskt kan ta ett beslut.
    Så om din partner inte har fått mail om intervjutid så kan hen komma till Sverige. Men såklart på egen risk... 

Det blir krångligt om din partner måste ansöka om visum för att besöka Sverige, men annars är det "ok". 

hur har det gått för er? vi ansökte 1sep och väntar fortfarande
  • trött usa pendlare
    Mrsarizona skrev 2014-12-12 17:46:51 följande:
    Jag mejlade dem och de berättade vart det låg. Vi sökte också från USA i Juli (23) och har ännu inte hört något... och vi hade planerat att flytta i mitten av februari men så blir det säkert inte nu :(
    hur har det gått för er?
  • trött usa pendlare
    Anonym (längtande maka) skrev 2014-11-08 21:28:54 följande:
    Min amerikanska make lämnade in en webbansökan i februari, och jag kompletterade direkt efter det min del av ansökan. Nu 9 månader senare, fortfarande ingenting. Ingen kallelse till intervju, ingenting!

Ringde här om veckan för att fråga hur nära 11 månaders gränsen till beslut ansökan börjar behandlas, men fick svar att det är 11 månader de har som riktmärke och kan inte svara på något mer.

Nu när jag tittade så har de förlängt väntetiden till 14(!) månader. Gäller det bara nya ansökningar eller alla?

Min man börjar bli frustrerad över att vänta i usa, och jag känner att livet står på paus i väntan på svar. Vi gör som man ska så min man är kvar i Usa medan jag är här, men åker fram och tillbaka, men det är varken praktiskt eller billigt.

Varför är det så olika med när man får svar?....när jag frågar migrationsverket säger de att de är samma för alla och alla står i samma kö. Hur är det möjligt??
    hur har de gått för er?
  • beso

Hej alla! Vi e många som går igenom detta.. Ger både hopp o väcker än mer förtvivlan att läsa om era situationer.. Min man har också tvingats resa till sitt hemland Nigeria för att ansöka UT 1a januari 2014. Redan nu känns det som om att minst en evighet har passerat.. Han har fyllt i sin ansökan på webben 3jan och jag fyllde i min del samma dag. Inte förrens idag 12jan visade det på mig.verkets sida att vårt ärende är regestrerat. (Trots att dom per telefon sagt att d regestrerats redan förra veckan..) Han är den bästa 'styvpappan' i världen till mina yngsta som på eget initiativ kallar honom babba och frågar efter honom varje dag. Det är grymt att det kan ta upp till ett helt årr(!!?!!) innan familjen kan få fortsätta leva ett välfungerande lyckligt liv tillsammans..särskilt då detta går ut över oss alla i familjen som befinner oss i en väldigt svår situation på många andra sätt också. Ska söka förtur..men vågar knappt hoppas...är livrädd! Hoppas vi är fler som kan följas åt.. Krm..

• Anonym (väntar)

är det någon här som fått mail om intervju på sista tiden? isåfall, när ansökte ni och när fick ni mailet om intervju?

• Glad
    Anonym (väntar) skrev 2015-01-12 21:02:46 följande:

är det någon här som fått mail om intervju på sista tiden? isåfall, när ansökte ni och när fick ni mailet om intervju?

Hej!

i skickade in ansökan den 24 dec, och fick mail om intervju 5 dagar senare, alltså den 29e dec. Han ringde omgående till ambassaden i sitt hemland och fick de första tillgängliga tiden som är i februari. 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid